Birocratia Primei Case: pana la trei luni pentru aprobarea dosarului
Data publicarii: 10-08-2009 | Finante-BanciObtinerea unui credit "Prima Casa" poate dura pana la trei luni, procesul de aprobare semanand cu un labirint birocratic. Din cauza duratei mare de asteptare, unii doritori ar putea pierde miile de euro lasate ca garantie proprietarilor de la care vor sa cumpere casa, pentru ca data din precontract are toate sansele sa fie depasita.
Proprietarii care accepta sa-si vanda locuinta prin credit ipotecar "clasic", au de asteptat aproximativ o luna, in functie de banca, pana le intra banii in cont si asta pentru ca se semneaza un precontract si se plateste un avans de 10, 15 sau 20% din valoarea apartamentului. De asemenea, este stipulata si o data la care se va face plata integrala catre vanzator. Daca se depaseste acest termen, clientul pierde banii. "Avem foarte multe cereri din partea proprietarilor de a le gasi clienti cu banii jos, chiar daca au semnat un precontract cu cei care doresc sa cumpere prin «Prima Casa», pentru ca nu vor sa astepte asa de mult, pana la doua luni, pana va fi aprobat creditul, sau chiar respins", a declarat Mihai Macrea, agent imobiliar la Coldwell Banker.
Labirintul birocratic "Prima Casa"
Primul pas este prezentarea la banca a documentelor de venit, a documentelor de proprietate ale imobilului si a declaratiei pe propria raspundere, autentificata - conform HG 717/2009 privind normele la "Prima Casa" modificata prin HG 840 /2009 - in vederea efectuarii analizei si evaluarii imobilului. Dupa aprobarea creditului - care poate dura 3-5 zile - clientul este informat cu privire la acest lucru si ii sunt prezentate etapele urmatoare, respectiv: aprobarea garantiei de catre Fondul National de Garantare a Creditelor pentru IMM - operatiune care dureaza 1-3 zile in prezent, dar nu mai mult de 5 zile, dupa cum prevede legislatia la "Prima Casa" - semnarea contractului de credit in forma autentica, semnarea contractului de garantare. Ulterior, clientul bancii trebuie sa incheie polita de asigurare a imobilului si sa constituie depozitul colateral, reprezentand contravaloarea primelor trei rate de dobanda.
Contractul de credit, in cinci exemplare
Urmatorul pas este analiza dosarului. In maximum cinci zile Fondul trebuie sa transmita catre banca decizia de aprobare/respingere a garantarii impreuna cu solicitarea de plata a comisionului de gestiune catre FNGCIMM, in cazul in care raspunsul este afirmativ.
Clientul va constitui apoi depozitul colateral, va plati comisionul de gestiune pentru anul in curs si va semna oferta de creditare emisa de banca. Ulterior se va semna contractul de credit, in fata notarului public in vederea autentificarii si contractul de garantare transmis de FNGCIMM, in 5 exemplare.
Contractele de garantare se transmit catre Fond semnate de banci si de client spre a fi semnate, ulterior fiind transmise clientului exemplarul/exemplarele cuvenite. La final, creditul este pus la dispozitia clientului dupa prezentarea de catre beneficiar a extrasului de Carte Funciara cu intabularea ipotecii legale in favoarea statului roman reprezentat de Ministerul Finantelor si notarea interdictiilor de vanzare si grevare.
Pana la 3 luni de asteptare
"Dureaza maximum 90 de zile de la data preaprobarii si pana la semnarea contractului de credit "Prima Casa". Preaprobarea se acorda la 2-3 zile dupa ce clientul a adus toate actele necesare. Daca va miscati repede, creditul se poate semna intr-o perioada mai scurta, chiar si de 40 zile", apreciaza reprezentantii Banca Romaneasca.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- EY România - Regulamentul UE împotriva defrișărilor: riscuri mari și amenzi de 4% pentru companii
- EY România - Directiva DEBRA încurajează companiile să-și finanțeze investițiile mai mult prin capitaluri proprii în detrimentul împrumuturilor la terți
- DAN AIR a transportat 206.000 de pasageri în primul an de operare în Bacău
- DefCamp 2024: Peste 2000 de specialisti s-au reunit pentru a aborda provocarile cibernetice tot mai complexe
- Studiu EY: Lipsa de abilități și legislație împiedică adoptarea extinsă a GenAI de serviciile financiare din Europa
- SigurantaOnline: Cum să evitați capcanele digitale în sezonul cadourilor
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice