Romanii nu stiu sa isi dramuiasca banii
Data publicarii: 14-12-2009 | Finante-BanciLipsa de informatii cu privire la concepte si notiuni economice primare este o problema cu care se confrunta companiile, dar si persoanele fizice la nivelul Uniunii Europene, si se reflecta si la nivel national. Pentru a raspunde la aceasta problema, programul "Bugetul familiei" este un program non-profit ce are ca scop realizarea educatiei financiare la nivelul persoanelor adulte din Romania.
Carente in educatia economica
Studiile realizate in alte state de catre diferite institutii europene arata ca informatia cu privire la informatiile economice este precara, explica Razvan Resmerita, directorul Centrului European al Consumatorilor (CEC). Astfel, conform unui studiu realizat in Ungaria, consumatorii isi supraestimau cunostintele economice, iar aproximativ 70% dintre respondenti nu cunosteau termenul de inflatie.
Transparenta si cresterea protectiei consumatorului
Problemele generate de lipsa de cunostinte ale membrilor comunitatii europene au dus la elaborarea unei directive europene privind creditul de consum. Rolul acesteia este de a creste transparenta la nivelul pietei pentru a sprijini protectia consumatorului, iar pe de alta parte de a conduce la o standardizare a pietelor, iar pe termen lung o deschidere a pietei creditelor la nivel international, care sa permita consumatorului dintr-o tara sa achizitioneze un credit intr-un alt stat. Termenul limita pentru implementarea acestei directive este iunie 2010, in prezent fiind in pregatire, urmand ca la inceputul anului urmator sa existe o propunere legislativa care sa fie supusa consultarilor.
Prin introducerea noii legislatii se va reglementa continutul contractelor de finantare, iar persoanele care doresc sa foloseasca un astfel de instrument vor primi, pe langa contractul standard, si un formular cu informatii de stricta necesitate privind derularea contractului si conditiile prevazute.
Totodata, prin noua directiva europeana, orice cetatean va avea la dispozitie un termen de 14 zile pentru a se retrage din contract, putand rezilia contractul si achita numai dobanda aferenta zilelor care au trecut de la semnarea contractului. Consumatorul va avea, de asemenea, dreptul de a realiza plati anticipate partial, iar comisionul este si el standardizat, la 1% pentru o perioada mai mare de un an de zile a creditului si 0,5% pentru o perioada mai mica de un an.
Initiativa pentru informarea consumatorului roman
Proiectul "Bugetul Familiei" are in vedere educatia consumatorului pentru a lua decizii adecvate. Conform directorului CEC, acesta a fost initiat in 2008, fiind derulat de catre Asociatia Protectiei Consumatorului, in parteneriat cu Centrul European al Consumatorului Romania, Provident Financial Romania si Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP), aflat sub patronajul Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorului.
O componenta a programului este site-ul bugetulfamiliei.ro, care permite utilizatorului sa organizeze propriul buget, inclusiv proiectarea acestuia pe termen lung.
Totodata, pentru a sprijini obiectivul de diseminare a informatiilor pe termen mediu si lung se vor organiza dezbateri, urmand ca initiativa sa includa mai multi reprezentanti ai societatii civile sub forma unei retele de Organizatii Non-guvernamentale.
Integral in Curierul National
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- DAN AIR a transportat 206.000 de pasageri în primul an de operare în Bacău
- DefCamp 2024: Peste 2000 de specialisti s-au reunit pentru a aborda provocarile cibernetice tot mai complexe
- Studiu EY: Lipsa de abilități și legislație împiedică adoptarea extinsă a GenAI de serviciile financiare din Europa
- SigurantaOnline: Cum să evitați capcanele digitale în sezonul cadourilor
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Studiu Deloitte: sapte din zece multinationale se asteapta la inmultirea obligatiilor de raportare fiscala, ca urmare a reglementarilor din ultimii ani
- Studiu EY: Profesia de control financiar va suferi modificări radicale în următorii 5 ani