BNR va trimite trupe de soc bancilor aflate in dificultate
Data publicarii: 17-03-2010 | Finante-BanciMinisterul Finantelor a elaborat un proiect de ordonanta prin care modifica procedura administrarii speciale a institutiilor de credit. BNR poate numi administratori speciali, persoane fizice, angajati sau nu ai bancii centrale, dar si persoane juridice. Administratorul poate face restructurari, transfera active sau pasive ale bancii si este exonerat de raspundere daca a actionat cu buna-credinta.
In vederea alinierii legislatiei romanesti cu cea europeana, Ministerul Finantelor Publice a elaborat un proiect de ordonanta de urgenta prin care modifica OUG 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului si de modificare si completare a altor acte normative, urmand ca acesta sa intre in vigoare pana la data de 31 martie si sa fie implementat in totalitate pana la 31 octombrie a.c.
Printre modificarile aduse vechilor normative se afla clarificarea situatiei in care trebuie instituita administrarea speciala intr-o etapa timpurie, dar si suplimentarea atributiilor administratorului special, care poate implementa o gama larga de masuri de restructurare, inclusiv operatiuni de transfer de active cu asumare de pasive, vanzare de active, transfer de depozite si reducerea capitalului social pentru acoperirea pierderilor.
De asemenea, administratorul special va fi investit prin lege cu competentele tuturor organelor de decizie ale bancii, inclusiv ale Adunarii Generale, acesta beneficiind de protectie legala pentru "actiunile intreprinse cu buna-credinta in exercitarea atributiilor sale".
Masurile de restructurare adoptate in cursul administrarii speciale nu vor putea fi suspendate, inlaturate sau infirmate pe cale de actiune judecatoreasca, cum ar fi prin intermediul cailor de contestare si/sau anulare, stabilindu-se prin lege ca aceste masuri nu fac obiectul consimtamantului creditorilor.
Executa ordinele BNR si raspunde numai in fata acesteia
Potrivit Notei de fundamentare a proiectului de modificare a OUG 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, Banca Nationala a Romaniei poate numi drept administrator special una sau mai multe persoane fizice, inclusiv angajati ai Bancii Nationale a Romaniei, sau o persoana juridica, fiind mentinuta posibilitatea ca Fondul de Garantare a Depozitelor in Sistemul Bancar sa poata fi desemnat administrator special.
Administratorul special va actiona in conformitate cu prevederile legii, precum si cu instructiunile si dispozitiile date de BNR raspunzand numai in fata acesteia pentru indeplinirea atributiilor, protectia administratorului si a persoanelor angajate sa il sprijine in activitate fiind asigurate prin lege, astfel incat sa nu poata fi trasi la raspundere "pentru eventuale prejudicii cauzate in exercitarea atributiilor (...) cu exceptia cazului in care au actionat cu rea-credinta sau cu neglijenta grava".
In cazul in care nu hotaraste retragerea autorizatiei si sesizarea instantei competente pentru deschiderea procedurii falimentului, BNR poate institui administrarea speciala daca fondurile proprii ale institutiei de credit nu depasesc 75% din nivelul minim reglementat.
Procedura, redusa de la 1 an la 4 luni
Proiectul de ordonanta prevede reducerea termenului administrarii speciale de la 1 an la 4 luni, cu posibilitatea prelungirii acestuia pe perioada necesara pentru implementarea masurilor de restructurare, dar si a termenului de convocare a Adunarii Generale de la 30 de zile la o saptamana, cu exceptia hotararilor necesare cu privire la o eventuala fuziune/divizare si a cazului in care institutia de credit este cotata pe o piata reglementata, exceptii justificate de prevederi comunitare imperative.
Dreptul de preferinta la subscrierea de noi actiuni este redus, de asemenea, de la 1 luna la 14, hotararea privind reducerea capitalului pentru acoperirea pierderilor producand efecte de la data publicarii, si nu dupa trecerea a cel putin 2 luni, asa cum e prevazut de Legea nr. 31/1990.
Integral in Curierul National
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- DAN AIR a transportat 206.000 de pasageri în primul an de operare în Bacău
- DefCamp 2024: Peste 2000 de specialisti s-au reunit pentru a aborda provocarile cibernetice tot mai complexe
- Studiu EY: Lipsa de abilități și legislație împiedică adoptarea extinsă a GenAI de serviciile financiare din Europa
- SigurantaOnline: Cum să evitați capcanele digitale în sezonul cadourilor
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Studiu Deloitte: sapte din zece multinationale se asteapta la inmultirea obligatiilor de raportare fiscala, ca urmare a reglementarilor din ultimii ani
- Studiu EY: Profesia de control financiar va suferi modificări radicale în următorii 5 ani