In anul crizei, viata s-a scumpit cu 4,7%
Data publicarii: 13-01-2010 | EconomieComerciantii au majorat preturile produselor cu cerere inca mare pe piata si au ieftinit alimentele autohtone. Media scumpirilor - inflatia anuala - din 2009 si-a redus cu doua puncte procentuale avansul fata de anii anteriori, in care Romania avea crestere economica.
Tigarile, combustibilii, medicamentele si serviciile de transport, la care cererea s-a mentinut constanta sau a scazut nesemnificativ, se regasesc si in topul scumpirilor din anul 2009.
De cealalta parte, in topul ieftinirilor din anul trecut apar acele produse pe care romanii au fost nevoiti sa si le dramuiasca, pe fondul crizei financiare, majoritatea fiind alimentele de baza. Altfel spus, comerciantii si-au permis sa scumpeasca doar acele produse pentru care au avut clienti dispusi - de voie, de nevoie - sa plateasca mai mult.
Aceasta ar fi una dintre principalele concluzii ce se desprind din evolutia indicelui preturilor de consum al populatiei in 2009, raportata ieri de Institutul National de Statistica (INS). Scumpirile anului trecut, compensate de unele ieftiniri, au generat o medie a inflatiei de 4,74%, cu aproape 2% mai mica decat in 2007 (6,5%) si in 2008 (6,3%), ceea ce arata ca dinamica preturilor a fost direct influentata de evolutia cererii.
Costurile din 2008, decontate in 2009
Anul trecut, cel mai mult s-au scumpit marfurile nealimentare, in medie cu 7,7%, iar tarifele pentru servicii au crescut cu 6,8%. De unde vin aceste majorari? Cea mai importanta influenta a avut-o cresterea costurilor de productie inregistrata in industrie in anii anteriori.
Intr-adevar, daca in 2007 costurile de productie avansau cu 10%, iar in 2008 cu peste 20%, in 2009 cresterea preturilor produselor finite de provenienta industriala (nealimentare) a inceput sa depaseasca media generala a majorarilor. Fenomenul si-a facut aparitia la mijlocul lui 2009, pentru ca in decembrie diferenta dintre media generala si cea a marfurilor nealimentare sa ajunga la mai mult de trei puncte procentuale.
Vestea buna este ca, tot in 2009, costurile de productie din industrie si-au temperat semnificativ cresterea (in lunile de vara, chiar au scazut), astfel ca in 2010 ne putem astepta la o atenuare a scumpirilor produselor nealimentare.
Cat despre tarifele percepute pentru servicii, acestea au avut de mai multa vreme un avans superior mediei inflatiei, cel mai probabil pentru ca in acest sector cererea s-a mentinut stabila, incurajand prestatorii sa tina la pret. Reamintim ca inflatia este unul dintre criteriile fixate in cadrul acordurilor de finantare externa semnate de Romania, in valoare totala de 20 de miliarde de euro si coordonat de Fondul Monetar International.
Pentru 2010, BNR tinteste incadrarea inflatiei in intervalul 2,5%-4,5% si estimeaza ca rata anuala se va situa la 2,6%.
Integral in Adevarul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- BT: Finantare pentru Simtel pentru finalizarea unui parc fotovoltaic in Giurgiu
- UNSICAR: Checklist de siguranță în vacanța de Paște
- Studiu EY România: Românii prioritizează calitatea și reducerile pentru Sărbătorile de Paște 2025
- #DreptulLaBanking: Protejează-ți datele financiare de Paște
- Studiu EY: Listările publice globale în T1 2025: între provocări și incertitudini
- Divizia de Property Management a Colliers preia administrarea cladirii de birouri Victoria Center
- Piața centrelor de date din România este în etapa gain momentum
- Salt Bank aniversează un an de la lansare cu un nou record: peste 500.000 de clienți
- Studiu EY: Companiile se vor confrunta cu schimbări majore ale politicilor fiscale și comerciale la nivel global
- Skanska a semnat vanzarea cladirii de birouri Equilibrium 1 catre fondul de investitii Gordiusz Private Equity
- EY-Parthenon a asistat acționarii Forza Rossa și British Motors în vânzarea dealerilor auto Ferrari și Aston Martin în România
- Colliers: Oferta redusă și creșterea chiriilor îngreunează accesul la spații moderne de birouri
- EY România: Războiul fiscal-tarifar între SUA și restul lumii - unde e România?
- Meta Estate Trust anunță un profit net de aproape 11 milioane de lei în 2024, creștere de 15%
- Studiu EY Vehicule Electrice: Încărcarea inteligentă și bidirecțională devin esențiale pentru reducerea costurilor, stabilitatea rețelei și integrarea de regenerabile