Patru motive pentru care avem sosele scumpe si proaste
Data publicarii: 07-06-2011 | Economie
Nu avem autostrazi insa detinem alte recorduri. Romania este campioana in Europa Centrala si de Est la scumpirea lucrarilor de infrastructura rutiera, cu o majorare de 3,9 ori a preturilor in mai putin de zece ani.
Proiecte scumpite si de patru ori
Specialistii au strans date in fiecare tara analizata privitoare la un cos de proiecte de infrastrcutura rutiera. A fost analizata evolutia preturilor acestora in diferite momente. Daca diferenta intre pretul initial estimativ al Ministerului Transporturilor si cel la care se semneaza contractul este rezonabila, ei bine, ea devine maxima intre momentul la care se atribuie prin licitatie contractul si cel la care proiectul in cauza este definitivat.
Primul motiv: imagine proasta in ochii marilor constructori
Marii constructori europeni se tin deoparte de Romania, fapt care are drept consecinta absenta unei concurente puternice si mentinerea ridicata a preturilor la lucrarile de sosele, afirma raportul. La majoritatea licitatiilor de infrastructura se prezinta aproximativ 14 firme in principal din Romania, Grecia, Turcia, Italia sau Germania.
La majoritatea proiectelor noi participa firmele straine. Constructorii autohtoni fie sunt activi in zona reabilitarii drumurilor existente, fie in calitate de subcontractori ai firmelor straine.
Al doilea motiv: birocratia oficialitatilor
Piata locala a constructiilor nu este foarte flexibila, afirma autorii raportului. Acestia dau exemplu documentatiilor de licitatie scrise doar in limba romana. Poate dura si doi obtinerea autorizatiei pentru o balastiera iar cele doua-trei rafinarii intra in revizii primavara, adica tocmai cand incepe sezonul lucrarilor de drumuri. "Sunt prea multi contractori care concureaza pe prea putine bunuri", afirma Jaspers.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- EY România: Războiul fiscal-tarifar între SUA și restul lumii - unde e România?
- Meta Estate Trust anunță un profit net de aproape 11 milioane de lei în 2024, creștere de 15%
- Studiu EY Vehicule Electrice: Încărcarea inteligentă și bidirecțională devin esențiale pentru reducerea costurilor, stabilitatea rețelei și integrarea de regenerabile
- Piata hoteliera din Romania atinge un nou maxim, inregistrand cel mai mare numar de turisti din ultimele 3 decenii
- Banca Transilvania - rezultate financiare 2024
- Grupul BCR, rezultate 2024
- Banca Transilvania și OTP Bank România au devenit o singură bancă
- Studiu Deloitte: utilizarea inteligenței artificiale generative va dubla consumul de energie electrică al centrelor de date la nivel global până în 2030
- Cushman & Wakefield Echinox a asistat Kinstellar pe parcursul întregului proces de relocare a biroului în Globalworth Tower
- Studiu Deloitte: companiile imobiliare din sectorul comercial estimeaza o crestere a veniturilor in 2025
- Deloitte România a asistat investitorul imobiliar M Core Group în preluarea unui portofoliu de șapte mall-uri de la MAS PLC
- Rating VEKTOR maxim pentru comunicarea BT din 2024 cu investitorii și acționarii
- Record: Utilizatorii Revolut din România au realizat peste un miliard de tranzacții, în 2024
- Polița de călătorie standard nu acoperă accidentele survenite în timpul practicării sporturilor de iarnă
- EY România - Regulamentul UE împotriva defrișărilor: riscuri mari și amenzi de 4% pentru companii