Clasamentul costurilor de utilizare a unui autoturism

Data publicarii: 07-05-2010 | Auto

Cele mai ieftin de condus masini sunt Toyota Aygo, Smart sau, in Romania, Hyundai i20.

Cat ne costa sa avem propria masina? Raspunsul este destul de greu de dat, dar este limpede ca doar pretul de achizitie nu este un raspuns corect. Revizii, carburant, asigurari si devalorizarea in timp sunt alte costuri serioase ale unui vehicul.

Toata lumea apreciaza masinile, din punctul de vedere al rentabilitatii acestora, prin prisma pretului de achizitie, fara indoiala cel mai important in balanta de cheltuieli. Dar dincolo de acesta, exista celelalte costuri de utilizare care sunt uitate si care reprezinta, asemeni comisioanelor de la banci, costuri ascunse ori mai putin vizibile. De cele mai multe ori, cu o valoare de revanzare foarte buna, o masina isi poate recupera mare parte din pret, insa cheltuielile de folosire de-a lungul unei vieti medii devin mult mai apasatoare. ADAC realizeaza anual un clasament al acestor costuri, ierarhizand astfel masinile pe clase si pe cheltuieli. Acestea sunt impartite in doua categorii, in functie de modul de calcul: lunar sau pe kilometru.

Impartirea realizata de cei de la ADAC nu respecta toate clasele stabilite de constructorii de automobile, si in nici un caz pe cele bazate pe caroserii.

Impartirea este cea specifica marketingului, adica pe segmente de piata: supermini (clasa city-car), clasa mica, medie inferioara (compacte), clasa medie (inclusiv compacte sedan), medie superioara (segment care include mai multe clase, respectiv premium compacte, unele SUV-uri) si executive (SUV-uri mari si limuzine). Asadar, intreaga clasificare are la baza segmentarea pe preturi in primul rand.

Mod de calcul

Din punctul de vedere al modului de calcul, lucrurile sunt simple. Dincolo de pretul de achizitie, sunt luate in calcul celelalte cheltuieli normale, regulate, pe care un proprietar de autoturism le va face de-a lungul vietii masinii. Este vorba despre combustibilul necesar, asigurarile obligatorii, taxele de inmatriculare si impozitele de detinere, apoi urmeaza costurile de intretinere, respectiv reviziile obligatorii in functie de perioadele specifice fiecarui cosntructor. La final intra in calcul deprecierea masinii, adica valoarea cu care acest autovehicul se mai poate vinde. Toate aceste sume, valori sunt calculate pentru o durata de viata medie de patru ani, cu un numar de kilometri mediu de 15.000 anual.

Modele absente

Este evident ca relevanta unui astfel de clasament este relativa pentru piata romaneasca, deoarece toate cheltuielile facute cu masina, inclusiv pretul de achizitie sunt diferite fata de piata germana. Insa, avand in vedere ca nicio institutie nu a realizat pana acum un astfel de clasament, care necesita o baza de date destul de mare, cu un efort de sintetizare destul de important, publicam clasamentul ADAC in paralel cu valorile pentru piata din Romania.

Se observa ca in unele cazuri, cum este Nissan Pixo sau Dacia Sandero GPL, nu este mentionat pretul romanesc, deoarece modelele nu sunt prezente in oferta oficiala a marcii respective pe piata noastra.

In alte cazuri, cele cu asterix, pretul este unul temporar, promotional, care ar putea sa se modifice mai devreme sau mai tarziu. De asemenea, unele modele care se regasesc pe piata noastra nu apar in clasamentul nemtilor din diferite motive.

Integral in Financiarul

Ultimele stiri pe BankNews.ro: