Catalina Stan: Barbatii nu agreeaza in general ascensiunea femeii

Data publicarii: Astazi, 04-02-2010 | Afaceri

Catalina Stan, presedinte & CEO al agentiei de comunicare strategica BDR Associates/Hill & Knowlton, dezvaluie intr-un interviu pentru "Financiarul" care sunt provocarile mediului de business romanesc pentru o femeie de afaceri si care au fost primii pasi pe piata ai companiei pe care o conduce. "O schimbare de capatai a fost intrarea prin afiliere in reteaua Hill & Knowlton, parte a grupului WPP", declara Catalina Stan.

"Financiarul": Orice om are in viata un punct de cotitura al traseului sau profesional. Care a fost momentul - de iluminare, sa spunem - in care v-ati dat seama ca domeniul comunicarii este cel mai potrivit pentru dvs.?

Catalina Stan: Punctul de cotitura al traseului profesional si respectiv momentul de iluminare, cum il numiti, nu au coincis.

Mi-am schimbat de cateva ori meseria pana sa ajung sa conduc propria agentie de comunicare strategica. Dar fiecare postura profesionala prin care am trecut m-a apropiat cu inca un pas de ceea ce sunt astazi. 

Am inceput ca profesor de limbi straine si de limba si literatura romana si, ca orice absolvent de filologie, din perioada de dictatura, mi-am luat in primire postul, la tara, in comuna Malini, in Bucovina, sat aflat la distanta de doua autobuze de navetisti, pe care trebuia sa le schimb ca sa ajung la destinatie. Satul lui Labis era inceputul si sfarsitul, era depoul viselor mele. Lucrurile nu puteau ramane asa. Am prins apoi un post de suplinitor la o scoala de la oras si acolo am inceput cautarile mele profesionale: debordam de dorinta de a crea, intr-o societate din ce in ce mai inchisa. Am infiintat prima trupa de elevi, "Ambasadorii prieteniei",  cu care dansam si cantam pe la serbarile judetene sau nationale, costumele de scena erau "fabricate" acasa, impreuna cu mama si convinsesem un profesor de muzica pensionar sa ne acompanieze la chitara. Nu erau bani, nici posibilitati, doar dorinta apriga de a face visele sa supravietuiasca.

Tot parcursul meu profesional ulterior, saltul urias din satul Malini la organizatia OMPI la Geneva, unde am ajuns sa fac parte de nenumarate ori din delegatia Romaniei alaturi de specialisti de la OSIM, a fost un prilej dar si o unitate de masura pentru a cantari ce vreau cu adevarat sa fac in viata.

Momentul de cotitura a fost decizia de a ma angaja intr-o companie straina, si asa am ajuns la Deloitte, unde viziunea mea despre "locul de munca" s-a aflat la ea acasa, pentru ca mi s-a permis sa ma afirm prin mine si valorile pe care le propuneam celorlalti, fie ca lucram din biroul de la Bucuresti sau in cel din Washington DC. Momentul de iluminare a fost incheierea campaniei "Buna dimineata, Romania". Ea mi-a aratat drumul catre viitorul meu profesional.

Care a fost investitia initiala cu care ati inceput afacerea BDR Associates?

Investitia a fost umana, si nu materiala: am inceput cu un grup mic de oameni, carora li s-au alaturat altii, chiar inainte sa avem primul nostru birou. Am ales sa-mi fac drum singura, desi vestea ca as pleca de la Deloitte mi-a atras oferte extrem de onorante sau de-a dreptul uluitoare, prin generozitatea financiara in primul rand, din partea unor companii sau a unor oameni despre care nici nu-mi imaginam ca m-ar fi "vazut". Am inteles atunci ca am o valoare de piata. Am decis sa caut si sa aduc langa mine alti oameni cu valori umane si profesionale, criteriul performantei fiind investitia in viitorul agentiei. Nu pot ramane in spatiul acesta idilic insa fara sa recunosc cinstit ca m-am mai si inselat, si nu o data, in privinta oamenilor pe care i-am adus in echipa, caci orice investitie prezinta riscurile ei... Dar oamenii de baza au ramas si au coagulat in jurul lor o atmosfera de lucru extrem de placuta in agentie. Ei sunt adevarata investitie.

Ati demarat afacerea acum aproape 15 ani. Care sunt cele mai importante schimbari ale mediului extern al companiei dvs.?

Am evoluat de la un an la altul. Primii ani au fost foarte grei, am avut momente in care m-am gandit sa renunt. Nu puteam sparge barierele unor practici din piata care ne dezavantajau pentru ca nu le-am acceptat si nu ni le-am insusit niciodata. Ne-am orientat mult fie catre licitatiile pentru proiecte cu finantare externa, fie catre cele organizate de companii multinationale, dar care se judecau in strainatate de catre comisii de profesionisti. Asa am ajuns sa ne deschidem biroul din Republica Moldova, in anul 2002, sau sa participam in diverse competitii internationale pentru proiecte in alte piete: Cipru, Irak, Bosnia-Hertegovina, Bulgaria, Serbia sau Azerbaidjan.

Nu am fost intotdeauna norocosi, dar cel mai important lucru a fost ca ne-am masurat profesional si creativ cu agentii mari din alte parti ale lumii si ca ne-am clasat mereu fie pe lista scurta, fie am castigat. O schimbare de capatai a fost intrarea prin afiliere in reteaua Hill and Knowlton, parte a grupului WPP.

Faptul ca sunteti femeie a fost sau nu un impediment pentru a va impune in business?

Nu am un raspuns transant aici si n-am inregistrat esecuri profesionale din cauza ca sunt femeie. M-am izbit si eu ca toate celelalte de atitudini diverse, de la un misoginism fatis la amuzament sau excese de superioritate masculina. Barbatii nu agreeaza in general ascensiunea femeii, fie ca este sotie, fie ca este partenera de contract, majoritatea s-ar bucura sa le recunoasem statutul dominant in societate si acasa, fara alte aspiratii care sa le puna probleme. Trebuie totusi sa admir majoritatea barbatilor pentru puterea de a disimula.

Integral in Financiarul

Ultimele stiri pe BankNews.ro: