Cum te minti ca n-ai pierdut (inca) la bursa
Data publicarii: 29-01-2010 | BursaCe sanse ai sa recuperezi pierderile daca ai cumparat actiuni la preturi maxime istorice si, incapatanat sa crezi in revenire, n-ai vandut cand inca nu era prea tarziu? Cum te ajuta imbunatatirea mediei si cati bani te costa aceasta "reparatie"? Am facut cateva calcule pe portofoliul unui investitor ramas captiv din vara anului 2007, iar concluzia este dura: omul s-a resemnat si a acceptat ca banii sunt definitiv pierduti!
Increzator in steaua sa de speculator, omul - incepator, de altfel - a cumparat niscaiva actiuni in vara maximelor istorice de la bursa (BVB), in anul 2007, cu putin timp inaintea declansarii crizei financiare din SUA. Cand a inceput scaderea, n-a vandut cu speranta ca preturile isi vor reveni. Doar ca actiunile au scazut si mai mult. "Cumpara acum, iar cand piata se intoarce, vei avea o medie mai buna", i-au spus cativa amici la fel de "experimentati". Convins ca intra la minime temporare si ca dupa revenire va da lovitura, omul a bagat alti bani. Iar preturile au scazut si mai mult. "Buseala", cum o numeste el, din toamna anului 2008 l-a pus putin pe ganduri. Totusi, fire optimista, a ramas cu actiunile in portofoliu. "Voi fi investitor pe termen lung", si-a spus el ca sa treaca mai usor peste pierdere. Revenirea preturilor, din 2009, i-a mai dat ceva sperante. Din cand in cand, la discutiile cu amicii il mai intreaba cate unul cat de lung va fi termenul si daca n-ar fi fost mai intelept sa fi ales banca in locul bursei.
Cu speranta inca la cote bune, investitorul nostru a mai cumparat anul trecut cate ceva, dar putin, pentru ca media lui sa devina repede profitabila. In acest punct ne-am apucat impreuna de calcule. Ne-am oprit asupra a doua companii din tot portofoliul: una din domeniul serviciilor pentru industria energetica, cealalta din industria alimentara. Cazul primei companii: investitorul are 20.000 de actiuni, pentru care a platit (cu tot cu comisioanele brokerului) un pret mediu de 0,53 lei/actiune. Fata de pretul la zi din piata (n.r. - 0,3750 lei), are deja o pierdere de 30%. Ca sa recupereze doar banii investiti (deci la randament zero), ar trebui ca pretul actiunii sa creasca cu 43%. L-am intrebat cat ar fi randamentul la care ar fi dispus sa vanda tot pachetul sau, cum se spune in piata, sa lichideze pozitia. "M-as multumi cu 10%", spune el (in paranteza fie spus, e un randament in pierdere pentru perioada in care banii blocati la bursa ar fi putut sta intr-un depozit bancar).
Integral in Romania Libera
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Studiu EY Vehicule Electrice: Încărcarea inteligentă și bidirecțională devin esențiale pentru reducerea costurilor, stabilitatea rețelei și integrarea de regenerabile
- Piata hoteliera din Romania atinge un nou maxim, inregistrand cel mai mare numar de turisti din ultimele 3 decenii
- Banca Transilvania - rezultate financiare 2024
- Grupul BCR, rezultate 2024
- Banca Transilvania și OTP Bank România au devenit o singură bancă
- Studiu Deloitte: utilizarea inteligenței artificiale generative va dubla consumul de energie electrică al centrelor de date la nivel global până în 2030
- Cushman & Wakefield Echinox a asistat Kinstellar pe parcursul întregului proces de relocare a biroului în Globalworth Tower
- Studiu Deloitte: companiile imobiliare din sectorul comercial estimeaza o crestere a veniturilor in 2025
- Deloitte România a asistat investitorul imobiliar M Core Group în preluarea unui portofoliu de șapte mall-uri de la MAS PLC
- Rating VEKTOR maxim pentru comunicarea BT din 2024 cu investitorii și acționarii
- Record: Utilizatorii Revolut din România au realizat peste un miliard de tranzacții, în 2024
- Polița de călătorie standard nu acoperă accidentele survenite în timpul practicării sporturilor de iarnă
- EY România - Regulamentul UE împotriva defrișărilor: riscuri mari și amenzi de 4% pentru companii
- EY România - Directiva DEBRA încurajează companiile să-și finanțeze investițiile mai mult prin capitaluri proprii în detrimentul împrumuturilor la terți
- DAN AIR a transportat 206.000 de pasageri în primul an de operare în Bacău