Tichetele de vacanta pot da un impuls puternic turismului romanesc
Data publicarii: 06-06-2012 | Turism
Tichetele de vacanta reprezinta o oportunitate pentru turismul romanesc, dar dezvoltarea lor a ramas la stadiul incipient si prea putini angajatori utilizeaza acest sistem. Fara un dialog aprofundat intre Guvern, emitentii de tichete de vacanta, operatorii de turism si unitatile de tip hoteluri si pensiuni, valoarea tichetelor de vacanta ar putea ramane la 0,18 % din valoarea tichetelor de masa, unde se situeaza in prezent.
Cota de piata a tichetelor de vacanta este extrem de mica prin raportare la potential, ceea ce dezavantajeaza in primul rand industria turistica romaneasca, principala tinta a acestui sistem. Problema de fond a nedezvoltarii pietei tichetelor de vacanta este aceea ca angajatorii nu le acorda, fie din cauza lipsei de informatii, fie din cauza unor masuri prevazute in legislatie care franeaza evident sistemul. Din pacate, legea stipuleaza necesitatea ca firma sa aiba profit pentru a putea oferi acest stimulent, ceea ce repezinta o conditionalitate nejustificata, mai ales in perioada de criza. Apoi, impozitarea lor cu 16 la suta, in conditiile in care produsul este abia la inceputul patrunderii pe piata, nu este de natura sa urgenteze implementarea lui. In acest sens, acordarea unor facilitati angajatorilor care doresc sa adopte sistemul ar fi o solutie inteligenta de dezvoltare.
Este important de stiut ca angajatorul care alege sa motiveze angajatii cu tichete de vacanta are avantaje multiple. Cel mai important este cel financiar deoarece tichetele de vacanta sunt deductibile financiar pana la valoarea anuala de 4.200 RON per angajat. Angajatorul poate folosi acest atuu in negocierea contractului de munca, incluzand facilitatea tichetelor de vacanta si devenind astfel mai atractiv.
Pentru angajat, aceasta valoare poate reprezenta fie un pachet turistic mai mare, de tip familial, fie in doua sejururi corespunzatoare, de exemplu, celor doua vacante clasice, de vara si de iarna. Cel care primeste astfel de tichete de vacanta isi va putea alege orice destinatie nationala, cu conditia ca agentia, hotelul ori pensiunea respectiva sa accepte astfel de tichete, ceea ce presupune o simpla verificare prealabila. O vacanta primita cadou de la compania la care lucreaza va insemna motivare suplimentara, si, in acelasi timp, siguranta recuperarii fortei de munca.
Din punctul de vedere al pietei turistice, in prezent, un numar relativ mic de hoteluri, pensiuni sau agentii de turism dezvolta pachete all inclusive pentru Romania, in timp ce acest sistem s-ar potrivi foarte bine cu tichetele de vacanta, pentru ca angajatul ar avea acoperite din start toate costurile, inclusiv transportul.
Pentru a putea fructifica oportunitatile aduse de tichetele de vacanta, hotelierii ar trebui sa vina cu oferte atragatoare, cu cat mai multe servicii incluse, adoptand all inclusive sau macar pensiune completa, si, nu in ultimul rand, personalul sa fie instruit astfel incat turistul sa isi petreaca un concediu relaxant in unitatea turistica. Turistul doreste calitate, iar daca nu se va bucura de un tratament corespunzator, va refuza serviciile, chiar si cele oferite gratuit.
Tichetele de vacanta inseamna directionarea sigura a turistilor romani catre destinatiile din tara. Practic, pe langa cresterea numarului de turisti in general, s-ar putea simti si o ameliorare a turismului peste saptamana. In prezent, ocuparea in sezonul plin pe litoral este de aproape suta la suta peste weekend, insa mult mai scazuta in timpul saptamanii. Este important ca industria turistica sa ofere special pentru utilizarea tichetelor sejururi de medie si lunga durata, pentru ca si trecerea la sistemul all inclusive a hotelurilor este mai usoara pe baza unei ocupari uniforme a locurilor de cazare.
Asadar, pentru recuperarea anilor pierduti in domeniu, este necesara promovarea sistemului tichetelor in randul angajatorilor pentru a depasi impasul actual. Este necesara de asemenea adoptarea unor facilitati fiscale suplimentare, dar si asigurarea serviciilor turistice corespunzatoare care sa vina in intampinarea ofertei tichetelor de vacanta. Intrarea agresiva a hotelierilor locali cu servicii similare celorlalte tari unde romanii sunt atrasi sa isi petreaca vacantele, promovarea tichetelor de vacanta ca o optiune valabila atat pentru turisti, cat si pentru angajatori, poate aduce rezultate pozitive in turismul romanesc inca din acest sezon.
Dan Matei Agathon
Presedinte Federatia Patronatelor din Turism si Servicii
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- DAN AIR a transportat 206.000 de pasageri în primul an de operare în Bacău
- DefCamp 2024: Peste 2000 de specialisti s-au reunit pentru a aborda provocarile cibernetice tot mai complexe
- Studiu EY: Lipsa de abilități și legislație împiedică adoptarea extinsă a GenAI de serviciile financiare din Europa
- SigurantaOnline: Cum să evitați capcanele digitale în sezonul cadourilor
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Studiu Deloitte: sapte din zece multinationale se asteapta la inmultirea obligatiilor de raportare fiscala, ca urmare a reglementarilor din ultimii ani
- Studiu EY: Profesia de control financiar va suferi modificări radicale în următorii 5 ani