Inginerul care vinde ceasuri de lux

Data publicarii: 26-09-2006
Inginerul care vinde ceasuri de luxUn fost salariat al Autoritatii Aeronautice aduce in Romania cele mai cunoscute marci elvetiene, titreaza Evenimentul Zilei.
In 1993, Adrian Stoican, de profesie inginer aeronautic, a testat piata din Romania cu ceasuri de lux aduse din Elvetia. Afacerea sa a prins, iar astazi este unul dintre principalii importatori autohtoni, avand o cifra de afaceri de peste doua  milioane de euro si o rentabilitate de 15%-16% pe an. Stoican spune ca a inceput businessul fara sa stie prea multe despre ceasuri si fara sa dispuna de capital.

"In 1993 m-am imprietenit cu un angajat al unei firme elvetiene, Comco.I-am spus ca am bunavointa sa incep o afacere cu ceasuri in Romania. Patronul lui, Max Muller, a luat hotararea sa-mi dea 300 de bucati pe care le avea disponibile in Polonia, la o firma de-a lui. Am primit ceasurile respective, marcile Doxa si Candino, si nu a trebuit sa le platesc. Am mers cu ele la magazinele mari de atunci - Unirea, Bucur-Obor etc. Le-am vandut rand pe rand, pana am strans echivalentul a 100.000 de franci elvetieni. Am cumparat  apoi altele din Elvetia. Cu timpul, suma a crescut. Si asa  am deschis primul magazin, situat pe bd. Nicolae Balcescu din Capitala", povesteste Stoican despre primii ani in aceasta afacere.

Se poarta exclusivitatea

In prezent, firma sa, Helvetansa, este importatorul exclusiv al unor marci importante pe piata mondiala a ceasurilor de lux: Piaget, Tissot, Cartier, Audemars Piguet, Vacheron Constantin sau Jaeger-LeCoultre.

"Producatorii nu au interesul sa-si distribuie marcile mai multor comercianti. Ei isi aleg colaboratorii pe baza de incredere", spune Stoican. De altfel, doar ceasurile Rado, Longines sau Omega pot fi gasite la doi sau mai multi importatori autohtoni.

In rest, fiecare se individualizeaza cu un portofoliu distinct. Pe piata autohtona se bat patru mari jucatori: Helvetansa, Galt, Celini si Micri Gold.

Piedici pentru investitori

Exclusivitatea impusa de marii producatori mondiali reprezinta o prima piedica pentru cineva care intentioneaza sa comercializeze ceasuri de lux in Romania. "Nu prea ai ce sa mai vinzi. Marile nume sunt luate", afirma Stoican.

O a doua piedica o constituie capitalul necesar inceperii unei astfel de afaceri. Stoican spune cam cat: "Am facut un calcul si mi-a iesit suma de cinci milioane de euro ca sa incepi. Iti trebuie mai intai un loc special, care nu trebuie in niciun caz situat intr-un mall sau  un alt centru comercial. Firmele elvetiene nu accepta acest lucru.

Obligatoriu, magazinul trebuie plasat intr-o zona centrala". In plus, cheltuiala presupune si instruirea unui personal calificat. "In Romania nu exista scoala pentru asa ceva. La noi mai vin specialisti din Elvetia sa faca traininguri. Nu poti sa te prezinti in fata unui client cu bani dand din umeri", explica reprezentantul Helvetansa. Stoican considera ca o asemenea investitie se poate amortiza chiar si in 50 de ani.

Suma avansata de acesta este asemanatoare cu aceea pentru care se poate deschide o banca, nivelul minim al capitalului initial stabilit de BNR prin reglementari nu poate fi mic decat echivalentul in moneda nationala a  cinci milioane de euro.

Portret de client

Initial, clientii Helvetansa isi cumpara un ceas mai ieftin, ca de exemplu un Longines care costa acum in jur de  1.500 lei noi, spune Stoica. "In cativa ani progreseaza si isi iau un ceas de 5.000-6.000 de lei noi. Cel mai scump ceas pe care l-am vandut a fost din marca Audemars Piguet. Un cetatean roman a dat pe el 80.000 de lei noi", mai declara Stoican.

Evenimentul Zilei

Ultimele stiri pe BankNews.ro: