Contractul de inchiriere, un rau necesar pentru proprietari si chiriasi
Data publicarii: 14-02-2010 | ImobiliareDe ce este bine ca intre proprietar si chirias sa existe un contract? Daca exista acest contract, iar chiriasul nu a platit utilitatile la timp sau a produs stricaciuni locuintei, proprietarul poate solicita instantei obligarea chiriasului la plata utilitatilor sau la repararea stricaciunilor aduse casei. In cazul in care chiriasul nu mai este de gasit, proprietarul se poate adresa politiei. Mihai Titichi, reprezentant al Asociatiei pentru Protectia Consumatorilor din Romania, atrage atentia asupra faptului ca, in cazul in care nu exista un contract intre proprietar si chirias, sansele de recuperare a pierderilor sunt practic nule pentru proprietar.
"Incheierea contractului intre cele doua parti in fata notarului pentru a fi valabil nu este obligatorie, ci este suficient ca acest contract sa fie incheiat in forma scrisa", a precizat pentru "Curentul" Mihai Titichi. Contractul de inchiriere, potrivit art. 21 din Legea 114/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, trebuie sa cuprinda: adresa locuintei care face obiectul inchirierii, suprafata locativa si dotarile folosite in exclusivitate si in comun, suprafata curtilor si a gradinilor folosite in exclusivitate sau in comun, valoarea chiriei lunare, regulile de modificare a acesteia si modul de plata, suma platita in avans in contul chiriei, locul si conditiile in care se realizeaza primirea si restituirea cheilor, obligatiile partilor privind folosirea si intretinerea spatiilor care fac obiectul contractului, inventarul obiectelor si al dotarilor aferente, data intrarii in vigoare si durata, conditiile privind folosinta exclusiva si in comun a partilor aflate in coproprietate, persoanele care vor locui impreuna cu titularul contractului, alte clauze convenite intre parti.
Potrivit lui Titichi, contractul de inchiriere ii da chiriasului siguranta ca proprietarul nu ii va lua banii pe o anumita perioada, dupa care il va da afara inainte de termen. Mai exact, "potrivit art. 24 din Legea 114/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, rezilierea contractului de inchiriere inainte de termenul stabilit se face in urmatoarele conditii: la cererea chiriasului, cu conditia notificarii prealabile intr-un termen de minimum 60 de zile sau la la cererea proprietarului, atunci cand chiriasul nu a achitat chiria cel putin trei luni consecutiv ori chiriasul a pricinuit insemnate stricaciuni locuintei, cladirii in care este situata aceasta, instalatiilor, precum si oricaror alte bunuri aferente lor, sau daca instraineaza fara drept parti ale acestora.
Totodata, contractul intre cele doua parti poate fi reziliat daca chiriasul are un comportament care face imposibila convietuirea sau impiedica folosirea normala a locuintei ori nu a respectat clauzele contractuale. De asemenea, contractul de inchiriere poate fi reziliat la cererea asociatiei de proprietari, atunci cand chiriasul nu si-a achitat obligatiile ce-i revin din cheltuielile comune pe o perioada de trei luni, daca au fost stabilite, prin contractul de inchiriere, in sarcina chiriasului".
Pe de alta parte, reprezentantul Asociatiei pentru Protectia Consumatorilor din Romania atrage atentia asupra faptului ca proprietarul este obligat sa inregistreze contractul la administratia financiara in vederea perceperii impozitului, in caz contrar riscand sa fie sanctionat penal pentru evaziune fiscala.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- DAN AIR a transportat 206.000 de pasageri în primul an de operare în Bacău
- DefCamp 2024: Peste 2000 de specialisti s-au reunit pentru a aborda provocarile cibernetice tot mai complexe
- Studiu EY: Lipsa de abilități și legislație împiedică adoptarea extinsă a GenAI de serviciile financiare din Europa
- SigurantaOnline: Cum să evitați capcanele digitale în sezonul cadourilor
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Studiu Deloitte: sapte din zece multinationale se asteapta la inmultirea obligatiilor de raportare fiscala, ca urmare a reglementarilor din ultimii ani
- Studiu EY: Profesia de control financiar va suferi modificări radicale în următorii 5 ani