Industria IT & C, in pragul colapsului
Data publicarii: 19-08-2009 | AfaceriDoar telefoanele smart continua sa se vanda bine, in timp ce comertul cu calculatoare, fie ca sunt desktop sau laptop, a scazut dramatic in acest an. Deprecierea leului si scumpirea creditelor au influentat evolutia valorica a pietei de produse IT & C si electrocasnice in primul semestru din 2009.
Electrocasnicele care pana anul trecut erau la mare cautare cu plata in rate zac acum neatinse pe rafturile magazinelor. Nici nu e de mirare fiindca veniturile romanilor s-au redus, creditele s-au scumpit, iar leul s-a depreciat considerabil in ultimele sase luni.
Scadere pe linie
In primul trimestru din acest an sectorul IT din Romania a avut o scadere accentuata de 59,2%, comparativ cu perioada similara din 2008, arata un studiu realizat de compania de cercetare de piata GfK. In 2009 vanzarile nu au reusit sa ajunga decat la 87 de milioane de euro.
Acest fapt a fost cauzat de o importanta scadere in volum si, partial, de scaderea pretului mediu, in special pentru laptopuri, luand in considerare faptul ca a crescut cota de netbookuri in cadrul laptop-urilor si ca pretul lor este semnificativ mai mic decat cel al notebookurilor traditionale.
Cele mai afectate de criza au fost calculatoarele desktop si monitoarele. Piata locala a bunurilor de folosinta indelungata a scazut in primele sase luni din 2009 cu 40,4%, la 664 de milioane de euro. De asemenea, sectoarele de electrocasnice mici si de telecomunicatii au scazut cu 22,1% si, respectiv, cu 25,8% in prima jumatate a anului.
Piata telecom, pe minus
Cea mai slaba performanta a fost inregistrata de sectoarele IT si de echipamente de birou, care au inregistrat o scadere accentuata de 47,2%, respectiv de 51,4%. In perioada aprilie-iunie 2009 piata telecom a scazut cu 24,8% comparativ cu trimestrul al doilea din 2008. Studiul GfK arata ca scaderea vanzarilor de telefoane mobile a ramas relativ stabila in prima jumatate a anului datorita pretul mai mic al telefoanelor smart.
In al doilea trimestru din 2009 vanzarile produselor electronice de folosinta indelungata au scazut accentuat, cu aproximativ 50%, ajungand la un total de 52 de milioane de euro. Descresterea a atins varful in luna iunie, inregistrand scaderi semnificative in principal la televizoarele LCD si plasme.
Piata foto a inregistrat, de asemenea, cifre negative. Cu o scadere accentuata, de aproximativ 44% fata de trimestrul corespunzator al anului precedent, acest sector a atins o cifra totala de noua milioane de euro.
Integral in Adevarul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Studiu Deloitte: sapte din zece multinationale se asteapta la inmultirea obligatiilor de raportare fiscala, ca urmare a reglementarilor din ultimii ani
- Studiu EY: Profesia de control financiar va suferi modificări radicale în următorii 5 ani
- Stefanini Group îl numește pe Farlei Kothe în funcția de CEO pentru America de Nord, EMEA și APAC
- Punct de vedere EY România: Utilizarea Inteligenței Artificiale de către autoritățile fiscale: avantaje, riscuri și provocări
- OMV Petrom finalizează tranzacția cu Jantzen Renewables pentru achiziționarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Libra Internet Bank finanțează cu 7,5 milioane de euro construcția unui parc fotovoltaic de 23,1 MW în Teleorman
- Revolut anunță actualizarea IBAN-urilor locale și operaționalizarea sucursalei românești
- Schneider Electric colaborează cu GR3N pentru reciclarea plasticului și promovarea circularității în industria chimică
- NewCold intra in Romania prin achizitia unui teren de 9 hectare in nordul Bucurestiului