ARB: 57% din populatia bancarizata nu a comparat produsele inainte de achizitie
Data publicarii: 03-08-2011 | Finante-BanciMai mult de jumatate din populatia bancarizata nu a efectuat nicio comparatie intre oferte inainte de a achizitiona un produs financiar bancar, in timp ce doar 41% dintre respondenti au declarat ca au citit contractul in intregime, potrivit unui studiu comandat de Asociatia Romana a Bancilor (ARB).
Opt din 10 utilizatori de produse bancare citesc cel putin partial contractul, iar dintre acestia 80% declara ca nu au gasit decat putine neclaritati / sau deloc in acest document, mai arata studiul "Nivelul de educatie financiara al romanilor", realizat de GfK Romania.
"Este recomandabil ca utilizatorii de produse si servicii bancare - clientii bancilor - sa citeasca in intregime contractul inainte de semnare si sa solicite lamuriri suplimentare, acolo unde se impun, in scopul clarificarii termenilor, a impactului sau riscurilor pe care le presupune asumarea prevederilor inscrise in contracte", a declarat presedintele Consiliului Director al ARB, Radu Gratian Ghetea.
Un procent de 57% din populatia bancarizata nu a efectuat nicio comparatie inainte de a achizitiona un produs financiar bancar, 8% din respondenti au efectuat comparatii cu inca o oferta, restul efectuand comparatii cu mai multe oferte de produse ale bancilor.
Chiar si in situatia contractarii de credite, studiul arata ca aproape jumatate din utilizatori nu au comparat nici macar doua oferte. Cu toate acestea, persoanele care au achizitionat credite sunt mult mai inclinate decat restul sa compare mai multe oferte.
Produsele bancare cele mai utilizate si/sau dorite de populatie sunt cardurile de debit, creditele, conturile curente si formele de economisire.
La nivelul intregii populatii, produsele bancare sunt destul de putin cunoscute. Cele mai cunoscute sunt cardul de debit si creditul bancar, dar chiar si cu acestea sunt familiari doar aproximativ patru din 10 romani, potrivit studiului.
Doar 52% din utilizatorii de carduri de debit si 71% din utilizatorii de carduri de credit folosesc aceste produse pentru plati la comercianti. Acest comportament este puternic influentat de marimea localitatii de resedinta: cu cat localitatea este mai mare cu atat sunt mai multi cei care platesc la comercianti cu cardul, de la patru din 10 posesori de carduri de debit din mediul rural pana la opt din 10 din Bucuresti.
O alta concluzie a studiului este ca si numarul comerciantilor care accepta plati cu cardul este mai mare in localitatile cu un grad de urbanizare mai ridicat, ceea ce arata ca o bariera in adoptarea acestui comportament este gradul de acceptare a cardurilor.
Jumatate dintre respondenti considera ca scoala ar trebui sa se ocupe de educatia financiara a populatiei, aceasta institutie fiind urmata de mass - media si banci in topul perceptiilor populatiei privind responsabilitatea institutiilor cu privire la educarea financiar bancara.
Potrivit ARB, studiul s-a realizat la nivel national pe un esantion de 1.000 de respondenti din randul populatiei adulte, populatia bancarizata reprezentand 56%. Perioada de culegere a datelor a fost intre 8 si 23 iunie 2011.
Opt din 10 utilizatori de produse bancare citesc cel putin partial contractul, iar dintre acestia 80% declara ca nu au gasit decat putine neclaritati / sau deloc in acest document, mai arata studiul "Nivelul de educatie financiara al romanilor", realizat de GfK Romania.
"Este recomandabil ca utilizatorii de produse si servicii bancare - clientii bancilor - sa citeasca in intregime contractul inainte de semnare si sa solicite lamuriri suplimentare, acolo unde se impun, in scopul clarificarii termenilor, a impactului sau riscurilor pe care le presupune asumarea prevederilor inscrise in contracte", a declarat presedintele Consiliului Director al ARB, Radu Gratian Ghetea.
Un procent de 57% din populatia bancarizata nu a efectuat nicio comparatie inainte de a achizitiona un produs financiar bancar, 8% din respondenti au efectuat comparatii cu inca o oferta, restul efectuand comparatii cu mai multe oferte de produse ale bancilor.
Chiar si in situatia contractarii de credite, studiul arata ca aproape jumatate din utilizatori nu au comparat nici macar doua oferte. Cu toate acestea, persoanele care au achizitionat credite sunt mult mai inclinate decat restul sa compare mai multe oferte.
Produsele bancare cele mai utilizate si/sau dorite de populatie sunt cardurile de debit, creditele, conturile curente si formele de economisire.
La nivelul intregii populatii, produsele bancare sunt destul de putin cunoscute. Cele mai cunoscute sunt cardul de debit si creditul bancar, dar chiar si cu acestea sunt familiari doar aproximativ patru din 10 romani, potrivit studiului.
Doar 52% din utilizatorii de carduri de debit si 71% din utilizatorii de carduri de credit folosesc aceste produse pentru plati la comercianti. Acest comportament este puternic influentat de marimea localitatii de resedinta: cu cat localitatea este mai mare cu atat sunt mai multi cei care platesc la comercianti cu cardul, de la patru din 10 posesori de carduri de debit din mediul rural pana la opt din 10 din Bucuresti.
O alta concluzie a studiului este ca si numarul comerciantilor care accepta plati cu cardul este mai mare in localitatile cu un grad de urbanizare mai ridicat, ceea ce arata ca o bariera in adoptarea acestui comportament este gradul de acceptare a cardurilor.
Jumatate dintre respondenti considera ca scoala ar trebui sa se ocupe de educatia financiara a populatiei, aceasta institutie fiind urmata de mass - media si banci in topul perceptiilor populatiei privind responsabilitatea institutiilor cu privire la educarea financiar bancara.
Potrivit ARB, studiul s-a realizat la nivel national pe un esantion de 1.000 de respondenti din randul populatiei adulte, populatia bancarizata reprezentand 56%. Perioada de culegere a datelor a fost intre 8 si 23 iunie 2011.
NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Studiu Deloitte: sapte din zece multinationale se asteapta la inmultirea obligatiilor de raportare fiscala, ca urmare a reglementarilor din ultimii ani
- Studiu EY: Profesia de control financiar va suferi modificări radicale în următorii 5 ani
- Stefanini Group îl numește pe Farlei Kothe în funcția de CEO pentru America de Nord, EMEA și APAC
- Punct de vedere EY România: Utilizarea Inteligenței Artificiale de către autoritățile fiscale: avantaje, riscuri și provocări
- OMV Petrom finalizează tranzacția cu Jantzen Renewables pentru achiziționarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Libra Internet Bank finanțează cu 7,5 milioane de euro construcția unui parc fotovoltaic de 23,1 MW în Teleorman