Pericolele muncii peste program
Data publicarii: 07-09-2009 | HR/CariereEpuizarea fizica, surmenajul, izolarea, problemele de familie, ineficienta si chiar concedierea sunt cateva dintre riscurile la care va expuneti.
Nu intotdeauna motivele pentru care angajatii raman des peste program au ca sursa presiunea pe care angajatorul o face asupra lor. Frecvente sunt cazurile in care angajatul sustine ca munceste peste program pentru ca are impresia ca va fi mai bine apreciat si evaluat profesional. De regula, un astfel de salariat este dispus sa-si sacrifice viata personala pentru cariera si pentru ca are motive personale (evita infruntarea cu problemele familiale sau compenseaza lipsa vietii sociale in afara serviciului).
Acesta este si cazul lui Vlad Horceag, inginer constructor, din Bacau. Tanarul de 28 de ani ramane la serviciu, peste program, cate doua-trei ore, in fiecare zi. Treptat, Vlad a inceput sa aiba atat probleme de familie majore, cat si de sanatate. Acum este in pragul divortului si se simte epuizat.
Trebuie spus insa ca sunt si situatii in care salariatii raman peste program pentru ca nu au incotro. Au atat de mult de lucru, incat nu au cum sa faca fata
cerintelor doar in opt ore. "Aceasta ramanere peste program este cauzata, in mare parte, de multitudinea de probleme pe care angajatul le are de rezolvat in cele opt ore de munca si carora, de cele mai multe ori, nu le poate fizic face fata. De aceea, «alege» sa ramana peste program", explica Irina Manolescu, director executiv al Career Solutions International.
Si angajatorul are de suferit
Specialistii in resurse umane atrag atentia asupra pericolelor muncii peste program: surmenajul, oboseala cronica, lipsa de eficienta profesionala, privarea de viata sociala in afara serviciului, probleme de familie si de sanatate.
Practic, atunci cand stresul este intens si continuu, organismul incepe sa "rugineasca", iar mintea nu mai functioneaza cum trebuie. Expertii spun ca in ultima vreme se vorbeste tot mai des despre sindromul epuizarii psihice si fizice cauzate de implicarea exagerata si de solicitarea emotionala de lunga durata. "Consecintele excesului de munca sunt lipsa de prospetime mentala si de idei, aparitia unor forme accentuate de stres si frustrarile. Se poate ajunge chiar la fenomenul numit cinism organizational: oameni care, sacrificandu-si viata personala, dezvolta resentimente si ajung sa raspandeasca un climat emotional toxic", spune Catalina Caciulan, director de resurse umane la compania Piritex din Ploiesti, membru in HR Club.
Si Ena Badeanu, HR director la RBS Romania, membru in HR Club, este de parere ca in situatiile in care pentru perioade lungi si in mod repetat nu este pastrat un echilibru intre viata personala si cea profesionala, oamenii devin expusi la diverse probleme de sanatate, de la surmenaj psihic si fizic la alte afectiuni provocate de stres si suprasolicitare. "Un angajat suprasolicitat pe termen lung devine neproductiv, randamentul scade, asa ca nu ar fi nici in interesul angajatorilor sa incurajeze si sa permanentizeze astfel de practici", subliniaza specialista Ena Badeanu.
De problemele angajatului este afectat si angajatorul, in egala masura, pentru ca salariatul va fi ineficient pe termen lung. "Un manager ar trebui sa fie extrem de ingrijorat in momentul in care oamenii sai stau in mod constant peste program. Este un semn al ineficientei, al slabei comunicari si al unei culturi organizationale contraproductive", mai spune Catalina Caciulan.
Integral in Romania Libera
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- EY România: Războiul fiscal-tarifar între SUA și restul lumii - unde e România?
- Meta Estate Trust anunță un profit net de aproape 11 milioane de lei în 2024, creștere de 15%
- Studiu EY Vehicule Electrice: Încărcarea inteligentă și bidirecțională devin esențiale pentru reducerea costurilor, stabilitatea rețelei și integrarea de regenerabile
- Piata hoteliera din Romania atinge un nou maxim, inregistrand cel mai mare numar de turisti din ultimele 3 decenii
- Banca Transilvania - rezultate financiare 2024
- Grupul BCR, rezultate 2024
- Banca Transilvania și OTP Bank România au devenit o singură bancă
- Studiu Deloitte: utilizarea inteligenței artificiale generative va dubla consumul de energie electrică al centrelor de date la nivel global până în 2030
- Cushman & Wakefield Echinox a asistat Kinstellar pe parcursul întregului proces de relocare a biroului în Globalworth Tower
- Studiu Deloitte: companiile imobiliare din sectorul comercial estimeaza o crestere a veniturilor in 2025
- Deloitte România a asistat investitorul imobiliar M Core Group în preluarea unui portofoliu de șapte mall-uri de la MAS PLC
- Rating VEKTOR maxim pentru comunicarea BT din 2024 cu investitorii și acționarii
- Record: Utilizatorii Revolut din România au realizat peste un miliard de tranzacții, în 2024
- Polița de călătorie standard nu acoperă accidentele survenite în timpul practicării sporturilor de iarnă
- EY România - Regulamentul UE împotriva defrișărilor: riscuri mari și amenzi de 4% pentru companii