Firmele au nevoie de noi facilitati fiscale in domeniul resurselor umane
Data publicarii: 29-02-2012 | Afaceri
Politicile interne trebuie sa compenseze dificultatile pe care firmele le intampina pe plan European. Facilitatile fiscale pentru angajarea somerilor si pentru munca temporara- solutii folositoare atat firmelor, cat si la nivel macroeconomic
Desi Romania a avut in 2011 un rezultat foarte bun per ansamblu, respectiv o crestere economica de 2,5% fata de 2010, scaderea -usoara, dar neasteptata- a PIB-ului in ultimul trimestru al anului trecut fata de precedentul arata ca surprize neplacute ar putea sa apara si pe parcursul anului curent, in special in contextul European actual. In consecinta, firmele romanesti au nevoie de o serie de masuri pe plan intern, care sa le ajute sa nu ajunga din nou in dificultati similare anilor de criza”, a arǎtat Mirela Serban, Managing Partner R&M Audit-Contabilitate, unul dintre liderii pietei de profil. "De exemplu, acordarea de facilitati fiscale pentru angajarile cu contracte de munca temporare ar constitui un stimul semnificativ pentru dezvoltarea companiilor, care ar indrazni astfel mult mai mult sa lanseze diferite proiecte suplimentare prin care sa evolueze”, a precizat Mirela "Serban.
Legislatia actuala prevede sistemul muncii prin agent de munca temporara, dar nu contine nici o facilitate fiscala speciala pentru vreuna dintre parti. Conform reglementarilor in vigoare, munca temporara este cea prestata de un salariat temporar, care a incheiat un contract de munca temporara cu un agent de munca temporara si care este pus la dispozitia unui utilizator pentru a lucra temporar sub supravegherea si conducerea acestuia din urma. Durata pe care se poate desfasura munca temporara este de cel mult 24 de luni sau, in cazul prelungirii contractului, pana la un total de cel mult 36 de luni. Contractul de munca temporara are natura unui contract individual de munca, prin urmare trebuie respectate conditiile prevazute in Codul Muncii. Agentul de munca temporara trebuie sa aiba o autorizatie emisa de catre Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale pentru a putea desfasura asemenea activitati.
Sistemul muncii temporare este avantajos si pentru salariati: perioada de munca este acumulata la vechime, daca este cazul ulterior- angajatul poate beneficia de ajutor de somaj ca si un angajat cu contract individual de munca (stagiul de cotizare trebuie sa fie de minim un an) si beneficiaza de egalitate de tratament ca si proprii angajati ai angajatorului la care presteaza munca temporara.
"Munca temporara este prea putin cunoscuta, mediatizata si folosita in Romania, desi are multiple beneficii pentru toti cei implicati. Evident, stimularea companiilor pentru a apela la munca temporara ar creste gradul de utilizare al acesteia, mai ales daca cei angajati ar proveni din randurile somerilor”, a aratat Mirela Serban.
Facilitati pentru angajarea somerilor- in regim permanent insa- au fost acordate in anul 2010, de exemplu, dar, din pacate, putine companii au putut apela in realitate la acestea intrucat, pentru obtinerea facilitatilor, se impuneau conditii pe care nu multe firme indrazneau sa si le asume: angajatorii trebuiau sa se oblige ca, timp de 12 luni, sa nu desfiinteze locurile de munca (prin concediere din motive care nu tin de persoana salariatului), adica nu puteau face restructurari, o conditie greu de asumat in conditii economice dificile.
Unele facilitati sunt in vigoare si astazi, respectiv cele pentru angajarea absolventilor, a somerilor care au peste 45 de ani sau a parintilor unici, prevad acordarea de credite in conditii avantajoase etc.
"Facilitatile fiscale trebuie sa se inscrie in politici si strategii coerente de a sprijini firmele, altfel nimeni nu castiga nimic si se consuma timp cu redactarea si implementarea unor acte normative care nu isi demonstreaza aplicabilitatea in practica. Anul curent se afla <<intr-o cumpana>> pe care inca putem decide in ce parte sa o inclinam si cat de mult: cu o strategie interna nationala inteligenta, sectorul privat din Romania se poate dezvolta foarte bine in 2012, compensand dificultatile intampinate pe plan European. Astfel, stimularea muncii temporare- foarte putin dezvoltata in Romania comparativ cu restul UE- poate fi <<o carte castigatoare>> pentru acest an, permitand initierea de noi proiecte si stimularea inovatiei, contribuind la mentinerea preturilor de productie la un nivel mai scazut, precum si la stimularea consumului intern. Si, in mod natural, acest parcurs ciclic va permite apoi permanentizarea acelor relatii de munca”, a aratat Mirela Serban.
Despre R&M Audit-Contabilitate
Infiintata in anul 2000, compania a devenit lider in solutii fiscale si contabile inteligente, care au la baza competenta in domeniul financiar, completata de o viziune avangardista asupra mediului de business.
R&M Audit -Contabilitate ofera servicii de audit, consultanta fiscala si financiara, contabilitate, salarizare, controlling si arhivare.
Cu un portofoliu de peste 200 de clienti, care cumuleaza 300 de puncte de lucru, compania a avut prilejul de a cunoaste particularitatile firmelor din majoritatea sectoarelor de activitate: agricultura, asigurari, brokeraj, comert, constructii, farmaceutic, fonduri structurale, import-export, IT, media, productie, publicitate, turism etc.
R&M Audit- Contabilitatet (R&M Audit SRL) este certificata de Camera Auditorilor Financiari din Romania, Camera Consultantilor Fiscali, precum si de catre Corpul Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania (CECCAR).
Comunicat de presa
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Studiu Deloitte: sapte din zece multinationale se asteapta la inmultirea obligatiilor de raportare fiscala, ca urmare a reglementarilor din ultimii ani
- Studiu EY: Profesia de control financiar va suferi modificări radicale în următorii 5 ani
- Stefanini Group îl numește pe Farlei Kothe în funcția de CEO pentru America de Nord, EMEA și APAC
- Punct de vedere EY România: Utilizarea Inteligenței Artificiale de către autoritățile fiscale: avantaje, riscuri și provocări
- OMV Petrom finalizează tranzacția cu Jantzen Renewables pentru achiziționarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Libra Internet Bank finanțează cu 7,5 milioane de euro construcția unui parc fotovoltaic de 23,1 MW în Teleorman