Modificarea modului de reglementare a deductibilitatii TVA ar putea afecta industria de leasing si pe cea auto

Data publicarii: 31-05-2012 | Auto

Propunerea de reglementare a deductibilitatii TVA, cuprinsa in proiectul de modificare a Codului Fiscal, nu este avantajoasa agentilor economici si ar putea afecta industria de leasing si pe cea auto, a declarat, miercuri, Luminita Ristea, managing partner la Nexia International, intr-o dezbatere.

In plus, ar putea conduce la abuzuri din partea Fiscului, a adaugat ea. 

Luminita Ristea a precizat ca propunerea vizeaza dreptul de deducere a TVA pentru autoturisme, respectiv la achizitia de autoturisme fie direct, din surse proprii ale agentului economic, fie prin leasing. De asemenea, include costurile de inchiriere, precum si costurile cu reparatiile, piesele de schimb, intretinerea si combustibilul. Insa, in aceasta sfera, nu intra amortizarea, care este exclusa ca si cheltuiala. 

"Avem o perioada in care avem voie sa deducem 50% pentru achizitia de autoturisme si combustibil. Insa, aceasta este din punct de vedere al TVA, dar, din punct de vedere al impozitului pe profit, cheltuiala era deductibila din punct de vedere fiscal pentru restul - intretinere, reparatii, piese de schimb. Acum, aceasta modificare nu este avantajoasa agentilor economici. Practic, noi ne asteptam la o usurare, la o relansare, la o eliminare si a acestei cote de 50% si sa revenim la regimul normal de dinainte de 2001, in care aveam dreptul, avand masini de firma, sa ne deplasam. Cu ele, practic, facem banii, ne ducem la clienti, facem business-ul. Nu putem merge cu taxiul sau cu autobuzul", a explicat ea, intr-o dezbatere organizata de Nexia International, pe tema propunerilor de modificare a Codului Fiscal. 

La randul sau, Beatrice Onica - Jarka, partener la firma de avocatura Cunescu, Balaciu si Asociatii, a aratat ca in actul normativ este prevazut faptul ca limitarea se aplica autoturismelor care nu sunt folosite in mod exclusiv pentru activitatile economice, cu anumite exceptii care existau si inainte si se refera la cele folosite pentru servicii de paza, curierat, agenti de vanzari. 

"Existau cateva exceptii si inainte in Codul Fiscal. Dar acum este precizarea si limitarea deducerii: pentru cele care nu sunt folosite exclusiv pentru activitati economice. Or, eu consider ca este destul de greu de demonstrat in ce masura sunt folosite in mod exclusiv", a aratat Beatrice Onica - Jarka. 

"Este o fraza care, din punctul meu de vedere, va da nastere la abuzuri, fiindca va veni organul fiscal si o sa spuna: nu-l folosesti exclusiv in scopul afacerii. Te duci cu el nu stiu unde. Nu stiu, insa, cum vor demonstra", a adaugat si Luminita Ristea. 

In context, avocatul Dinu Petre, partener la Cunescu, Balaciu si Asociatii, a subliniat ca sunt doua lucruri care trebuie mentionate. Un prim aspect este faptul ca, in lipsa unor norme, este foarte complicat ca agentul economic sa dovedeasca faptul ca respectivul autovehicul este folosit exclusiv in scopul activitatii economice, caz in care, in eventualitatea unui control fiscal, s-ar putea produce abuzuri sau interpretari eronate. 

"Daca autovehiculul respectiv se presupune ca nu a fost folosit 100% in scopul activitatii economice, cum ramane cu restul? Daca autoturismul respectiv este folosit de un salariat, exista posibilitatea de a se interpreta ca restul de 50% este venit salarial sau avantaj in natura, ceea ce ar da loc nu numai la o nedeductibilitate a TVA, ci si la o impozitare pe salariu. In zona aceasta vad mai degraba pericolul decat in zona TVA', a spus Petre. 

De asemenea, in opinia acestuia, faptul ca se unifica regimul achizitiilor de autoturisme "cu banii jos", adica din sursele proprii ale agentilor economici cu cel al achizitiilor in leasing va fi o lovitura data sistemului de finantare in leasing. 

"Faptul ca se unifica cele doua regimuri reprezinta, din punctul meu de vedere, o lovitura data acestui sistem de finantare (in leasing - n.r.) care este foarte fragil dupa 2008, pentru ca industria de leasing a suferit caderi dramatice dupa criza. Deductibilitatea integrala a TVA la autovehiculele achizitionate in sistem leasing reprezenta, sa zicem, o 'gura de oxigen' data sistemului de finantare. Iar acum, daca industria auto se simte foarte rau, industria de leasing se simte foarte rau, luandu-le acest avantaj cred ca pana la urma se va resimti in ambele cazuri. Astfel, unificand sistemul, este foarte probabil ca, de fapt, sa nu se mai achizitioneze autovehicule deloc, nici in leasing, nici din surse proprii", a conchis Dinu Petre. 

Casa de avocatura Cunescu, Balaciu si Asociatii este membra a firmei de consultanta si audit Nexia Romania. 

Sursa: AGERPRES

Ultimele stiri pe BankNews.ro: