Romanii au dat anul trecut pe pastile aproape 9 miliarde lei
Data publicarii: 01-02-2010 | AfaceriRitmul de crestere a pietei farma din Romania s-a redus in 2009, pentru al doilea an consecutiv, la 18,5% in lei si la 3,1% in euro, pe fondul masurilor aplicate de Ministerul Sanatatii si crizei, vanzarile totale atingand 8,7 miliarde lei, respectiv 2,07 miliarde euro, potrivit unui studiu IMS Health.
In 2008, vanzarile de medicamente au crescut in euro cu 9,7%, fata de 30,8% in 2007, si in moneda nationala cu 20%, fata de 25,8% in anul anterior.
Totodata, in volum, declinul s-a accentuat anul trecut la 4,5%, fata de 1,2% in 2008 si comparativ cu cresterea de 11,7% din 2007.
"Cresterea in lei a venit mai mult din jocul ratei de schimb valutar, mai ales ca in 2008 aceasta a fost blocata la 3,8 lei/euro, insa in termeni reali piata a scazut. In volum piata s-a dus in jos, iar in valoare nu s-a putut compensa, desi cursul valutar a fost ajustat, pentru ca marjele de distributie au scazut si pretul la medicamente a fost redus. Un impact puternic l-a avut subfinantarea sistemului, la aceasta adaugandu-se criza economica care a determinat scaderea puterii de cumparare. (...) Fenomenul de reducere a ritmului de crestere in valoare si de scadere in unitati a inceput din 2008", a declarat directorul IMS Health Romania, Corina Ciolan, citat de Mediafax.
Pe canale de distributie, vanzarile in farmacii au inregistrat anul trecut o crestere de 22,4% in lei, la 7,6 miliarde lei, si de 6,5% in euro, la 1,79 miliarde euro, in timp ce livrarile in spitale s-au redus cu 2% in lei, la 1,1 miliarde lei, si cu 14,6% in euro, la 277 milioane de euro.
Cea mai mare crestere, exprimata in moneda nationala, au avut-o medicamentele cu prescriptie, de 20,8%, la 7,69 miliarde lei, in timp ce in euro avansul a fost de 5,1%, la 1,81 miliarde lei.
Scaderea veniturilor populatiei ca urmare a crizei economie a avut un impact mai puternic asupra segmentului de produse fara reteta (OTC), incasarile ridicandu-se la 255,9 milioane de euro, cu 9,3% mai mici fata de 2008. In lei, OTC-urile au totalizat 1,08 miliarde lei, in crestere cu 4,3%. In cazul genericelor cu brand, cresterea in lei a fost de 18,6%, la 1,96 miliarde lei, si de 3,2% in moneda europeana, la 463,2 milioane de euro. La polul opus s-au situat produsele generice fara brand, care au scazut cu 6,3% in euro, la 93,3 milioane de euro, dar au crescut in lei cu 7,8%, la 395,6 milioane de lei. Studiul a fost realizat pe baza preturilor la medicamente la intrarea in farmacii.
Integral in Curentul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Cushman & Wakefield Echinox a asistat Kinstellar pe parcursul întregului proces de relocare a biroului în Globalworth Tower
- Studiu Deloitte: companiile imobiliare din sectorul comercial estimeaza o crestere a veniturilor in 2025
- Deloitte România a asistat investitorul imobiliar M Core Group în preluarea unui portofoliu de șapte mall-uri de la MAS PLC
- Rating VEKTOR maxim pentru comunicarea BT din 2024 cu investitorii și acționarii
- Record: Utilizatorii Revolut din România au realizat peste un miliard de tranzacții, în 2024
- Polița de călătorie standard nu acoperă accidentele survenite în timpul practicării sporturilor de iarnă
- EY România - Regulamentul UE împotriva defrișărilor: riscuri mari și amenzi de 4% pentru companii
- EY România - Directiva DEBRA încurajează companiile să-și finanțeze investițiile mai mult prin capitaluri proprii în detrimentul împrumuturilor la terți
- DAN AIR a transportat 206.000 de pasageri în primul an de operare în Bacău
- DefCamp 2024: Peste 2000 de specialisti s-au reunit pentru a aborda provocarile cibernetice tot mai complexe
- Studiu EY: Lipsa de abilități și legislație împiedică adoptarea extinsă a GenAI de serviciile financiare din Europa
- SigurantaOnline: Cum să evitați capcanele digitale în sezonul cadourilor
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des