CE cere Romaniei sa modifice legislatia taxei auto, care pare protectionista
Data publicarii: 26-06-2009 | EconomieComisia Europeana (CE) a solicitat Romaniei informatii in legatura cu legislatia privind aplicarea taxei de poluare pentru autoturisme, suspectand ca actuala legislatie romaneasca are efecte protectioniste asupra industriei auto nationale, a informat CE.
Comisia considera ca prevederile legislatiei romanesti, conform carora taxa pe poluare se suspenda pentru anumite autovehicule, insa creste pentru anumite masini second-hand provenite din alte state membre, ar putea duce la discriminarea acestor masini de ocazie, protejand industria romaneasca a autovehiculelor noi.
Aceasta solicitare a fost transmisa sub forma unei "scrisori de somare", prima etapa a procedurii de incalcare a dreptului comunitar prevazuta la articolul 226 din Tratatul CE. Comisia precizeaza ca, daca nu primeste un raspuns satisfacator in termen de doua luni, "poate trece la a doua etapa a procedurii (emiterea unui aviz motivat) si, in final, poate prezenta cazul in fata Curtii de Justitie".
Legislatia romaneasca in vigoare din februarie 2009 prevede ca autovehiculele cu Euro 4 si cu o capacitate cilindrica de cel mult 2.000 cmc sunt scutite de plata taxei pe poluare in Romania daca se inmatriculeaza pentru prima data in orice stat din Uniunea Europeana in perioada 15 decembrie 2008 - 15 decembrie 2009. In schimb, legislatia romaneasca prevede dublarea nivelului taxelor aplicabile altor autovehicule care fac obiectul acestei taxe, subliniaza CE.
Comisia mentioneaza ca a primit un numar foarte mare de plangeri in urma acestor modificari din legislatia romaneasca.
Bruxelles-ul precizeaza ca sprijina masurile politice care urmaresc promovarea masinilor mai putin poluante, insa subliniaza ca trebuie sa se asigure ca aceste masuri sunt compatibile cu dreptul comunitar.
Legislatia romaneasca "pare a avea un efect protectionist" pentru industria auto romaneasca
"Din acest punct de vedere, modul in care este formulata legislatia romaneasca pare a avea un efect protectionist la nivelul industriei nationale a autovehiculelor noi", se arata in comunicat.
Comisia subliniaza ca, in conformitate cu jurisprudenta constanta a Curtii de Justitie Europene, statele membre pot prevedea taxarea diferentiata a unor produse similare, cu conditia ca aceasta sa se bazeze pe criterii obiective si sa nu aiba ca efect protejarea productiei nationale.
In opinia Comisiei, criteriul "primei inmatriculari" nu este o cerinta pe deplin obiectiva, deoarece nu tine seama de calitatea intrinseca a masinilor In anumite cazuri, acesta ar putea duce la discriminarea masinilor de ocazie provenite din alte state membre.
"In urma aplicarii cerintei de "prima inmatriculare" , toate masinile noi inmatriculate in perioada stabilita de legislatia romaneasca, care intra direct pe piata masinilor de ocazie din aceasta tara, circula fara sa fie supuse acestei taxe. Pe de alta parte, masinile de o calitate asemanatoare, care urmeaza sa fie inregistrate in Romania in aceeasi perioada, dar nu pentru prima data, si care intra in concurenta directa cu produsele nationale, vor fi supuse unei taxe substantiale", constata CE.
Taxa de poluare auto ce a inlocuit de la 1 iulie 2008 vechea taxa de prima inmatriculare a suferit anul trecut mai multe modificari, ajungand sa aiba, pentru o scurta perioada, in decembrie, o valoare tripla. Din 19 februarie 2009, actualul guvern a redus taxa de poluare auto cu o treime.
NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- BT: Finantare pentru Simtel pentru finalizarea unui parc fotovoltaic in Giurgiu
- UNSICAR: Checklist de siguranță în vacanța de Paște
- Studiu EY România: Românii prioritizează calitatea și reducerile pentru Sărbătorile de Paște 2025
- #DreptulLaBanking: Protejează-ți datele financiare de Paște
- Studiu EY: Listările publice globale în T1 2025: între provocări și incertitudini
- Divizia de Property Management a Colliers preia administrarea cladirii de birouri Victoria Center
- Piața centrelor de date din România este în etapa gain momentum
- Salt Bank aniversează un an de la lansare cu un nou record: peste 500.000 de clienți
- Studiu EY: Companiile se vor confrunta cu schimbări majore ale politicilor fiscale și comerciale la nivel global
- Skanska a semnat vanzarea cladirii de birouri Equilibrium 1 catre fondul de investitii Gordiusz Private Equity
- EY-Parthenon a asistat acționarii Forza Rossa și British Motors în vânzarea dealerilor auto Ferrari și Aston Martin în România
- Colliers: Oferta redusă și creșterea chiriilor îngreunează accesul la spații moderne de birouri
- EY România: Războiul fiscal-tarifar între SUA și restul lumii - unde e România?
- Meta Estate Trust anunță un profit net de aproape 11 milioane de lei în 2024, creștere de 15%
- Studiu EY Vehicule Electrice: Încărcarea inteligentă și bidirecțională devin esențiale pentru reducerea costurilor, stabilitatea rețelei și integrarea de regenerabile