Cum recepteaza tinerii angajati socul de pe piata muncii
Data publicarii: 21-09-2009 | HR/CariereTinerii sub 30 de ani de pe piata muncii, asa-numita Generatie Y sau a Mileniului, formata intr-o perioada de boom economic, se confrunta in prezent cu o realitate care le remodeleaza pretentiile si stilul de a munci, spun specialistii in resurse umane.
Sunt oameni invatati sa avanseze rapid in cariera si sa-si schimbe des jobul, dar lipsa de locuri de munca de pe piata ii forteaza sa-si revizuiasca acest comportament. Sunt obisnuiti sa-si respecte timpul liber si sa caute echilibrul intre viata personala si cea profesionala, dar reducerea numarului de posturi din companii ii forteaza pe cei ramasi sa munceasca mai mult, peste program. Pentru cei din Generatia Y, atmosfera de la birou este la fel de importanta ca si rezultatele, dar concedierile si reducerile de salarii ii plaseaza intr-un mediu stresant pe care nu-l pot parasi. Sunt increzatori in fortele proprii si preocupati sa-si planifice viitorul, dar incertitudinea din economie si din propria firma le da peste cap .
"Generatia Y din Romania este afectata de trecerea brusca de la deficitul de talente la usurinta angajatorilor in a-si gasi resursele profesionale necesare. Daca inainte de criza, angajatorii recrutau un numar mare de absolventi si isi asumau faptul ca vor trebui sa investeasca cel putin un an-doi in pregatirea lor profesionala, odata cu noul context tinerii absolventi raman undeva in umbra", spune Ruxandra Stoian, partener al firmei de consultanta PricewaterhouseCoopers (PwC) Romania. Piata fortei de munca, tot mai preocupata de supravietuirea celor aflati deja "in barca", a devenit mai putin deschisa sa raspunda cerintelor noii generatii, arata aceasta.
Chiar daca sunt mai putin motivati in prezent, fiind nevoiti sa-si limiteze pretentiile, membrii Generatiei Y au o insusire esentiala pentru companii in perioada de criza - se adapteaza mai usor la schimbare decat toate celelalte generatii, ba chiar genereaza schimbarea si ii ajuta si pe ceilalti sa o accepte.
"Angajatorii trebuie sa tina cont de particularitatile acestei generatii fata de cele anterioare, date fiind si ponderea importanta, respectiv 15% din populatia totala a Romaniei si aproape 40% din populatia ocupata", considera Camelia Stanculescu, director general al firmei de recrutare Manpower Romania.
Trei generatii pe piata muncii
Trei generatii co-exista in momentul de fata pe piata muncii, potrivit specialistilor in resurse umane. Generatia cea mai varstnica, asa-numitii "Baby Boomers", sunt persoane intre 48 si 65 de ani, care au de regula pozitii de senior management in companii, sunt sefi de firme sau presedinti. Acestia au tendinta de a fi loiali organizatiei, apreciaza claritatea si stabilitatea, respecta ierarhia si functiile manageriale, luandu-le ca pe un dat care nu trebuie contestat. "Le place stilul traditional, tanjesc uneori dupa ce este romanesc si regreta ca se pierde in ceata globalizarii", spune Rares Manolescu, senior manager al Human Invest.
Generatia celor cu varsta intre 35 si 48 de ani, asa-numita generatie X, care asigura managementul in majoritatea companiilor din Romania, sunt oameni cu o flexibilitate mai mare in adaptarea la schimbari decat generatia anterioara, sunt foarte bine informati, isi construiesc relatii personale durabile si se poate conta pe ei atunci cand e vorba de realizarea unor sarcini dificile. In sfarsit, Generatia Y. Caracteristicile acestei generatii, supranumita si Generatia mileniului sau a Internetului, s-au format intr-o perioada in care piata muncii se afla in criza acuta de personal iar puterea era in mana angajatilor. Acum lucrurile s-au intors cu 180 de grade, iar aceste caracteristici sunt puse la grea incercare.
Integral in Business Standard
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Studiu Deloitte: sapte din zece multinationale se asteapta la inmultirea obligatiilor de raportare fiscala, ca urmare a reglementarilor din ultimii ani
- Studiu EY: Profesia de control financiar va suferi modificări radicale în următorii 5 ani
- Stefanini Group îl numește pe Farlei Kothe în funcția de CEO pentru America de Nord, EMEA și APAC
- Punct de vedere EY România: Utilizarea Inteligenței Artificiale de către autoritățile fiscale: avantaje, riscuri și provocări
- OMV Petrom finalizează tranzacția cu Jantzen Renewables pentru achiziționarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Libra Internet Bank finanțează cu 7,5 milioane de euro construcția unui parc fotovoltaic de 23,1 MW în Teleorman