Ce ii trebuie masinii electrice pentru a deveni produs de serie?
Data publicarii: 30-04-2010 | AutoToti marii producatori auto au lansat in ultimii ani prototipuri pentru masini electrice. Provocarea cea mai mare este extinderea unor serii exclusiviste la proportii de masa, iar batalia e pe cale sa fie castigata in tari precum Israel sau China.
Guvernul Boc a anuntat alcatuirea unui comitet interministerial care sa coordoneze proiectele de cercetare pentru fabricarea automobilului electric in Romania. Oficiali din ministerul Economiei, Transporturilor, Finantelor, Mediului ca si de la Autoritatea Nationala pentru Cercetare stiintifica vor coordona "proiectele de cercetare" in materie.
"Cei doi producatori auto din Romania, Renault si Ford, sunt pionierii cercetarii din zona automobilului electric si cred ca este o mare oportunitate pentru Romania ideea de a incerca sa dezvoltam si sa incurajam utilizarea automobilului electric pe teritoriul Romaniei", a declarat ieri ministrul Economiei, Adriean Videanu, dupa sedinta de Guvern.
Fabricarea masinilor electrice se afla deocamdata la nivel mondial numai la stadiul unor serii restranse, adica masini de colectie, foarte scumpe. Dupa cum a explicat pentru Romania libera, liderul Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania, Marius Carp, toti marii producatori auto au lansat prototipuri ale unor masini electrice fie ca e vorba de Renault, de Mercedes-Benz, de BMW, de Fiat sau de Peugeot Citroen. Necazul este ca fiind foarte scumpe si cu cateva probleme de exploatare nerezolvate inca, masinile electrice sunt inca departe de a putea deveni masini de masa, adica masini sub 20.000 de euro, masini pe care familiile cu venit mediu din Europa sau Statele Unite sa si le poata permite fara mari eforturi.
In afara de pret, prima problema este ca bateriile masinilor electrice actuale sunt foarte grele, pana la 280 de kilograme, si sunt nesigure pentru ca prezinta risc de electrocutare. Mai mult decat atat, o baterie tine numai 160 de kilometri, spre deosebire de un rezervor de benzina si motorina care ajunge pentru parcurgerea unei distante de trei ori mari mare. In plus, incarcarea unei astfel de baterii dureaza in jur de opt ore. Pe scurt, masina electrica e scumpa, are costuri mari de exploatare si e si incomod de folosit.
Beneficiile extinderii la nivel de masa ale folosirii unei astfel de masini sunt insa imense, daca desigur problemele tehnice de mai sus ar fi rezolvate. Iar primul si cel mai important beneficiu este cel strategic si duce la independenta de petrol, cu implicatii geo-politice majore. Cel de-al doilea tine de protectia mediului.
Nu intamplator, ideea unuia dintre cele mai avansate proiecte de promovare a masinilor electrice ca masini de serie din lume ii apartine unui manager israelian care a pornit de la intrebarea "cum poate deveni o tara complet independenta de petrol?".
Solutia israeliana
Intr-o tara in care 4% din Produsul Intern Brut este alocat anual stiintei si inovarii, iar asumarea riscului unei afaceri tine de cultura nationala, managerul unei mari companii de software Shai Agassi a ajuns in 2005 la concluzia ca problema bateriilor dificil de incarcat ale masinilor electrice poate fi rezolvata prin infrastructura dedicata si aplicarea principiului "tu ai masina, bateria e a companiei". Astfel, asa cum exista lanturi de benzinarii pentru masinile obisnuite, in Israel a fost proiectat deja si va fi lansat in 2011 un sistem care cuprinde statii de incarcare pentru masinile electrice si unitati de incarcare in parcarile publice si private. Viitorul proprietar al unei masini electrice va opri la o statie de incarcare unde bateria consumata este inlocuita automat in numai cateva minute, dupa cum atunci cand ajunge acasa sau la birou isi va putea conecta masina la o mini-statie de alimentare sub forma unor stalpi de un metru si jumatate atasati fiecarui loc de parcare. Diferenta de pret fata de o masina obisnuita va ramane totusi de circa 6-7 mii de euro. Din acest motiv, potentialii cumparatori ai unor masini electrice vor fi incurajati prin subventii de la stat.
Integral in Romania Libera
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Cushman & Wakefield Echinox a asistat Kinstellar pe parcursul întregului proces de relocare a biroului în Globalworth Tower
- Studiu Deloitte: companiile imobiliare din sectorul comercial estimeaza o crestere a veniturilor in 2025
- Deloitte România a asistat investitorul imobiliar M Core Group în preluarea unui portofoliu de șapte mall-uri de la MAS PLC
- Rating VEKTOR maxim pentru comunicarea BT din 2024 cu investitorii și acționarii
- Record: Utilizatorii Revolut din România au realizat peste un miliard de tranzacții, în 2024
- Polița de călătorie standard nu acoperă accidentele survenite în timpul practicării sporturilor de iarnă
- EY România - Regulamentul UE împotriva defrișărilor: riscuri mari și amenzi de 4% pentru companii
- EY România - Directiva DEBRA încurajează companiile să-și finanțeze investițiile mai mult prin capitaluri proprii în detrimentul împrumuturilor la terți
- DAN AIR a transportat 206.000 de pasageri în primul an de operare în Bacău
- DefCamp 2024: Peste 2000 de specialisti s-au reunit pentru a aborda provocarile cibernetice tot mai complexe
- Studiu EY: Lipsa de abilități și legislație împiedică adoptarea extinsă a GenAI de serviciile financiare din Europa
- SigurantaOnline: Cum să evitați capcanele digitale în sezonul cadourilor
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des