Bancile pasuiesc nerestantierii in dificultate. Cum iti amani rata la necaz
Data publicarii: 26-11-2009 | Finante-BanciPresate de un numar in crestere al datornicilor si riscand sa ramana pe cap cu bunuri - garantii a caror executare le-ar aduce mai putini bani decat sumele imprumutate, bancile autohtone isi deschid usile clientilor care au dificultati la plata ratelor.
Criza economica din acest an a determinat majoritatea bancilor din Romania sa fie intelegatoare cu potentialii restantieri. Acestora li se ofera posibilitatea rescadentarii creditelor, amanarii la plata ratelor sau reesalonarea acestora. "Daca in 2008 nici o banca nu accepta reesalonarea ratelor si nu discuta cu clientii aflati in dificultate, anul acesta, din cauza crizei, bancile ofera mai multe posibilitati de diminuare a poverii financiare pentru clienti", afirma reprezentantul unui broker de credite, chestionat de Cotidianul pe aceasta tema.
Variantele oferite de banci difera de la banca la banca deoarece nu exista un set de norme unitare ale Bancii Nationale a Romaniei (BNR) pe aceasta tema.
Ca urmare, clientii trebuie sa se prezinte in fata ofiterului de credite si sa isi spuna pasurile, aceasta insa inainte de a inregistra datorii catre banca mai mari de 30 de zile. "Facilitatile se aplica in cazul clientilor aflati in incapacitate temporara de plata, dar care doresc sa ramburseze in continuare creditul, potrivit posibilitatilor de care dispun. Ne referim la perioada de gratie pentru dobanda si/sau doar pentru principal, adica pentru o perioada clientul va fi scutit total sau partial de la plata ratelor, posibilitatea modificarii duratei creditului, a monedei creditului si posibilitatea de negociere a dobanzii pentru creditele existente, ambele masuri contribuind la reducerea ratei creditului", spune Catalina Roman, reprezentant UniCredit Tiriac.
Si Millennium Bank ofera amanari, insa doar de pana la o luna. "Clientii pot solicita amanarea platii unei rate lunare. Creditorul trebuie sa anunte banca cu cinci zile inainte de data scadenta, sa nu aiba restante mai mari de cinci zile, fiind permise trei cererei de acest fel pe durata creditului. Rata restanta va fi platita odata cu ultima rata a creditului", puncteaza ce trebuie facut oficiali ai Millennium Bank. La aceasta banca, pentru fiecare cerere de amanare clientul trebuie sa plateasca un comision de 50 de lei.
De la banca la banca, solicitantii trebuie sa dovedeasca faptul ca nu mai au venituri ori ca veniturile lor s-au diminuat considerabil. In functie de banca se cer: adeverinta de somaj, cartea de munca (din care rezulta ca solicitantul nu mai are loc de munca ori ca veniturile lui s-au diminuat), decizia de incetare a raporturilor contractuale cu angajatorul (demisie, incetare a contractului de munca cu acordul partilor, finalizarea unui contract de drepturi de autor etc.). Potrivit Dianei Tarus, director operational la brokerul de credite FinZoom.ro, exista mai multe variante oferite de banci. "Se poate amana plata intregii rate sau doar a principalului cu o perioada cuprinsa intre una si trei luni, prelungirea perioadei de creditare sau, daca se mentine perioada creditului, marirea ratei cu sumele restante", spune ea.
Solicitarile sunt acceptate in majoritatea cazurilor. "Toate cererile (depuse direct la banci de catre clienti ai CreditLand - n.red.) facute inainte de obtinerea unui istoric negativ, adica intarzieri peste 30 de zile, inregistrate la Biroul de Credit au gasit o rezolvare", sustin oficialii diviziei de brokeraj CreditLand, parte a FinZoom.ro.
Intr-un caz concret, un client care isi pierduse serviciul si avea de plata o suma lunara de 300 de euro a beneficiat de o restructurare a creditului astfel incat timp de sase luni a platit doar 50 de euro, restul sumelor de plata adaugandu-se la ratele care le mai avea de platit.
Integral in Cotidianul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Studiu Deloitte: sapte din zece multinationale se asteapta la inmultirea obligatiilor de raportare fiscala, ca urmare a reglementarilor din ultimii ani
- Studiu EY: Profesia de control financiar va suferi modificări radicale în următorii 5 ani
- Stefanini Group îl numește pe Farlei Kothe în funcția de CEO pentru America de Nord, EMEA și APAC
- Punct de vedere EY România: Utilizarea Inteligenței Artificiale de către autoritățile fiscale: avantaje, riscuri și provocări
- OMV Petrom finalizează tranzacția cu Jantzen Renewables pentru achiziționarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Libra Internet Bank finanțează cu 7,5 milioane de euro construcția unui parc fotovoltaic de 23,1 MW în Teleorman
- Revolut anunță actualizarea IBAN-urilor locale și operaționalizarea sucursalei românești
- Schneider Electric colaborează cu GR3N pentru reciclarea plasticului și promovarea circularității în industria chimică
- NewCold intra in Romania prin achizitia unui teren de 9 hectare in nordul Bucurestiului