Cum sa-ti negociezi o marire salariala in criza?
Data publicarii: 21-10-2009 | HR/CarierePare un scenariu absurd, insa bugetarii l-au aplicat in forta in perioada de criza - au iesit adeseori in strada sa ceara mariri salariale sau, ulterior, sa protesteze fata de reducerile preconizate pentru 2010. In mediul privat, insa, cine are sanse sa obtina o crestere de salariu cand majoritatea firmelor fac reduceri de costuri?
Prima conditie pentru a cere o marire de salariu in criza este aceea de a-ti fi depasit sarcinile pe care trebuia sa le faci sau le fi realizat intr-un termen mai scurt. "Simpla realizare a sarcinii nu este suficienta pentru a cere o crestere de salariu. Marirea de salariu reprezinta o rasplata ca urmare a unor realizari peste asteptarile date de fisa postului", declara Irina Manolescu, directorul Career Solutions International. Daca indeplinirea sarcinilor a fost facuta si cu o economie la buget sau printr-o metoda mai inventiva, cu atat mai bine, arata aceasta.
Cum sa procedezi?
Nu este suficient sa invoci vechimea sau fidelitatea fata de companie pentru a spera sa obtii un salariu mai mare, spune si Dan Berteanu, directorul general al Talent Stream. "Firmele platesc doar performanta, nu si fidelitatea. Bonusul de fidelitate mi se pare o prostie. Din moment ce ai stat mai multi ani in aceeasi firma, inseamna ca ti-a placut", precizeaza acesta. Potrivit acestuia, exista sanse sa obtii o marire salariala doar in companiile care au performat, iar acestea sunt extrem de putine. Chiar si in cazul acestor firme, exista un grad de precautie foarte mare, deoarece nimeni nu stie cum vor sta lucrurile in 2010. "Foarte multe organizatii si-au redus salariile in aceasta perioada cu 15-20%. Cel mai bun scenariu al fi cel mult acela ca o parte dintre angajati sau toti sa revina la nivelul pe care il aveau anterior", explica Berteanu.
Intr-o perioada in care toate firmele sunt concentrate pe taieri de costuri, angajatul care solicita o marire de salariu trebuie sa se marketeze ca un om "fara de care firma nu poate". Potrivit specialistilor HR, solicitarea de marire a salariului trebuie facuta sefului direct superior, care o transmite mai departe catre departamentul de resurse umane sau catre directorul general.
"Angajatul trebuie sa puna problema in felul urmator: sa-si faca o analiza prealabila cu toate beneficiile pe care le-a adus firmei si sa insiste pe aspectele care au adus bani firmei prin implicarea lui directa. Nu trebuie sa insiste pe miile de maruntisuri pe care le face si nici sa se victimizeze ca munceste prea mult", este de parere psihologul Bogdana Bursuc de la Mind Institute. Aceasta aminteste cazul unui director financiar care a obtinut recent o marire de salariu si o prima consistenta, deoarece si-a convins sefii ca a obtinut multi bani pentru firma prin reducerile de costuri pe care le-a operat.
O alta varianta de negociere a cresterii de salariu ar fi aceea ca angajatul sa-si asume mai multe responsabilitati, sa se implice mai mult in companie. Irina Manolescu este de parere ca unele firme profita de aceste vremuri de criza pentru a mentine salariile cel putin pe loc, daca nu cumva se gandesc si la o scadere a lor, ceea ce diminueaza mult sansele de a obtine un plus la salariu, indiferent cat de bun esti.
"Marirea de salariu nu este influentata de discursul folosit sau de diferite tipsuri. Ea ar trebui sa fie determinata doar de valoarea muncii prestate", spune Manolescu. "In anii trecuti, functiona santajul pe care angajatii il practicau in relatia cu firmele, spuneau ca pleaca la o alta companie, daca nu li se mareste salariul. Acum, aceasta strategie nu mai functioneaza", crede Berteanu.
Integral in Business Standard
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Cushman & Wakefield Echinox a asistat Kinstellar pe parcursul întregului proces de relocare a biroului în Globalworth Tower
- Studiu Deloitte: companiile imobiliare din sectorul comercial estimeaza o crestere a veniturilor in 2025
- Deloitte România a asistat investitorul imobiliar M Core Group în preluarea unui portofoliu de șapte mall-uri de la MAS PLC
- Rating VEKTOR maxim pentru comunicarea BT din 2024 cu investitorii și acționarii
- Record: Utilizatorii Revolut din România au realizat peste un miliard de tranzacții, în 2024
- Polița de călătorie standard nu acoperă accidentele survenite în timpul practicării sporturilor de iarnă
- EY România - Regulamentul UE împotriva defrișărilor: riscuri mari și amenzi de 4% pentru companii
- EY România - Directiva DEBRA încurajează companiile să-și finanțeze investițiile mai mult prin capitaluri proprii în detrimentul împrumuturilor la terți
- DAN AIR a transportat 206.000 de pasageri în primul an de operare în Bacău
- DefCamp 2024: Peste 2000 de specialisti s-au reunit pentru a aborda provocarile cibernetice tot mai complexe
- Studiu EY: Lipsa de abilități și legislație împiedică adoptarea extinsă a GenAI de serviciile financiare din Europa
- SigurantaOnline: Cum să evitați capcanele digitale în sezonul cadourilor
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des