Ce se intampla cu taxele si impozitele in 2010?
Data publicarii: 30-12-2009 | Finante-BanciLegislatia fiscala care se va aplica la anul aduce unele modificari de forma si mai putine de fond. Guvernantii promit ca nu vor mari impozitele si taxele. Ordonanta de Urgenta 109/2009 aduce modificari Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal atat in sfera impozitarii directe, cat si in sfera impozitarii indirecte, care vor intra in vigoare incepand cu 1 ianuarie 2010. Ultimele zile ale anului ar putea veni cu modificari ale Codului Fiscal care sa aduca o parte din relaxarea fiscala pe care si-o doresc oamenii de afaceri. Pana in prezent, actul include insa doar modificari fara mari implicatii asupra mediului de afaceri.
Impozitul pe profit
Ordonanta introduce notiunea de persoana juridica cu sediul social in Romania, infiintata potrivit legislatiei europene (societate europeana sau societate cooperativa europeana). Sunt introduse noi prevederi in ceea ce priveste operatiunile de fuziuni/reorganizare ce implica aceste companii europene. Proiectul stabileste deducerea la calculul profitului impozabil a dobanzilor, penalitatilor si majorarilor de intarziere datorate de persoanele juridice romane, in cadrul contractelor economice incheiate cu persoane nerezidente si/sau autoritati straine (pana la 31 decembrie 2009 exista un tratament discriminatoriu intre rezidenti si nerezidenti).
In categoria veniturilor neimpozabile vor fi incluse si veniturile din restituirea sau anularea unor dobanzi si/sau penalitati de intarziere pentru care nu s-a acordat deducere. Dividendele distribuite ce nu au fost platite pana la sfarsitul anului in care s-au aprobat situatiile financiare anuale dau nastere impozitului pe dividende care trebuie platit pana la data de 25 ianuarie a anului urmator anului in care dividendele au fost distribuite (fata de 31 decembrie a aceluiasi an conform prevederilor actuale). Contribuabilii vor depune declaratia anuala de impozit pe profit si vor plati impozitul aferent pana la data de 25 aprilie inclusiv a anului urmator anului de raportare (fata de 15 aprilie conform prevederilor actuale).
In plus, ordonanta vrea sa clarifice prevederile referitoare la imprumuturile care se iau in calcul pentru determinarea gradului de indatorare. Astfel, in conditiile in care gradul de indatorare a capitalului este peste trei, cheltuielile cu dobanzile si cu pierderea neta din diferentele de curs valutar, aferente imprumuturilor luate in calcul la determinarea gradului de indatorare, sunt nedeductibile.
Impozitul pe venit
Contribuabilii care obtin venituri din activitati independente, pentru care impozitul se calculeaza prin retinere la sursa cu 10%, reprezentand plata anticipata, pot opta pentru impunerea acestor venituri cu 16%, reprezentand impozit final. Cheltuielile reprezentand tichetele de vacanta acordate de angajatori, potrivit legii, au fost adaugate in categoria cheltuielilor deductibile limitat la calculul venitului impozabil.
Noile prevederi dau o noua definitie veniturilor impozabile din cedarea folosintei bunurilor. Astfel, potrivit ordonantei, veniturile din cedarea folosintei bunurilor sunt veniturile, in bani si/sau in natura, provenind din cedarea folosintei bunurilor mobile si imobile, obtinute de catre proprietar, uzufructuar sau alt detinator legal, altele decat veniturile din activitati independente. Persoanele fizice care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor din derularea unui numar mai mare de 5 contracte de inchiriere la sfarsitul anului fiscal, incepand cu anul fiscal urmator califica aceste venituri in categoria venituri din activitati independente si le supun regulilor de stabilire a venitului net pentru aceasta categorie.
Contribuabilii vor depune declaratia de impunere si vor plati impozitul aferent pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator anului de raportare (fata de 15 mai conform prevederilor actuale). Depunerea declaratiei privind impozitele retinute in regim de stopaj la sursa de catre platitorii respectivelor venituri va avea loc pana la 30 iunie a anului urmator anului de raportare (comparativ cu 28-29 februarie conform prevederilor actuale).
Taxa pe valoare adaugata
In cazul prestarilor de servicii efectuate intre persoane impozabile, regula generala se va modifica in sensul schimbarii locului prestarii serviciilor de la locul unde prestatorul isi are stabilit sediul activitatii sale economice (regula aplicabila pana la 31 decembrie 2009) la locul unde beneficiarul isi are stabilit sediul activitatii sale economice (cu exceptii care se refera la anumite servicii).
In cazul prestarilor de servicii catre persoane neimpozabile, regula generala mentioneaza ca aceste servicii vor avea locul prestarii in locul unde prestatorul isi are stabilit sediul activitatii sale economice (cu exceptii care se refera la unele categorii de servicii prestate catre persoane neimpozabile). Practic regula se rezuma la urmatoarele, cu exceptii: pentru persoane impozabile locul de impozitare al serviciilor va fi locul unde este stabilit clientul sau beneficiarul serviciului, in timp ce pentru o tranzactie intre o persoana impozabila si o persoana neimpozabila, de exemplu o persoana fizica, locul de impozitare va fi locul de stabilire a prestatorului.
Dreptul de deducere in cazul livrarii bunurilor/prestarii serviciilor pentru care beneficiarul este obligat la plata taxei este conditionat numai de detinerea unei facturi. In acest sens, inregistrarea taxei ca deductibila si colectata, in decontul aferent perioadei fiscale in care a intervenit exigibilitatea, nu va mai fi o conditie necesara pentru exercitarea dreptului de deducere.
Incepand cu data de 1 ianuarie 2010, orice persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA va depune lunar declaratia recapitulativa (Declaratia 390).
Prin intermediul acestei declaratii se vor raporta, pe langa achizitiile/livrarile intracomunitare de bunuri si prestarile/achizitiile de servicii catre/de la persoane impozabile nerezidente stabilite in UE, pentru care locul prestarii se determina conform regulii generale aplicabile persoanelor impozabile. Noul termen de depunere al acestei declaratii este data de 15 a lunii urmatoare pentru care se face raportarea (fata de data de 25 a lunii urmatoare pentru care se face raportarea, cum este in prezent).
In cazul bunurilor si/sau serviciilor livrate ori prestate de sau catre persoanele pentru care s-a deschis procedura de insolventa, nu se vor mai aplica masurile de simplificare in sensul eliminarii posibilitatii de emitere a facturii cu privire la astfel de tranzactii fara TVA.
Integral in Curierul National
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Studiu Deloitte: sapte din zece multinationale se asteapta la inmultirea obligatiilor de raportare fiscala, ca urmare a reglementarilor din ultimii ani
- Studiu EY: Profesia de control financiar va suferi modificări radicale în următorii 5 ani
- Stefanini Group îl numește pe Farlei Kothe în funcția de CEO pentru America de Nord, EMEA și APAC
- Punct de vedere EY România: Utilizarea Inteligenței Artificiale de către autoritățile fiscale: avantaje, riscuri și provocări
- OMV Petrom finalizează tranzacția cu Jantzen Renewables pentru achiziționarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Libra Internet Bank finanțează cu 7,5 milioane de euro construcția unui parc fotovoltaic de 23,1 MW în Teleorman