Atentia la volan
Data publicarii: 10-02-2010 | Auto"Nu l-am vazut" este cea mai des intalnita scuza invocata dupa producerea unui accident de circulatie. Oare masinile au devenit invizibile? Practic orice coliziune implica neatentia unuia din conducatori sau chiar a ambilor. Neatentia la volan poate sa fie efectul a diferitor cauze: oboseala, vorbit la telefon sau cu cei aflati in masina, mancat, ascultat muzica la maxim, supraestimare a capacitatilor de conducator auto.
O masina aflata in miscare dezvolta mii de kg forta, tu ca sofer ai obligatia sa nu folesti aceasta imensa forta, pentru a rani pe cineva sau a distruge ceva. Orice conducator auto trebuie sa constientizeze faptul ca un autovehicul poate deveni deosebit de periculos o data scapat de sub control. A fi atent la volan inseamna pe scurt a vedea, a anticipa si a evita pericolele care pot apare pe drum.
Primul atribut necesar pentru o conducere sigura, este sa fii atent, iar atentia la volan te ajuta sa recunosti o posibila situatie periculosa si sa eviti un accident.
Statisticile spun ca cele mai dese accidente, ciocniri, au loc la mica distanta de casa. De ce se intampla asta? Tot din cauza neatentiei la volan. In aproprierea casei avem tendinta de a fi mai "confortabili". Stim intersectiile, semnele de circulatie, trecerile de pietoni, incepem sa ne gandim la problemele casnice, daca gasim parcare etc. si lasam garda jos. Intervine si nerabdarea, oboseala, dupa ce am petrecut o ora in trafic, de la birou-acasa sau dupa un drum lung. In aceste momente pot interveni situatiile neplacute.
Este usor sa fii atent la volan? Incercati un mic experiment: incercati ca urmatoarea data cand va urcati in masina, sa va concetrati numai la condus. Sa nu va ganditi la nimic altceva. Vedeti cat puteti sa rezistati pana va fuge mintea la altceva. Multi soferi nu ajung nici sa iasa din parcare :). Altii, mai "experimentati", nici macar nu mai constientizeaza ca sunt la volan. Ei conduc "automat" gandindu-se la orice altceva. Este asta o problema? Eu zic ca DA. A fi atent la volan trebuie sa-ti intre in obisnuinta. Trebuie sa inveti sa-ti coordonezi (conectezi) vederea cu gandul si sa analizezi in continuu ce vezi in timp ce conduci. Asa numita "conducere preventiva". Nu uita ca a conduce este unul dintre cele mai periculoase lucruri pe care le facem si necesita o atentie distributiva completa. Lipsa ei ne poate transforma intr-un adevarat pericol public.
Studii recente arata ca riscul de accident se dubleaza, la un sofer care-si schimba privirea de la drum pentru 2 secunde. Folosirea telefonului mareste de patru ori riscul unui accident, discutiile purtate la volan, de 1,3 ori. La 60 km/h parcurgem, in 3 secunde, fix 50 m.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- EY România: Războiul fiscal-tarifar între SUA și restul lumii - unde e România?
- Meta Estate Trust anunță un profit net de aproape 11 milioane de lei în 2024, creștere de 15%
- Studiu EY Vehicule Electrice: Încărcarea inteligentă și bidirecțională devin esențiale pentru reducerea costurilor, stabilitatea rețelei și integrarea de regenerabile
- Piata hoteliera din Romania atinge un nou maxim, inregistrand cel mai mare numar de turisti din ultimele 3 decenii
- Banca Transilvania - rezultate financiare 2024
- Grupul BCR, rezultate 2024
- Banca Transilvania și OTP Bank România au devenit o singură bancă
- Studiu Deloitte: utilizarea inteligenței artificiale generative va dubla consumul de energie electrică al centrelor de date la nivel global până în 2030
- Cushman & Wakefield Echinox a asistat Kinstellar pe parcursul întregului proces de relocare a biroului în Globalworth Tower
- Studiu Deloitte: companiile imobiliare din sectorul comercial estimeaza o crestere a veniturilor in 2025
- Deloitte România a asistat investitorul imobiliar M Core Group în preluarea unui portofoliu de șapte mall-uri de la MAS PLC
- Rating VEKTOR maxim pentru comunicarea BT din 2024 cu investitorii și acționarii
- Record: Utilizatorii Revolut din România au realizat peste un miliard de tranzacții, în 2024
- Polița de călătorie standard nu acoperă accidentele survenite în timpul practicării sporturilor de iarnă
- EY România - Regulamentul UE împotriva defrișărilor: riscuri mari și amenzi de 4% pentru companii