Ce informatii trebuie sa obtina bancile si IFN-urile de la clientii lor

Data publicarii: 02-09-2009 | Finante-Banci

In aceasta perioada, institutiile de credit si institutiile financiare nebancare inscrise in Registrul special sunt in plina campanie de actualizare/completare a datelor detinute despre clientii lor, persoanelor fizice si juridice, se arata intr-un comunicat de presa comun BNR-ARB.

"Operatiunea se desfasoara pentru a asigura respectarea dispozitiilor Legii nr.656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, precum si pentru instituirea unor masuri de prevenire si combatere a finantarii actelor de terorism, cu modificarile si completarile ulterioare si ale Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei nr. 9/2008 privind cunoasterea clientelei in scopul prevenirii spalarii banilor si finantarii terorismului", se precizeaza in comunicat. 

Astfel, potrivit Regulamentului (publicat in Monitorul Oficial Partea I nr. 527/14.07.2008, http://www.bnr.ro/apage.aspx?pid=404&actId=312473) toate institutiile de credit si institutiile financiare nebancare inscrise in Registrul special trebuie sa obtina de la clientii lor in cel mai scurt timp , cel putin urmatoarele informatii:

pentru persoane fizice:

  • numele si prenumele si, dupa caz, pseudonimul;
  • data si locul nasterii;
  • codul numeric personal sau, daca este cazul, un alt element unic de identificare similar;
  • domiciliul si, daca este cazul, resedinta;
  • numarul de telefon, fax, adresa de posta electronica, dupa caz;
  • nationalitatea;
  • ocupatia si, dupa caz, numele angajatorului ori natura activitatii proprii;
  • functia publica importanta detinuta, daca este cazul (conform definitiei din Legea 656/2002);
  • numele beneficiarului real.

pentru persoanele juridice sau fara personalitate juridica:

  • denumirea;
  • forma juridica;
  • sediul social si, daca este cazul, sediul unde se situeaza centrul de conducere si de gestiune a activitatii statutare;
  • numarul de telefon, fax, adresa de posta electronica, dupa caz;
  • tipul si natura activitatii desfasurate;
  • identitatea persoanelor care, potrivit actelor constitutive si/sau hotararii organelor statutare, sunt investite cu competenta de a conduce si reprezenta entitatea, precum si puterile acestora de angajare a entitatii;
  • numele beneficiarului real sau, in situatia prevazuta la art. 22 alin. (2) lit. b) pct. 2 din Legea nr. 656/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, informatii despre grupul de persoane care constituie beneficiarul real;
  • identitatea persoanei care actioneaza in numele clientului, precum si informatii pentru a se stabili ca aceasta este autorizata/imputernicita in acest sens.

"Regulamentul BNR nr.9/2008 stabileste standardele minime pentru elaborarea de catre institutiile de credit si institutiile financiare nebancare inscrise in Registrul special a propriilor norme de cunoastere a clientelei ca parte esentiala a administrarii riscului de spalare a banilor si de finantare a terorismului. In acest context, solicitarea de informatii de catre fiecare entitate in parte poate avea o arie mai larga de cuprindere decat minimul prevazut de regulament", se arata comunicatul BNR-ARB.

Indiferent de produsul sau serviciul bancar pe care il utilizeaza sau solicita, clientii institutiilor mentionate anterior trebuie sa furnizeze informatiile in cauza pentru a se asigura ca efectuarea tranzactiilor solicitate nu va fi intarziata pana la actualizarea informatiilor despre client.

Redactia BankNews.ro

Ultimele stiri pe BankNews.ro: