Atentie la contractul de credit!
Data publicarii: 23-12-2009 | Finante-BanciPREMIERA BANCARA. Clientii care se plang la Protectia Consumatorilor sau in justitie, de conditiile impuse de banca, risca sa le fie reziliat contractul.
Volksbank aduce o premiera in sistemul bancar romanesc: riscul reputational. Cand auzi prima oara acest termen, ridici din sprancene fara sa banuiesti gravitatea unei clauze care modifica fundamental raportul de forte dintre banci si clienti.
Prin riscul reputational, pe care l-a introdus de la 1 noiembrie, Volksbank are dreptul de a rezilia contractul de credit al unui client care se plange public de conditiile impuse de banca. Bancherii pot recurge la aceasta clauza obligandu-si clientii sa achite integral tot imprumutul.
E un calus in gura celor care au contractat credite ipotecare de zeci sau sute de mii de euro si care s-au trezit, dupa debutul crizei economice, cu dobanzile majorate.
Conflictul e in plina desfasurare si merita privit cu toata atentia pentru ca riscul reputational aduce atingere inclusiv Constitutiei.
Pentru un profit mare
Volksbank a explicat prima oara aceasta gaselnita in raportul de activitate pe 2007: "Riscul reputational este riscul inregistrarii de pierderi sau al nerealizarii profiturilor estimate, ca urmare a lipsei de incredere a publicului in integritatea Bancii. Gestiunea riscului reputational are in vedere asigurarea permanenta a unei imagini pozitive, conforme cu realitatea, in piata, in fata clientilor (...)".
La 1 noiembrie 2009, banca a introdus clauza in contractele cu clientii, inclusiv in cele aflate in derulare. Toti au fost pusi in fata faptului implinit, miscarea operata de Volksbank fiind motivata astfel: institutia bancara isi rezerva dreptul de a face modificari in clauzele initiale daca au loc schimbari ale asa-zisului "CGA" (Conditii Generale de Afaceri), un fel de statut al bancii caruia i se supun toate actele emise de banca. Mai simplu, daca Volksbank schimba Conditiile Generale, se schimba automat si clauzele fiecarui contract de credit in parte.
Ca la Radio Erevan
Clauza reputationala a fost introdusa de banca pe fondul unei atmosfere foarte tensionate create in principal de clientii de credite ipotecare.
Inaintea crizei, in 2007, Volksbank avea una dintre putinele oferte din piata cu dobanda fixa, extrem de atractiva pentru imprumuturile pe termen lung. Dar, ca la Radio Erevan, "dobanda fixa" de 5,95% in euro a crescut in pragul crizei mondiale la 7,45%. Majorarea a fost pusa pe seama EURIBOR (pe scurt, media dobanzilor celor mai importante banci din zona euro).
O perioada, clientii au inghitit in sec si au platit rate mai mari. Insa, odata cu adancirea crizei, EURIBOR a ajuns in toata Europa la minimul istoric. Iar Volksbank, printr-o scrisoare oficiala, promisese ca va reveni la "dobanda fixa" de 5,95% imediat ce EURIBOR va scadea. Dar nu s-a tinut de cuvant.
Dupa un an 2009 foarte greu, in care euro a sarit de la 3,5 lei la aproape 4,3 lei, clientii cu credite ipotecare au inceput sa vocifereze tot mai vehement impotriva Volks bank, varsandu-si ofurile pe forumurile on-line.
Integral in Evenimentul Zilei
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Studiu Deloitte: sapte din zece multinationale se asteapta la inmultirea obligatiilor de raportare fiscala, ca urmare a reglementarilor din ultimii ani
- Studiu EY: Profesia de control financiar va suferi modificări radicale în următorii 5 ani
- Stefanini Group îl numește pe Farlei Kothe în funcția de CEO pentru America de Nord, EMEA și APAC
- Punct de vedere EY România: Utilizarea Inteligenței Artificiale de către autoritățile fiscale: avantaje, riscuri și provocări
- OMV Petrom finalizează tranzacția cu Jantzen Renewables pentru achiziționarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Libra Internet Bank finanțează cu 7,5 milioane de euro construcția unui parc fotovoltaic de 23,1 MW în Teleorman