Cum faci salariul pe opt ani in jumatate de zi
Data publicarii: 06-08-2009 | ActualitateVama Stamora Moravita nu este numai capitala vestica a contrabandei cu tigari din duty-free-uri, ci locul unde se produc minuni. Aici castigi din spaga, intr-o singura tura, salariul pe opt ani. La Moravita, anticoruptia din Romania nu a reusit sa dovedeasca vreun spagar, desi, lunar, traficantii "cotizeaza" cel putin patru milioane de euro vamesilor si politistilor de frontiera.
Salariul pe opt ani l-a facut in 12 ore. A fost la primul serviciu ca sef de tura in vama Stamora Moravita. Cand a plecat acasa, inspectoarea blonda de la Politia de Frontiera a luat cu ea vreo 60.000 de euro. Neimpozabili. Spaga colectata peste noapte de toti colegii de la traficantii de tigari. Asta a fost vestea rea pentru pacaliti. Vestea buna a fost o tura mai slaba. S-au bagat in tara doar 600 de baxuri de tigari din duty-free-uri. Bine ca n-a dat lovitura cand au fost 2.000 de "cartoane". Pagubitii au ramas cu o dilema. Cui sa o reclame? Oficial, nu aveau unde. Asa ca, dupa o luna, a fost schimbata din functie, pe motiv ca politistei i s-a terminat detasarea.
Un coleg, tot sef de tura, este la fel de celebru. Pentru ca dupa fiecare tura de noapte se urca in X5 si se duce direct la aeroport. Se urca in avion si pleaca la apartamentul din Bucuresti.
Dar nu e simplu sa lucrezi ca vames sau ca politist de frontiera in capitala tigarilor fara timbru. In primul rand, trebuie sa ai "spate".
Mercurialul spagii
Un simplu agent are in "portofoliu" cel putin un deputat sau vreun sef de partid mai mare sau mai mic. Vamesi au fost adusi pana si de la Oradea. Nu mai conteaza ca salariul de la stat ajunge doar pentru benzina de naveta. Altfel, nici macar nu ajungi pe pista de la granita cu Serbia. Alte calitati obligatorii - stiinta impartirii "cotizatiei", corectitudine maxima cu necunoscutii si orbul gainilor cand iti trec prin fata masinile incarcate ca pomul de craciun cu baxuri de tigari. Mercurialul se invata repede.
Pentru fiecare cartus de tigari bagat in tara de la duty-free-uri, spaga e de doi euro pentru Politia de Frontiera, doi pentru vama. Plus un euro care ramane direct la shop. Taxa pentru livrarea tigarilor la angro si fond de "uns" pentru sefii de magazin. Ca in orice business exista si protocol - baxuri de tigari, sticle de whiskey date ca mici atentii sau marfa scoasa fara plata spagii. Toate astea se scad la sfarsit de tura cand se face inventarul. Intr-o luna slaba se vand cel putin un milion de cartuse de tigari. Imparteala se face in functie de specific. La vama, fiecare lucrator e pe cont propriu - el, spaga si omul care-l protejeaza. Se da doar cota pentru "fondul clasei". Politistii de frontiera au ramas militarizati, cu ierarhii clare. Agentii de pe pista raman cu 300-500 de euro, in functie de responsabilitati, seful de tura mai ia si el vreo 3.000 de euro. Restul pleaca la sefii de la Timisoara si de aici spre Bucuresti. La cei care fac numirile si controalele. Plus politrucii. Cu toata anticoruptia din tara nimeni n-a ajuns in penal. Din cand in cand, doar se schimba echipa. Intotdeauna pentru management defectuos si imbunatatirea activitatii. Pe drumul spagii, fiecare mai ciupeste cat poate. Ca doar contrabanda nu se face cu acte contabile. Cum totul e politic in tara, imparteala se face dupa algoritm - vama e portocalie, iar frontiera rosie.
Cine sunt stapanii vamii
Ierarhii exista si la traficanti. "Fomistii" stau cu ziua pe langa vama si asteapta momentul. Intra la duty-free-uri si pleaca cu cate-o plasa de tigari. Aduna cartus cu cartus pana-si fac de un portbagaj. Sunt prea multi si au inceput sa-i incurce la imagine pe angrosisti. Nu e bine sa fie tot timpul lume multa-n zona. Ca bate la ochi. Asa ca au inceput sa-i toace pe "fomisti". Daca-i dai o gaura la unu marunt, ii trebuie cateva saptamani sa-si scoata gaura. Legea o fac smecherii care vin cu BMW-ul sau cu Mertanul ultimul tip. Baga masina direct in depozitele duty-free-urilor, incarca baxurile sigilate si pleaca. In ultima perioada, legea o fac interlopii din Timisoara relocati la granita cu Serbia. Au simtit ca banu' se face repede si fara prea mari dureri de cap. Dupa cateva ciocniri cu localnicii, si-au luat cota de piata cea mai mare. Plus acces preferential la tigarile ieftine, cele mai cautate. Au reinventat "taxa de ciumeg" pentru traficantii mai marunti. Castigurile cresc mai ales daca marfa este scoasa in Austria sau Germania. Un cartus de tigari cumparat cu 4 euro la Stamora Moravita e vandut in vestul Europei cu 30 de euro.
Integral in Gandul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- DAN AIR a transportat 206.000 de pasageri în primul an de operare în Bacău
- DefCamp 2024: Peste 2000 de specialisti s-au reunit pentru a aborda provocarile cibernetice tot mai complexe
- Studiu EY: Lipsa de abilități și legislație împiedică adoptarea extinsă a GenAI de serviciile financiare din Europa
- SigurantaOnline: Cum să evitați capcanele digitale în sezonul cadourilor
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Studiu Deloitte: sapte din zece multinationale se asteapta la inmultirea obligatiilor de raportare fiscala, ca urmare a reglementarilor din ultimii ani
- Studiu EY: Profesia de control financiar va suferi modificări radicale în următorii 5 ani