Cum sa va intelegeti bine cu seful dificil
Data publicarii: 21-09-2009 | HR/CariereUna dintre principalele cauze pentru care angajatii demisioneaza este data de atmosfera ostila de la serviciu si de neintelegerile cu seful direct. Pentru ca schimbarea locului de munca sa nu fie cauzata de cearta cu un sef, este bine ca subalternul sa stie cum sa faca astfel incat sa poata avea o relatie de lucru normala cu orice superior. De altfel, in relatia sef-subordonat, explica Sorin Faur, director de resurse umane la compania BDO Conti Audit, cele mai multe probleme apar din cauza unui deficit de comunicare. Acesta poate fi provocat de o slaba organizare interna sau de "actorii relatiei".
Nu raspundeti cu agresivitate
Un lucru care se intampla des si pe care consilierul in cariera Eduard Ezeanu, de la Career Experts, nu-l recomanda, este ca angajatul sa devina si el rau, agresiv cu seful sau. "Desi angajatul se poate simti indreptatit sa aiba acest comportament, in mod practic, el nu produce rezultate, ci doar mareste conflictele",
explica expertul.
Escaladarea conflictului, spune si Sorin Faur, echivaleaza cu a pune paie pe foc: "Daca intrati in morisca lui «eu am dreptate», s-a terminat cu strategia de mediere". Solutia vine din "recuperarea comunicarii", printr-un efort de intelegere reciproca a celuilalt, atat ca om, cat si ca subordonat, respectiv superior. "Cel mai bine functioneaza un stil de comunicare clar si onest, insa cu tact si respect", explica specialistul Eduard Ezeanu.
Incercati sa vedeti unde e problema
"Ganditi-va la aspectele care va diferentiaza (varsta, inteligenta, temperament - n.r.) si cautati sa intelegeti daca nu cumva seful este incompetent si incearca sa mascheze acest lucru prin duritate. Ulterior, incercati sa va raspundeti la intrebari legate de durata, conjunctura si momentul in care isi manifesta acest comportament", sfatuieste Sorin Faur. Pe de alta parte, s-ar putea ca seful sa vi se para un dur si un ursuz, insa este foarte posibil ca asta sa nu aiba absolut nici o legatura cu dumneavoastra.
Poate ca el are probleme acasa, poate-l doare ceva sau, pur si simplu, este indispus. Mai exista varianta ca seful sa fie, de fapt, o persoana timida, care foloseste atitudinea verbala agresiva pentru ca, de fapt, se teme de comunicare si de deschidere. In orice caz, incercarea de a rezolva problema, printr-o discutie, este recomandat a avea loc atunci cand seful este intr-un moment de confort, de exemplu, cand este la cafea sau la tigara. "Ca strategie de utilizat intr-o astfel de conjunctura, diplomatia este cea mai indicata, insa, din pacate, multi angajati nu stiu sa abordeze asa lucururile", este de parere business-coach-ul Alin Ghizasan.
Fara imbufnari!
Specialistii in resurse umane spun ca, dupa diagnosticarea problemei, puteti trece la actiune. "In primul rand, concentrati-va asupra muncii dumneavoastra. Nimic nu trebuie sa vi se poata reprosa. Altfel, totdeauna seful va avea argumente. si faceti-va util si necesar. Este mai greu pentru un sef sa se certe cu cel care-l ajuta sa-si atinga obiectivele", spune Sorin Faur. Imbufnarile nu sunt bune la nimic. Daca veti cadea in capcana lor, veti accentua si mai mult cercul vicios al unei comunicari deficitare. "Mai bine incercati sa fiti prietenos si deschis, dar nu pana la nivelul de a deveni familiar", adauga el.
In cazul in care sunteti extrem de stresat si simtiti ca nu mai faceti fata si ca s-ar putea sa "explodati", incercati sa va relaxati. De exemplu, stati de vorba cu cineva din afara firmei. Nu luati acasa problemele de la serviciu! Iar daca va ganditi sa mergeti "mai sus" si sa prezentati problema sefului, mai bine mai aveti un pic de rabdare. "Nu va grabiti sa-l parati. Un astfel de comportament nu este apreciat si poate insemna un conflict direct si irevocabil cu seful direct. Doar in cazurile foarte grave si dublate de abuzuri trebuie sa treceti la masuri de acest tip. Mai degraba cautati solutii la nivelul dumneavoastra de autoritate", spune Sorin Faur.
Integral in Romania Libera
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Studiu Deloitte: sapte din zece multinationale se asteapta la inmultirea obligatiilor de raportare fiscala, ca urmare a reglementarilor din ultimii ani
- Studiu EY: Profesia de control financiar va suferi modificări radicale în următorii 5 ani
- Stefanini Group îl numește pe Farlei Kothe în funcția de CEO pentru America de Nord, EMEA și APAC
- Punct de vedere EY România: Utilizarea Inteligenței Artificiale de către autoritățile fiscale: avantaje, riscuri și provocări
- OMV Petrom finalizează tranzacția cu Jantzen Renewables pentru achiziționarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Libra Internet Bank finanțează cu 7,5 milioane de euro construcția unui parc fotovoltaic de 23,1 MW în Teleorman