Mediatorul iti rezolva conflictele cu banca
Data publicarii: 14-01-2010 | Finante-BanciDe la lansarea in urma cu o luna, Uniunea Mediatorilor Bancari a solutionat deja doua conflicte dintre clienti si institutiile financiare si are in desfasurare alte patru cazuri. Tot mai multi clienti sunt nemultumiti in relatia cu banca. Acestia pot apela la un mediator bancar pentru a solicita rezolvarea pe cale amiabila a problemelor.
Cresterea nejustificata a dobanzilor la credite, introducerea unor comisioane sau formularile ambigue din contracte sunt principalele cauze ce genereaza conflicte intre banci si clientii acestora. Multe dintre acestea ajung sa se rezolve in instanta, nemultumind in cele din urma una dintre parti. Sau, in multe cazuri, clientul ajunge sa accepte conditiile impuse de banca fie ca ii convine sau nu.
Doua cazuri rezolvate
Dupa mai bine de doi ani de demersuri in vederea infiintarii unei institutii de mediere, Uniunea Mediatorilor Bancari din Romania si-a inceput activitatea in urma cu o luna. A primit opt solicitari de mediere din partea clientilor cu probleme, iar doua dintre acestea au fost deja rezolvate, potrivit reprezentantilor Uniunii.
In primul caz, banca a acceptat restructurarea unui credit de 35.000 de lei, dupa ce clientul iesean a platit un avans de 10.000 de lei, evitand astfel penalitatile si ajungerea in instanta a cazului, cum se doea initial. In cel de-al doilea caz rezolvat, o societate de asigurare a acceptat plata catre un client din Galati a daunei totale pentru o polita Casco in urma unui accident. Conflictul dintre galatean si firma de asigurare trena de aproape jumatate de an. Alte patru proceduri de mediere sunt in curs de desfasurare.
Medierea - cu acordul ambelor parti
Medierea poate fi solicitata de client sau de banca, ori de amandoua. Procedura nu poate incepe atat timp cat una dintre parti nu accepta medierea. "In doua cazuri, o banca si o firma de asigurare au fost initail reticente si neincrezatoare in rolul nostru, avand determinarea clara de a ajunge la proces pentru a-si recupera creantele", spune Tudor Tatu, presedintele Uniunii Mediatorilor Bancari. Daca clientul solicita medierea, banca, firma de asigurare sau de leasing va fi instiintata si se va stabili o intalnire intre mediator si reprezentantii acesteia.
Daca partile accepta solutionarea litigiului prin mediere dupa discutiile preliminare separate si comune, se semneaza un contract de mediere. Apoi se stabileste un numar de intalniri, data si locul acestora.
"Pe parcursul intrevederilor, mediatorul isi da silinta, in mod impartial, neutru si confidential, sa sprijine cat mai util partile sa isi identifice interesele si nevoile astfel incat sa rezolve litigiul partial sau in totalitate", explica presedintele Uniunii. Daca clientul si institutia financiara ajung la o intelegere, totala sau partiala, semneaza un acord de mediere. Acordul este prezentat de mediator si parti la sediul creditorului si pe baza lui se incheie un act adiional la contractul de imprumut in care se inscriu noile clauze stabilite. Daca in urma medierii nu se ajunge la o intelegere, situatia ramane consemnata intr-un proces verbal.
Tudor Tatu spune ca onorariile mediatorului sunt sub cele ale unui avocat, iar ele acopera cheltuielile administrative ale procedurii si un comision ce se negociaza cu partile. In luna decembrie au devenit membri ai Uniunii 15 medietori, iar la finele acestei luni numarul lor se va dubla.
Integral in Adevarul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Rating VEKTOR maxim pentru comunicarea BT din 2024 cu investitorii și acționarii
- Record: Utilizatorii Revolut din România au realizat peste un miliard de tranzacții, în 2024
- Polița de călătorie standard nu acoperă accidentele survenite în timpul practicării sporturilor de iarnă
- EY România - Regulamentul UE împotriva defrișărilor: riscuri mari și amenzi de 4% pentru companii
- EY România - Directiva DEBRA încurajează companiile să-și finanțeze investițiile mai mult prin capitaluri proprii în detrimentul împrumuturilor la terți
- DAN AIR a transportat 206.000 de pasageri în primul an de operare în Bacău
- DefCamp 2024: Peste 2000 de specialisti s-au reunit pentru a aborda provocarile cibernetice tot mai complexe
- Studiu EY: Lipsa de abilități și legislație împiedică adoptarea extinsă a GenAI de serviciile financiare din Europa
- SigurantaOnline: Cum să evitați capcanele digitale în sezonul cadourilor
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business