Cum si cand sunt finantate proiectele din bani publici?
Data publicarii: 09-10-2006Din aceasta cauza, in managementul banilor publici a fost introdusa procedura evaluarii independente a proiectelor si programelor propuse spre finantare. Evaluarea unui program finantat din bani publici este un proces in trei etape care se desfasoara din faza de conceptie a proiectului pana in faza post-implementare.
Comisia Europeana defineste evaluarea proiectelor ca fiind ca o "analiza independenta a unei interventii, in functie de rezultatele, impactul si nevoile pe care respectiva interventie intentioneaza sa le satisfaca". Astfel, procesul de evaluare responsabilizeaza beneficiarii finantarilor, raspunzand la urmatoarele intrebari:
• Care este impactul programelor finantate din fonduri publice ?
• In ce masura isi ating aceste programe obiectivele propuse ?
• Contribuabilul trebuie sa le sprijine in continuare?
• Sunt rezultatele programelor oferite la cel mai mic cost posibil ?
• Ar putea fi banii cheltuiti mai eficient in alta parte?
Evaluarea permite analizarea in mod independent si obiectiv a beneficiilor unei interventii finantate din fonduri publice, prin raportarea la anumite criterii prestabilite. Proiectele si programele se evalueaza in trei etape: ex-ante – faza de elaborare, intermediar – faza de implementare si ex-post – impact si rezultate.
Criteriile de evaluare
Activitatea de evaluare este strans corelata cu procesul de monitorizare, intrucat datele obtinute din acest proces reprezinta una din sursele de informatii folosite in evaluare. Evaluarea examineaza insa mult mai multe aspecte, nu numai pe cel privind gradul in care progresele financiare si fizice inregistrate la un anumit moment in implementarea programului sunt in conformitate cu planificarea initiala.
Pentru ca activitatea de evaluare sa raspunda scopurilor urmarite de acest proces complex, la nivelul Uniunii Europene s-au conturat cinci criterii folosite in cadrul oricarui exercitiu de evaluare - criteriile "DAC"¹, prezentate mai jos:
Criteriu | Descriere |
Relevanta |
Relevanta unui proiect reprezinta masura in
care obiectivele stabilite si planul de implementare propus adreseaza corect
problemele identificate. |
Eficienta |
Criteriul de eficienta se refera la
cât de bine au fost folosite resursele disponibile pentru a transforma
activitatile propuse in rezultatele intentionate. |
Eficacitatea |
Criteriul de eficacitate incearca sa identifice
daca proiectul si-a atins obiectivele stabilite in faza
de programare. |
Impactul |
Termenul impact se refera la efectul de ansamblu al beneficiilor aduse de un anumit proiect, asupra unui numar mai mare de persoane decât principalii beneficiari dintr-un anumit sector, o anumita regiune sau chiar din intreaga tara. |
Sustenabilitatea |
Criteriul de sustenabilitate arata daca exista probabilitatea ca rezultatele pozitive ale proiectului sa continue si dupa terminarea perioadei de finantare externa si totodata, daca impactul pe termen lung al programului asupra procesului mai amplu de dezvoltare poate fi mentinut la nivel de sector, regiune sau tara. |
Ciclul de evaluare
Programarea multi-anuala si sistemul de monitorizare aferent acesteia permit dezvoltarea unui "ciclu de evaluare", care "urmareste" exercitiul de programare. Criteriile de evaluare prezentate mai sus sunt adaptate fiecarui stadiu al evaluarii.
Stadiul ciclului de programare |
Stadiul ciclului de evaluare |
Legatura dintre stadii |
Cel mai important criteriu de evaluare |
Elaborarea si pregatirea finala a programelor, inainte de implementare |
Ex-ante |
Evaluarea ex-ante analizeaza critic programele propuse, examinându-le obiectivele, planurile de implementare si rezultatele estimate, etc., cu intentia de a determina daca sunt cele mai potrivite interventii pentru a indeplini obiectivele relevante ale politicii. |
Relevanta |
Implementarea programelor |
Intermediara |
Evaluarea intermediara analizeaza in ce masura programele sunt implementate in modul cel mai eficient si eficace, conform programarii initiale si stabileste daca programele sunt la fel de relevante ca in faza de programare, pentru satisfacerea nevoilor identificate. |
Eficienta, Eficacitatea |
Finalizarea programelor |
Ex-post |
Evaluarea ex-post analizeaza impactul programelor, prin raportare la nevoile pe care programul a urmarit sa le satisfaca si, totodata, sa determine daca efectele pozitive ale programului sunt sustenabile in timp si dupa finalizarea implementarii programului. |
Impactul, |
Metodologia evaluarii
Organizarea si desfasurarea unei evaluari implica mult mai mult decat observarea din afara si redactarea unei analize independente a programului in discutie. Unul dintre cele mai complexe aspecte cu care se confrunta evaluatorii profesionisti se refera la stabilirea felului in care isi vor derula activitatea si la modalitatea in care vor identifica si formula concluziile si recomandarile evaluarii.
Metodologia aleasa pentru evaluarea programului este vitala in asigurarea transparentei acestui exercitiu. Natura acestei activitati (care implica o analiza evaluativa sau un rationament asupra beneficiilor unei interventii) poate avea rezultatul ca managerii publici sa caute motive de justificare, fiind mai putin entuziasti in legatura cu activitatea de evaluare. Prin urmare, este de o importanta vitala ca evaluatorii sa poata demonstra ca au adoptat o abordare metodologica amanuntita si credibila in realizarea evaluarii.
Metodologiile standard de evaluare includ:
• sondaje pentru beneficiari si pentru managerii de program;
• studii de caz;
• consultarea factorilor interesati;
• abordari mai tehnice, precum – analiza cost beneficiu, analiza econometrica, modelarea macro-economica si analiza regresiva.
Un bun evaluator va studia programul sau proiectul care urmeaza a fi evaluat si va propune o metodologie de evaluare fezabila, luand in considerare factori precum sursele de informatie disponibile, costul colectarii de informatii suplimentare celor disponibile in cadrul sistemului de monitorizare, perioada de timp alocata pentru evaluare.
Odata ce evaluatorul a propus metodologia de lucru si aceasta este acceptata de managerul evaluarii, evaluatorul trebuie sa actioneze conform planului agreat si sa prezinte rezultatele evaluarii sub forma unui raport final de evaluare.
Principii de evaluare
In efectuarea unui exercitiu de evaluare, exista patru principii ale evaluarii care sunt necesare pentru a inspira incredere in procesul de evaluare si pentru a asigura credibilitatea evaluarii Aceste principii sunt:
Principiu | Descriere |
Impartialitate si independenta |
Trebuie sa existe o separare completa intre functia de evaluare si functiile de programare si implementare. in forma cea mai simpla, persoanele si unitatile responsabile de elaborarea si/sau implementarea programelor nu trebuie sa fie cele care evalueaza. |
Credibilitate |
in desfasurarea evaluarii trebuie folositi experti competenti si independenti. |
Participarea factorilor interesati |
Implicarea factorilor interesati in evaluare este cruciala pentru a garanta faptul ca diferite perspective sunt luate in considerare si reflectate in rezultatele evaluarii. Determinarea factorilor interesati relevanti reprezinta un pas crucial in desfasurarea evaluarii. Obtinerea acordului din partea celor cu un interes indreptatit in evaluarea programului – fie din partea beneficiarilor, fie a managerilor de program, membrilor grupului tinta etc. – este un pas esential pentru conferirea sentimentului de “posesiune” asupra rezultatelor si recomandarilor evaluarii. |
Utilitate |
Concluziile si recomandarile unui raport de evaluare trebuie sa fie utile si fezabile. Credibilitatea unei evaluari poate fi afectata daca recomandarile par sa fie motivate politic sau ideologic sau daca nu reies direct din corpul principal al raportului. |
Evaluarea in Romania
Pana in prezent, evaluarea in Romania s-a concentrat in principal asupra fondurilor Uniunii Europene. Programele finantate din bugetul national al Romaniei au fost traditional neinsotite de evaluare.
Evaluarea programelor finantate din bugetul UE – cazul PHAREEvaluarea programului PHARE, administrate central de la Bruxelles, s-a transformat in anul 2001 in asa numita Schema de Evaluare Intermediara PHARE.
Anual sunt evaluate fiecare din cele zece Sectoare PHARE (Coeziune economica si sociala, Justitie, Afaceri interne, Administratie publica, Agricultura si dezvoltare rurala, Piata interna, Sectorul social - inclusiv minoritati, Mediu si Transporturi). Evaluatorii trebuie sa produca de asemenea un numar de rapoarte de evaluare tematice si un raport asupra aplicarii metodologiilor de evaluare.
Conform Sistemului Extins de Implementare Descentralizata (Extended Decentralisation Implementation System) prevazut sa fie preluat de Romania pana la finalul anului 2006 si care va transfera Romaniei sarcini aditionale de management al programelor cu finantare UE de la Bruxelles, Autoritatea de Management pentru Cadrul de Sprijin Comunitar infiintata in cadrul Ministerului de Finante Publice va prelua managementul Schemei de Evaluare Intermediara a programului PHARE.
In acest sens, pana la sfarsitul anului 2006 va fi incheiat un contract pentru evaluarea Programului PHARE, cu durata de 2 ani, intre Autoritatea de Management pentru Cadrul de Sprijin Comunitar si compania de evaluare, in urma unei licitatii conform procedurilor de contractare PHARE.
Evaluarea Programelor Operationale 2007-2013. Ca urmare a aderarii la UE, Romania va deveni eligibila pentru Instrumentele Structurale (Fondurile Structurale si Fondul de Coeziune). Planul de cheltuieli pentru aceste fonduri, estimate sa ajunga la 19,7 miliarde de euro in perioada 2007-2013, este trasat de Cadrul Strategic National de Referinta si de cele 7 Programe Operationale, care contin planuri detaliate de investitii in domenii diverse, cum ar fi Transporturile, Dezvoltarea Resurselor Umane, Mediu etc.
¹Criteriile au fost descrise pentru prima data intr-un document al Comitetului de Sprijin pentru Dezvoltare OECD (OECD Development Aid Committee) din 1991, document intitulat "Principiile DAC pentru Evaluarea Asistentei in Dezvoltare (DAC Principles for the Evaluation of Development Assistance").
Eu-Ro Newsletter 6
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Studiu Deloitte: sapte din zece multinationale se asteapta la inmultirea obligatiilor de raportare fiscala, ca urmare a reglementarilor din ultimii ani
- Studiu EY: Profesia de control financiar va suferi modificări radicale în următorii 5 ani
- Stefanini Group îl numește pe Farlei Kothe în funcția de CEO pentru America de Nord, EMEA și APAC
- Punct de vedere EY România: Utilizarea Inteligenței Artificiale de către autoritățile fiscale: avantaje, riscuri și provocări
- OMV Petrom finalizează tranzacția cu Jantzen Renewables pentru achiziționarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Libra Internet Bank finanțează cu 7,5 milioane de euro construcția unui parc fotovoltaic de 23,1 MW în Teleorman
- Revolut anunță actualizarea IBAN-urilor locale și operaționalizarea sucursalei românești
- Schneider Electric colaborează cu GR3N pentru reciclarea plasticului și promovarea circularității în industria chimică
- NewCold intra in Romania prin achizitia unui teren de 9 hectare in nordul Bucurestiului