Ce erori au facut directorii financiari in criza
Data publicarii: 19-10-2009 | AfaceriTaierile nediferentiate de costuri, fara analize prealabile cu privire la impact, precum si lipsa de fermitate in fata directorului general, care a dus la amanarea unor decizii esentiale pe termen scurt, sunt principalele erori ale directorilor financiari din Romania, spune Thomas Gabriel, managing partner al firmei de consultanta Contrast Group.
Reducerile de costuri operate pe piata locala nu au fost luate, intotdeauna, in cunostinta de cauza, deoarece majoritatea firmelor nu dispun de sisteme de controlling financiar, care sa asigure transparenta cu privire la zonele specifice care aduc pierderi sau profit. Potrivit unui sondaj realizat in randul directorilor financiari din Romania de firma Contrast, doar 27% dintre firme au un sistem coerent de management al performantei financiare, sau de controlling. Situatia din Romania este mult diferita de cea din Austria, de exemplu, unde functia de controlling este descentralizata in 42% dintre firme, iar top managementul discuta lunar cu specialistii in controlling rapoartele financiare in circa 72% dintre firme. "Controllingul este functia care asigura transparenta cu privire la departamentele sau produsele prin care firma castiga sau pierde bani. Daca tai costurile fara sa diferentiezi in mod inteligent, iti ucizi compania pe termen lung", a declarat pentru Business Standard seful firmei austriece de consultanta strategica.
Potrivit studiului realizat de firma Contrast, circa 30% dintre companiile de pe piata romaneasca nu au niciun sistem de raportare financiara catre nivelul doi de management. De asemenea, jumatate dintre companiile romanesti nu lucreaza cu bilanturi financiare de tip P&L (profits&losts).
In opinia lui Thomas Gabriel, "riscul" trebuie sa fie busola dupa care se orienteaza orice director financiar in perioada de criza. Acesta trebuie sa inainteze pe o poteca foarte ingusta, intre doua prapastii - trebuie sa-l convinga pe directorul general sa taie la sange costurile pentru a salva firma pe termen scurt, dar, in acelasi timp, trebuie sa fie atent incat sa nu puna in pericol dezvoltarea firmei in perioada postcriza.
Indecizie la nivel de CFO
Una dintre erorile cele mai frecvente ale directorilor financiari din Romania a fost lipsa de fermitate in fata directorului general, care a dus la amanarea unor decizii esentiale pe termen scurt.
"Am vazut multe cazuri de firme care au intrat in insolventa din cauza unei reactii intarziate in taierea de costuri. In special, antreprenorii au asteptat prea mult inainte de a reduce costurile cu personalul, mai ales datorita legaturilor emotionale pe care le au cu angajatii si cu familiile acestora", spune Gabriel.
Rolul controllingului
Rolul directorilor financiari era si acela de a pune presiune asupra top managementului si a-i sugera ca trebuie sa opereze cu mai multe scenarii de dezvoltare a pietei.
In eventualitatea celui mai rau scenariu, antreprenorii erau obligati sa ia decizii drastice de reducere a costurilor cu personalul.
Potrivit sefului Contrast Group, functia de controlling ajuta la implementarea rapida a deciziilor, deoarece managementul poate sa ia hotarari pe baza unei intelegeri adanci a datelor care i se prezinta.
"Controllingul centralizeaza toate informatiile financiare necesare pentru luarea unei decizii de catre top management", spune si Kurt Weber, managing partner al firmei de consultanta Horvath&Partners Romania.
Pe piata locala de consultanta in management, pe langa cele doua firme care ofera servicii de controlling, mai activeaza americanii de la McKinsey sau A.T. Kearney, germanii de la Roland Berger sau firme cu capital autohton, dintre care se distinge Ensight Consulting.
Integral in Business Standard
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- DAN AIR a transportat 206.000 de pasageri în primul an de operare în Bacău
- DefCamp 2024: Peste 2000 de specialisti s-au reunit pentru a aborda provocarile cibernetice tot mai complexe
- Studiu EY: Lipsa de abilități și legislație împiedică adoptarea extinsă a GenAI de serviciile financiare din Europa
- SigurantaOnline: Cum să evitați capcanele digitale în sezonul cadourilor
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Studiu Deloitte: sapte din zece multinationale se asteapta la inmultirea obligatiilor de raportare fiscala, ca urmare a reglementarilor din ultimii ani
- Studiu EY: Profesia de control financiar va suferi modificări radicale în următorii 5 ani