Secretul succesului afacerilor de familie
Data publicarii: 22-08-2012 | Afaceri In intreaga lume afacerile de familie reusesc sa dainuie peste zeci de ani, trecand prin razboaie, recesiuni si crize politice. Ce fac ele in mod esential diferit fata de corporatii, astfel incat raman simboluri ale longevitatii pe pietele internationale si puncte de referinta in diverse domenii si industrii?
Ernst & Young a realizat o analiza a afacerilor de familie cu care a colaborat de-a lungul timpului - 92% dintre ele fiind listate in Campden FB Top 50 Global Family Business Leaders - si a identificat 7 elemente care le definesc ADN-ul succesului. Aceste 7 elemente sunt:
1) sustinerea constanta a cresterii si a profitabilitatii
2) managementul talentelor si retentia acestora pentru pregatirea urmatoarelor generatii de manageri
3) managementul capitalului
4) dezvoltarea unei culturi organizationale bazate pe responsabilitate
5) managementul atent echilibrat al riscului
6) structura de conducere cu viziune pe termen lung
7) managementul eficient al taxelor.
Afacerile de familie au o contributie semnificativa in economiile din intreaga lume, dar, cu toate acestea, aleg de cele mai multe ori, sa stea in afara reflectoarelor. Liderii acestor organizatii au raspuns mereu in fata familiilor fondatoare si a generatiilor viitoare, si nu in fata unui grup de actionari. Aceasta diferenta fundamentala a scos afacerile de familie din logica anilor care au urmat declansarii crizei financiare actuale, pentru ca datoria lor "dinastica” fata de generatiile viitoare s-a tradus prin investitii prudente si o crestere sustenabila.
In intreaga lume afacerile de familie reusesc sa dainuie peste zeci de ani, trecand prin razboaie, recesiuni si crize politice. Ce fac ele in mod esential diferit fata de corporatii, astfel incat raman simboluri ale longevitatii pe pietele internationale si puncte de referinta in diverse domenii si industrii?
Ernst & Young a realizat o analiza a afacerilor de familie cu care a colaborat de-a lungul timpului - 92% dintre ele fiind listate in Campden FB Top 50 Global Family Business Leaders - si a identificat 7 elemente care le definesc ADN-ul succesului. Aceste 7 elemente sunt:
1) sustinerea constanta a cresterii si a profitabilitatii
2) managementul talentelor si retentia acestora pentru pregatirea urmatoarelor generatii de manageri
3) managementul capitalului
4) dezvoltarea unei culturi organizationale bazate pe responsabilitate
5) managementul atent echilibrat al riscului
6) structura de conducere cu viziune pe termen lung
7) managementul eficient al taxelor.
Afacerile de familie au o contributie semnificativa in economiile din intreaga lume, dar, cu toate acestea, aleg de cele mai multe ori, sa stea in afara reflectoarelor. Liderii acestor organizatii au raspuns mereu in fata familiilor fondatoare si a generatiilor viitoare, si nu in fata unui grup de actionari. Aceasta diferenta fundamentala a scos afacerile de familie din logica anilor care au urmat declansarii crizei financiare actuale, pentru ca datoria lor "dinastica” fata de generatiile viitoare s-a tradus prin investitii prudente si o crestere sustenabila.
Acest avantaj strategic in fata corporatiilor datorat, in buna masura, faptului ca au mai putine parti externe interesate, le confera facerilor de familie libertatea de a opera independent si posibilitatea de a lua decizii mult mai rapid. Adoptarea perspectivei pe termen lung in piata le permite sa faca investitii care nu vor aduce neaparat un profit pe termen scurt, dar care le plaseaza pe un loc bun in anii urmatori.
Agilitatea in luarea deciziilor, viziunea, privirea mereu atintita la orizont si experienta atator decenii pozitioneaza afacerile de familie drept cele mai pregatite si mai bine echipate organizatii care pasesc in era post-recesiune si in "noua economie”. Longevitatea este trasatura fundamentala a afacerilor de familie, fara ca aceste companii sa ramana prizoniere in trecut. Afacerile care au dainuit peste razboaiele mondiale si peste Marea Recesiune au inteles cel mai rapid ca inovatia continua este elementul crucial pentru a supravietui si a ramane competitiv intr-o lume globalizata.
Si in Romania, afacerile de familie reprezinta o mare parte a companiilor active pe piata in prezent, dar nu se poate discuta despre conglomerate de afaceri familiale precum Walmart, Samsung sau Volkswagen. Pe langa faptul ca economia romaneasca impune o anumita limita de dimensiune, ea nu mai are traditia celei occidentale, deoarece familiile care au derulat afaceri solide in perioada interbelica si-au intrerupt misiunea antreprenoriala din cauza conditiilor politice.
In acest moment, putem vorbi cel mult de o a doua generatie de antreprenori, care se pregateste sa preia afacerile de familie create in ultimii 20 de ani. Transferul intre generatii se face acum de la antreprenori nascuti si educati intr-o societate inchisa, spre o generatie cu studii in strainatate si cu viziune mai larga.
Determinarea de a continua investitiile, chiar si in situatii economice dificile, implementarea constanta a unor strategii relevante, investitiile in inovatie, evitarea capcanei taierilor repetate de costuri ca singura metoda de adaptare la o piata in scadere si mentinerea constanta pe linia de plutire printr-un model de business adaptabil, precum si capacitatea de a-si motiva angajatii sunt principalele argumente care fac din afacerile de familie modele de luat in considerare in segmentul de business.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Studiu Deloitte: sapte din zece multinationale se asteapta la inmultirea obligatiilor de raportare fiscala, ca urmare a reglementarilor din ultimii ani
- Studiu EY: Profesia de control financiar va suferi modificări radicale în următorii 5 ani
- Stefanini Group îl numește pe Farlei Kothe în funcția de CEO pentru America de Nord, EMEA și APAC
- Punct de vedere EY România: Utilizarea Inteligenței Artificiale de către autoritățile fiscale: avantaje, riscuri și provocări
- OMV Petrom finalizează tranzacția cu Jantzen Renewables pentru achiziționarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Libra Internet Bank finanțează cu 7,5 milioane de euro construcția unui parc fotovoltaic de 23,1 MW în Teleorman