Unii asiguratori ar putea scumpi politele RCA dupa introducerea constatului amiabil
Data publicarii: 05-06-2009 | Finante-BanciUnii asiguratori ar putea majora tarifele RCA dupa introducerea constatului amiabil, motivand decizia prin cresterea costurilor legate de pregatirea personalului sau ca urmare a angajarii de noi specialisti in cadrul departamentelor de dauna, control si antifrauda.
"Este de asteptat ca aceste costuri suplimentare sa se reflecte ulterior in primele de asigurare, dar, in acest moment, este foarte greu de precizat un procent", a declarat directorul adjunct al departamentului de daune al EuroIns Romania, Ileana Ladaru.
Ea a subliniat ca introducerea constatului amiabil implica unele cheltuieli legate de tiparirea si distribuirea constatului amiabil, dar si unele costuri generate de angajarea suplimentara de personal specializat in cadrul departamentelor de dauna, control si antifrauda.
Reprezentantul EuroIns Romania a amintit si de costuri legate de pregatirea personalului asiguratorilor, ca urmare a introducerii acestei masuri.
Seful biroului de asigurari auto de la Generali Asigurari, Radu Ionescu, spune ca este probabil ca tarifele RCA sa creasca daca asiguratorii "vor detecta pentru accidentele RCA care se preteaza constatarii amiabile alte motive de crestere a daunalitatii decat cele obisnuite, ca de exemplu cresterea continua a costurilor de reparatie".
"Cele mai importante costuri in implementarea constatului amiabil sunt constituite de introducerea unui sistem informatic performant si a unei baze de date de asigurari si daune centralizata, care sa functioneze in timp real", a precizat Ionescu.
El a mentionat ca societatea Generali Asigurari este pregatita inca de anul trecut pentru a introduce constatul amiabil, luand masurile necesare in ceea ce priveste infrastructura IT, procedurile, know-how -ul sau instruirea personalului ce se ocupa de daune.
Dumitru Ceraceanu, specialist al pietei de asigurari, considera ca societatile de asigurari ar putea justifica o oarecare majorare a tarifelor RCA prin aceste costuri cu constatul amiabil.
"Cele mai mari costuri sunt cele de formare a angajatilor si apoi sunt cele cu tiparirea formularelor", a spus Ceraceanu.
Razvan Ieremia, director de daune in cadrul companiei Astra Asigurari, subliniaza ca introducerea constatului amiabil implica, pe langa costurile de instruire a personalului, si costuri de logistica si cu comunicatiile.
In afara de aceste costuri, unii asiguratori argumenteaza ca primele de asigurare cresc de multe ori din cauza unor influente din afara sistemului de asigurari, cum ar fi preturile pieselor de schimb, tarifele de manopera sau preturile materialelor pentru reparatii.
Constatul amiabil pentru accidentele rutiere usoare, care se aplica de la 1 iulie, presupune ca soferii implicati in avarierea masinilor sa-si rezolve problemele legate de daune prin intelegere reciproca si prin intermediul societatilor de asigurarea unde au incheiat polite.
Asiguratorii se tem ca introducerea constatului amiabil va creste tentativele de frauda
Unii asiguratori se asteapta la o crestere a numarului de tentative de frauda dupa introducerea constatului amiabil, in conditiile in care aceasta masura se aplica inainte de implemetarea sistemului bonus - malus si a unei baze de date comune privind dosarele de dauna.
Constatul amiabil pentru accidentele rutiere usoare, care se aplica de la 1 iulie, presupune ca soferii implicati in avarierea masinilor sa-si rezolve problemele legate de daune prin intelegere reciproca si prin intermediul societatilor de asigurarea unde au incheiat polite.
"Introducerea acestei reglementari (constatul amiabil n.r.) inainte de implementarea sistemului bonus - malus si implicit a unei baze de date comune referitoare la dosarele de dauna deschise la societatile de asigurare din Romania va genera o crestere a tentativelor de frauda mai ales in conditiile in care nu exista masuri legislative pentru combaterea acestora", a declarat directorul adjunct Daune al EuroIns Romania, Ileana Ladaru.
Ea sustine ca fraudele majore au existat si vor exista si in viitor, insa se asteapta la o crestere a "daunelor de conjunctura".
Ladaru a explicat ca vor exista persoane care vor deschide dosare de dauna la mai multe societati de asigurare pentru aceleasi avarii.
Oficialul EuroIns a mai spus ca societatile de asigurare vor fi obligate sa ia masuri pentru suplimentarea numarului de angajati in cadrul departamentelor de daune, control si antifrauda, precum si pentru instruirea celor care lucreaza in cadrul acestor servicii.
Seful Biroului Asigurari Auto, Generali Asigurari, Radu Ionescu, spune cain randul asiguratorilor exista temerea ca tentatiile si tentativele de frauda se vor inmulti, mai ales ca, si in prezent, exista destule cazuri de frauda dovedite.
El considera, totusi, ca introducerea sistemului bonus-malus, preconizat la 1 ianuarie 2010, va tempera tentativele de frauda.
"Stoparea sau identificarea tentativelor de frauda depinde foarte mult de colaborarea intre asiguratori, functionalitatea unei bazei de date unice de asigurari si daune la nivelul pietei, sistemul bonus-malus, pregatirea specifica a inspectorilor de daune ai fiecarui asigurator", a explicat Ionescu.
El a subliniat ca exista, probabil, de zeci de ori mai multe cazuri de frauda nedovedite, fata de care "exista doar suspiciuni, nu si probe".
"Este posibil sa sporeasca tentativele de frauda, daca se fac declaratii nereale in ce priveste locul si cauza accidentului ", a declarat Dumitru Ceraceanu, specialist al pietei de asigurari.
Pe de alta parte, Ceraceanu sustine ca societatile de asigurari au nevoie de angajati foarte bine pregatiti pentru a evita pe cat posibil astfel de probleme.
Antonio Souvannasouck, managing partner la brokerul de asigurare Asigest, subliniaza ca asiguratorii au nevoie de inspectori de dauna foarte bine pregatiti, care ar putea, de exemplu, proveni din randul politistilor de circulatie.
Procedura de constatare amiabila de accident se aplica de foarte mult timp in majoritatea statelor europene, simplificand circuitul administrativ specific obtinerii de catre persoana prejudiciata a despagubirii la care este indreptatita in baza asigurarii RCA.
NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Studiu Deloitte: sapte din zece multinationale se asteapta la inmultirea obligatiilor de raportare fiscala, ca urmare a reglementarilor din ultimii ani
- Studiu EY: Profesia de control financiar va suferi modificări radicale în următorii 5 ani
- Stefanini Group îl numește pe Farlei Kothe în funcția de CEO pentru America de Nord, EMEA și APAC
- Punct de vedere EY România: Utilizarea Inteligenței Artificiale de către autoritățile fiscale: avantaje, riscuri și provocări
- OMV Petrom finalizează tranzacția cu Jantzen Renewables pentru achiziționarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Libra Internet Bank finanțează cu 7,5 milioane de euro construcția unui parc fotovoltaic de 23,1 MW în Teleorman