Parlamentul European a dezbatut noi masuri de protectie pentru cumparatorii online
Data publicarii: 25-03-2011 | DiverseParlamentul European a aprobat, joi, mai multe modificari ale legii care ii protejeaza pe cumparatorii online, dar a amanat luarea unei pozitii finale, pentru a ajunge la un acord cu statele membre ale Uniunii Europene.
Noua legislatie UE se va aplica aproape tuturor vanzarilor, fie ca acestea sunt efectuate intr-un magazin, prin telefon, prin posta sau online, potrivit unui comunicat al Parlamentului European. Legea va actualiza reglementarile in vigoare, avand in vedere cresterea vanzarilor prin internet si necesitatea asigurarii unei protectii ridicate a cumparatorilor online.
Reglementarile sustinute joi in Parlamentul European consolideaza semnificativ drepturile consumatorilor, in special in ceea ce priveste informarea, livrarea si renuntarea la contracte si clarifica normele care fac referire la descarcarile digitale si la eliminarea birocratiei in intreprinderile mici si mijlocii.
Potrivit legii, consumatorii trebuie sa stie de la cine cumpara, ce anume si cat costa un produs atunci cand comanda dintr-un catalog online. Identitatea si adresa vanzatorului trebuie sa fie cunoscute cumparatorului, spun membrii PE.
Noile drepturi la informare elimina si costurile ascunse, cum sunt cele asociate cu casutele bifate in prealabil, folosite uneori in vanzarile online. Mai mult, cumparatorul trebuie sa accepte in cunostinta de cauza pretul total inainte de finalizarea vanzarii. Orice bun sau serviciu, comandat la distanta, ar trebui livrat cumparatorului in termen de 30 de zile, in caz contrar consumatorul are dreptul sa anuleze comanda. Comerciantul este raspunzator pentru orice deteriorare sau pierdere a bunului in timpul livrarii.
Noile norme stipuleaza un termen de 14 zile drept perioada de renuntare pentru vanzarile la distanta si in afara spatiilor comerciale (unde consumatorul nu poate vedea produsul inainte de cumparare), timp in care consumatorul se poate razgandi. Daca e nemultumit de achizitie, din orice motiv, poate returna bunul. In cazul in care pretul bunului depaseste 40 de euro, comerciantul trebuie sa plateasca transportul postal. Toate costurile trebuie returnate consumatorului in termen de 14 zile dupa renuntare. Totusi, consumatorul trebuie sa demonstreze ca a returnat bunul, stipuleaza un nou amendament.
Bunurile digitale cum sunt muzica, filmele sau programele informatice vor fi exceptate de la dreptul de renuntare. Cumpararea va fi considerata finalizata din momentul in care incepe descarcarea.
Pentru a evita sarcinile administrative inutile pentru magazine mici sau artizani, Parlamentul European a votat exceptarea tranzactiilor de zi cu zi de la normele de informare, in cazul unei livrari "imediate". In cazul contractelor mixte, care includ atat bunuri cat si servicii, cum e situatia unui geamgiu care inlocuieste un geam spart, la un pret sub 200 de euro, informarea nu trebuie efectuata in scris, ci poate fi efectuata oral, mentioneaza PE intr-un amendament nou.
In cazul reparatiilor urgente, cum ar fi spargerea unei conducte de apa, dreptul la renuntare in termen de 14 zile nu este necesar si nu se aplica, se mai arata in comunicatul PE.
NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Studiu Deloitte: sapte din zece multinationale se asteapta la inmultirea obligatiilor de raportare fiscala, ca urmare a reglementarilor din ultimii ani
- Studiu EY: Profesia de control financiar va suferi modificări radicale în următorii 5 ani
- Stefanini Group îl numește pe Farlei Kothe în funcția de CEO pentru America de Nord, EMEA și APAC
- Punct de vedere EY România: Utilizarea Inteligenței Artificiale de către autoritățile fiscale: avantaje, riscuri și provocări
- OMV Petrom finalizează tranzacția cu Jantzen Renewables pentru achiziționarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Libra Internet Bank finanțează cu 7,5 milioane de euro construcția unui parc fotovoltaic de 23,1 MW în Teleorman