Va fi pregatit internetul romanesc pentru abonare?
Data publicarii: 18-08-2009 | MediaSpecialistii in online nu cred ca in Romania va fi introdusa prea curand abonarea la site-urile de stiri. Sefii publicatilor din SUA si-au aratat intentia de a taxa utilizatorii site-urilor de stiri. Este greu de spus daca modelul va functiona peste ocean si, cu atat mai putin, in Romania.
Presa romanesca si cea internationala vuiesc dupa anuntul facut de magnatul News Corporation, Rupert Murdoch, care intentioneaza ca, de anul viitor, sa introduca abonamentele pentru vizitarea site-urilor din portofoliul trustului. Un model pentru Murdoch a fost chiar in "curtea" sa, "Wall Street Journal", in cadrul caruia anumite sectiuni sunt contracost.
Insa "Wall Street Journal" este o publicatie economica, ce vizeaza oamenii de afaceri care sunt dispusi sa plateasca un abonament pentru informatii despre domeniul in care activeaza. Ramane de vazut cat de dependenti vor fi americanii de rand de informatiile generaliste oferite de publicatii precum "New York Times" sau "The Sun".
Site-urile de nisa au o sansa
Toti specialistii in online asteapta cu interes deznodamantul acestui experiment, iar daca va functiona, ar putea schimba fata internetului la nivel mondial. Si totusi, in Romania va putea functiona un asemenea model? Oamenii cu experienta din online si-au aratat scepticismul.
Daniel Nazare, directorul editorial al diviziei web Adevarul Holding, crede ca lucrurile se vor misca mai repede in cazul internetului, urmand tendinta exploziva pe care a avut-o acest mediu inca de la inceput. "Daca acel content va fi unul interesant, care va genera interes, atunci lumea va plati, mai ales ca sumele nu sunt unele exagerat de mari", declara Nazare.
Tot el mai spune ca este frustrant cand vezi ca anumite materiale bine documentate ajung sa fie luate "copy-paste" de alte site-uri si bloguri. "Un ziar costa, in medie 1,2 lei in Romania, internetul e gratis, iar vanzarile de publicatii si numarul utilziatorilor unici este egal, cel putin la «Adevarul». De ce sa fie doar ziarul gratis?", e de parere Nazare.
Exista modele care functioneaza in Romania
Dragos Stanca, Managing Director al diviziei F5 din cadrul trustului Realitatea Catavencu, spune ca din experienta lui in cadrul ziarului "Academia Catavencu", acest model nu este inca o sursa consistenta de venit si nu poate fi o buna solutie de business pentru producatorii de continut din Romania "doar in varianta in care e vorba de un continut superpremium si specializat pe o nisa".
Un exemplu este cel al platfomei de marketing smark.ro care vinde diferite rapoarte de cercetare catre oamenii de marketing. Tot in portofoliul trustului mai este si e-paperul "Academia Catavencu" care necesita abonare. Modelul functioneaza pentru ca layoutul publicatiei este specific si "este o valoare adaugata prin caricaturile si fotografiile trucate pe care le contin", explica Stanca. In plus, publicatia are un public numeros si in diaspora.
Intrebat daca in Romania va functiona modelul abonarii online, seful Media Pro Interactive, Orlando Nicoara, este categoric: "Nu! Pentru ca ar trebui ca toate publicatiile sa introduca taxe." Insa daca va exista o publicatie care nu va intra in "jocul acesta", nu s-ar mai face nimic. Publicatia online zf.ro oferea pana anul acesta abonarea pentru anumite articole, insa conducerea a renuntat. "Nu era eficient. Aveam putini abonati pe bani, cateva mii", explica Nicoara, adaugand ca este posibil ca in viitor sa revina la decizia sa.
Integral in Adevarul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- EY România: Războiul fiscal-tarifar între SUA și restul lumii - unde e România?
- Meta Estate Trust anunță un profit net de aproape 11 milioane de lei în 2024, creștere de 15%
- Studiu EY Vehicule Electrice: Încărcarea inteligentă și bidirecțională devin esențiale pentru reducerea costurilor, stabilitatea rețelei și integrarea de regenerabile
- Piata hoteliera din Romania atinge un nou maxim, inregistrand cel mai mare numar de turisti din ultimele 3 decenii
- Banca Transilvania - rezultate financiare 2024
- Grupul BCR, rezultate 2024
- Banca Transilvania și OTP Bank România au devenit o singură bancă
- Studiu Deloitte: utilizarea inteligenței artificiale generative va dubla consumul de energie electrică al centrelor de date la nivel global până în 2030
- Cushman & Wakefield Echinox a asistat Kinstellar pe parcursul întregului proces de relocare a biroului în Globalworth Tower
- Studiu Deloitte: companiile imobiliare din sectorul comercial estimeaza o crestere a veniturilor in 2025
- Deloitte România a asistat investitorul imobiliar M Core Group în preluarea unui portofoliu de șapte mall-uri de la MAS PLC
- Rating VEKTOR maxim pentru comunicarea BT din 2024 cu investitorii și acționarii
- Record: Utilizatorii Revolut din România au realizat peste un miliard de tranzacții, în 2024
- Polița de călătorie standard nu acoperă accidentele survenite în timpul practicării sporturilor de iarnă
- EY România - Regulamentul UE împotriva defrișărilor: riscuri mari și amenzi de 4% pentru companii