Colegii dificili pot fi contracarati prin dialog
Data publicarii: 08-02-2010 | HR/CarierePersoanele care nu comunica sau se manifesta autoritar in relatia cu ceilalti pot duce la scaderea productivitatii intr-o companie. Existenta unui coleg dificil in cadrul unui departament poate reprezenta un factor perturbator al muncii intregului colectiv. De aceea, ignorarea acestei probleme risca sa puna in pericol intreaga organizatie, dat fiind ca un conflict duce atat la scaderea productivitatii, cat si a moralului, in urma acumularii unor stari negative in randul angajatilor.
Specialistii in resurse umane recomanda angajatilor ca din start sa analizeze situatia, pentru a observa daca depind sau nu de colegul dificil in realizarea treburilor de serviciu. In cazul in care desfasurarea muncii este afectata de relationarea cu persoana dificila din departament, trebuie luata atitudine prin solicitarea suportului sefului direct sau al reprezentantului de la resurse umane.
Ovidiu Vilceanu, executive manager Sales Consulting, defineste un comportament dificil pe care il poate manifesta unul dintre colegi prin mai multe tipuri. "De exemplu, poate comunica partial sau deloc, poate fi agresiv verbal in relatiile cu ceilalti, nu isi asuma responsabilitatile, creeaza conflicte cu restul echipei, se manifesta autoritar, dominant in relatia cu ceilalti, intarzie in mod frecvent la serviciu, depaseste deadline-urile stabilite, nu ofera suport colegilor, iar in munca lui apar erori frecvente", spune Vilceanu.
Certurile pot aduce si beneficii
De cele mai multe ori, relatia cu un coleg dificil da nastere la situatii conflictuale, care pot reprezenta sursa scaderii eficientei departamentului. Cand dialogul este coborat la nivelul personal, relatiile profesionale vor deveni cu siguranta defectuoase pentru ambele parti implicate. Vilceanu apreciaza ca un astfel de conflict poate conduce la o concentrare excesiva pe relatiile de munca in detrimentul obiectivelor, la o atmosfera tensionata, bazata pe blocaje in comunicare, la aparitia agendelor ascunse si la manipularea si controlul infomatiei.
Pe de alta parte, daca respectivul conflict are ca sursa dezbaterile ce tin doar de sarcini sau de procesul de realizare a unor obiective poate avea chiar efecte benefice. Traian Bossenmayer, managing partner Contrast HR Consulting, argumenteaza ca, intr-un final, astfel de discutii pot conduce la o analiza mai atenta a proiectului, la idei mai bune si, in final, la rezultate superioare.
Cunoasterea cauzelor, principalul avantaj
Cauzele generatoare ale unui comportament dificil pot porni din mai multe directii. Specialistii au identificat ca elemente principale, ce tin de relatia directa cu organizatia, demotivarea financiara, lipsa de recunoastere de catre ceilalti, relatia deficitara cu seful direct sau supracalificarea pentru locul de munca ocupat. In relatia cu sinele, Vilceanu a remarcat ca elemente declansatoare: frustrarile acumulate de-a lungul orelor petrecute in birou, incompatibilitatea dintre propriile valori, principii si cele ale companiei, cat si problemele personale.
Reactia unui coleg fata de angajatul dificil ar trebui sa fie cat mai obiectiva si dialogul cu acesta ar trebui sa se concentreze pe obiectivele concrete ce tin de responsabilitatile fiecaruia. "Este nevoie ca discutia dintre cei doi sa fie mentinuta la nivel de relatii profesionale si sa se evite pe cat posibil aducerea acesteia la nivel personal, deoarece in acel moment pot aparea cele mai multe conflicte", recomanda Bossenmayer, care propune ca alternativa si un dialog deschis. O discutie libera ar trebui purtata in afara dialogului formal din timpul intalnirii de afaceri. "Trebuie mentionat faptul ca si aceasta abordare este foarte sensibila la aparitia unor situatii conflictuale, mai ales cand colegul dificil incearca sa joace rolul victimei, caz intalnit des in mediul organizational", remarca Bossenmayer.
Integral in Romania Libera
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- DAN AIR a transportat 206.000 de pasageri în primul an de operare în Bacău
- DefCamp 2024: Peste 2000 de specialisti s-au reunit pentru a aborda provocarile cibernetice tot mai complexe
- Studiu EY: Lipsa de abilități și legislație împiedică adoptarea extinsă a GenAI de serviciile financiare din Europa
- SigurantaOnline: Cum să evitați capcanele digitale în sezonul cadourilor
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Studiu Deloitte: sapte din zece multinationale se asteapta la inmultirea obligatiilor de raportare fiscala, ca urmare a reglementarilor din ultimii ani
- Studiu EY: Profesia de control financiar va suferi modificări radicale în următorii 5 ani