Cine ridica leul la fileu strainilor?
Data publicarii: 06-06-2011 | Finante-Banci
Pentru al saselea an consecutiv, moneda nationala se apreciaza in primavara, in perioada incasarii dividendelor.
Acest lucru favorizeaza multinationalele care isi pot repatria profiturile la un curs avantajos.
Vanzarile de valuta ale Ministerului de Finante si BNR de la inceputul anului au intarit leul pana in zona confortabila pentru marile companii straine.
Tendinta de intarire a leului din prima parte a acestui an in raport cu euro nu reprezinta un fenomen singular, avand in vedere ca, din 2006, in fiecare primavara, am avut cate un puseu de apreciere a monedei nationale. Acesta se suprapune cu perioada incasarii dividendelor si favorizeaza multinationalele care isi repatriaza profiturile. De altfel, in ultimii trei ani, de cand perechea valutara euro/leu se consolideaza in intervalul de variatie 4,1 - 4,3 lei pentru un euro, s-a conturat o ciclicitate in care moneda nationala se intareste in lunile de repartizare a dividendelor si se depreciaza la sfarsitul lui octombrie, cand este stabilit cursul la care se platesc accizele in anul urmator. Aceasta realitate se traduce printr-un transfer de avutie reala de la platitorul de taxe din Romania catre companiile straine care activeaza la noi.
Daca acest lucru s-ar intampla prin mijloacele pietei ar fi de inteles, insa exista circumstante agravante care ne spun ca tendinta pe curs este imprimata chiar cu banii imprumutati in numele contribuabilului roman. Acest lucru este mult mai vizibil in acest an, cand Ministerul de Finante si BNR au pus presiune pe curs, vanzand taman in perioada dividendelor valuta care fusese lasata sa "balteasca" in sistem luni bune. Vanzarile de euro au fost puse in evidenta de rapoartele realizate de ING Bank Romania, insa Adrian Vasilescu, consilier al guvernatorului bancii centrale, a calificat drept "fanteziste" analizele bancii olandeze, afirmand ca fluxurile externe de capital au fost cele care au determinat intarirea leului.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Studiu Deloitte: sapte din zece multinationale se asteapta la inmultirea obligatiilor de raportare fiscala, ca urmare a reglementarilor din ultimii ani
- Studiu EY: Profesia de control financiar va suferi modificări radicale în următorii 5 ani
- Stefanini Group îl numește pe Farlei Kothe în funcția de CEO pentru America de Nord, EMEA și APAC
- Punct de vedere EY România: Utilizarea Inteligenței Artificiale de către autoritățile fiscale: avantaje, riscuri și provocări
- OMV Petrom finalizează tranzacția cu Jantzen Renewables pentru achiziționarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Libra Internet Bank finanțează cu 7,5 milioane de euro construcția unui parc fotovoltaic de 23,1 MW în Teleorman
- Revolut anunță actualizarea IBAN-urilor locale și operaționalizarea sucursalei românești
- Schneider Electric colaborează cu GR3N pentru reciclarea plasticului și promovarea circularității în industria chimică
- NewCold intra in Romania prin achizitia unui teren de 9 hectare in nordul Bucurestiului