Bancherii nu se sperie inca de restantele populatiei
Data publicarii: 07-07-2009 | Finante-BanciPonderea restantelor in creditele acordate populatiei a avut o evolutie oscilanta pe un trend ascendent in acest an, urcand de la 1% in decembrie 2008 la aproximativ 1,6% la finele lunii iunie, dar nu a ajuns la un nivel "alarmant", considera directorul general al Biroului de Credit, Serban Epure.
"Restantele, ca si cererea de noi credite, au avut o evolutie oscilanta, dar pe un trend vizibil ascendent. Cu toate acestea, nu cred ca am ajuns la o pondere alarmanta a restantelor in totalul creditelor acordate, in contextul in care acest indicator se situa undeva la 1,6% la finele lunii iunie", a declarat directorul general al Biroului de Credit, potrivit Mediafax.
In luna iunie 2008, restantele de peste 30 de zile totalizau 702,9 mil. lei, reprezentand circa 0,8% din creditele angajate de persoanele fizice, pentru ca apoi sa creasca cu 39,5% pana la finele anului trecut, la suma de 981,18 mil. lei, potrivit datelor Biroului de Credit, publicate de Banca Nationala a Romaniei.
Totodata, valoarea restantelor de peste 30 zile la creditele persoanelor fizice a avansat in primele patru luni cu peste 60%, la1,575 mld. lei la finele lunii aprilie, in contextul in care a inregistrat ritmuri lunare de crestere de 14,7% in ianuarie, de 17,6% in februarie, de 5,1% in martie si de 13,1% in aprilie. Ponderea restantelor in total credite acordate populatiei se situa in luna aprilie la 1,56%.
Numarul interogarilor a scazut cu 42% in iunie 2009
Pe de alta parte, numarul interogarilor pe care bancile le-au facut in baza de date a Biroului de Credit s-a situat la 401.000 in luna iunie, in scadere cu 42%, de la 697.000 de astfel de operatiuni realizate in luna similara din 2008.
"Din numarul total de rapoarte de credit din luna iunie, 70.000 au fost de monitorizari de portofoliu, iar restul sunt, cel putin teoretic, cereri de noi credite", a spus Epure.
Astfel, numarul rapoartelor de credite efectuate de banci la Biroul de Credit in vederea acordarii unui imprumut de retail a fost de 331.000 in luna iunie, in scadere de la 347.000 de interogari in luna mai. Numarul total al rapoartelor de credit eliberate de Biroul de Credit a fost in mai de 438.000, dintre care 91.000 de monitorizari.
Epure a aratat ca se poate observa nevoia unor banci de monitorizare, pentru a vedea in ce conditii realizeaza o restructurare a unui credit sau colecteaza restante. "Pentru a vedea in ce conditii se poate face o restructurare a unui credit este bine de stiut situatia clientului in acel moment. Banca i-a acordat unei persoane credit in urma cu trei ani si a vazut situatia acesteia atunci. Pentru a vedea ce este bine sa faca, eventual cum sa o ajute sa iasa la liman cu plata ratelor, este bine de stiut situatia actuala a unei persoane. Un alt scop al monitorizarii de catre banci este colectarea restantelor. Pentru intarzieri la plata ratelor de peste 90 de zile, banca trebuie sa incerce colectarea imprumutului si este bine sa vada care sunt conditiile la momentul respectiv pentru persoana care a luat creditul, respectiv daca are sanse sa recupereze datoria sau nu, si sa aplice principii diferite pentru situatii diferite", a explicat Epure.
Bancile au realizat in ianuarie 306.000 de interogari, dintre care 272.000 pentru credite noi pentru persoanele fizice, pentru ca in februarie sa ceara 309.000 de rapoarte, inclusiv 286.000 pentru imprumuturi noi.
In martie, numarul de rapoarte eliberate de Biroul de Credit a urcat la 443.000 de unitati, dintre care 358.000 pentru noi credite. La acordarea unui imprumut de retail, bancile interogheaza baza de date a Biroului de Credit pentru a afla daca respectivul client are si alte credite sau restante pe care nu le-a declarat.
In acest context, Epure a precizat ca cererea de credite noi era la sfarsitul lunii iunie 2008 cu circa 40% mai mare decat in perioada similara a acestui an.
Integral in Curierul National
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Opinie Deloitte: UE interzice comertul cu produse obtinute din defrisari. Ce obligatii au importatorii si exportatorii?
- Revolut a ajuns la 4 milioane de clienți persoane fizice în România
- Deloitte Romania si Reff & Asociatii au asistat Nokian Tyres in obtinerea ajutorului de stat in valoare de 99,5 milioane de euro pentru noua fabrica de la Oradea
- Studiu Deloitte: cheltuielile cu inceperea anului scolar stagneaza in 2024
- Deloitte România a asistat dezvoltatorul imobiliar AFI Europe în achiziția clădirii Bucharest Financial Plaza
- Cushman & Wakefield Echinox: Cererea noua de spatii industriale si logistice in primul semestru, de două ori mai mare fata de suprafata livrata in aceeasi perioada
- Banca Transilvania: BT si Simona Halep continua parteneriatul
- Hidroelectrica aniversează 1 an de la listarea istorică din 2023 la Bursa de Valori București
- România: Decontul de TVA față în față cu Decontul precompletat de TVA: încă 6 luni la dispoziție pentru calibrarea RO e-TVA
- Mihai Kis este noul Director de Vânzări Distribuitori pentru Schneider Electric România, Moldova şi Armenia
- Revolut in 2023: venituri de peste 2,2 miliarde USD și un profit record de 545 milioane USD
- Modalități de îmbunătățire a rentabilității proprietăților comerciale prin amenajări mai rapide: nou studiu
- Hidroelectrica anunță atribuirea contractului pentru retehnologizarea Vidraru
- Hațegan Attorneys: Capacele de PET atașate obligatoriu sticlelor din 3 iulie, conform noii reguli UE
- Opinie Deloitte: Economia circulara in retail. De unde incepe schimbarea?