Bonusurile, tot mai rare si pe baza de rezultate
Data publicarii: 04-06-2009 | HR/CariereAngajatorii prefera sa recompenseze doar salariatii cu performante, mai ales pe cei care reusesc sa creasca vanzarile si sa largeasca portofoliul de clienti.
Criza financiara a determinat angajatorii sa renunte la multe dintre bonusurile acordate salariatilor. S-a taiat mult din plafoanele pentru plata facturilor, carburantilor, iar vacantele in strainatate impreuna cu familia, pe banii firmei, sunt un vis. "Multe firme au redus partea veniturilor fixe pentru angajati si prefera sa dea salarii variabile, calculate la nivelul de performante, pentru o mai buna motivare", spune head-hunterul George Butunoiu.
Totusi, specialistii in resurse umane spun ca, in Romania, situatia nu este chiar atat de neagra. "La noi inca se mai poate vorbi de bonusuri acordate de companii, spre deosebire de Occident, unde acestea si primele au scazut dramatic", considera Luciana Caciuleanu, consultant in resurse umane al companiei Ascent Group.
Se mentin bonusurile bazate pe rezultate, cele mai generoase fiind cele pentru depasirea de target prin cresterea vanzarilor, largirea portofoliului de clienti si a gamei de produse vandute clientilor deja existenti, mai spun specialistii.
Locul de munca, mult mai apreciat
Expertii in resurse umane spun ca dintotdeauna bonusurile acordate in functie de criterii clare, cunoscute de toti angajatii, motiveaza mai mult decat o marire de salariu. "Bonusurile stimuleaza angajatii sa presteze o munca de calitate, sa depaseasca targetul pentru a mai primi si in urmatoarea luna aceeasi suma de bani. Se instaleaza si o stare de concurenta, care determina implicarea cat mai activa in munca si rezolvarea eficienta a sarcinilor", considera Mihaela Scarlat, executive researcher in cadrul companiei Advice EMA Partners din Bucuresti.
De altfel, o marire de salariu motiveaza un angajat cel mult o luna-doua dupa primirea ei. "Ulterior, aceasta va fi considerata ca ceva deja castigat, care nu mai impune eforturi suplimentare", explica Luciana Caciuleanu.
Specialistii in resurse umane spun ca, in general, neprimirea sau reducerea bonusurilor are ca rezultat scaderea motivatiei si eficientei, ducand, in unele cazuri, chiar si la renuntarea la locul de munca. "Data fiind situatia actuala, cand in cadrul multor companii au fost restructurate numeroase posturi, efectul neprimirii sau reducerii bonusurilor nu mai este acelasi. Faptul ca nu au fost dati afara reprezinta bonusul cel mai de pret pentru foarte multi angajati", spune Dina Taralunga, specialist resurse umane la Ascent Group.
Ce sectoare n-au probleme
Nu in toate zonele de activitate s-au redus bonusurile. Pentru angajatii din departamentele de vanzari care reusesc sa mentina si sa creasca vanzarile si portofoliul de clienti, recompensele pentru depasirile de target sunt inca destul de consistente, explica specialistii in resurse umane. "Angajatii din departamentele de vanzari care primesc cele mai mari bonusuri sunt din industria alimentelor si bauturilor, a tutunului si din sistemul bancar", spun reprezentantii Ascent Group. Un alt domeniu in care bonusurile nu sunt reduse este cel farmaceutic. "In sectorul farmaceutic, atat salariile, cat si bonusurile au ramas constante", sustine Dina Taralunga. In cazurile companiilor cu cresteri de profit, angajatii pot primi bonusuri in actiuni, bani si cursuri de pregatire profesionala, in special in domeniul vanzarilor si relatii cu clientii.
Integral in Romania Libera
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Studiu Deloitte: sapte din zece multinationale se asteapta la inmultirea obligatiilor de raportare fiscala, ca urmare a reglementarilor din ultimii ani
- Studiu EY: Profesia de control financiar va suferi modificări radicale în următorii 5 ani
- Stefanini Group îl numește pe Farlei Kothe în funcția de CEO pentru America de Nord, EMEA și APAC
- Punct de vedere EY România: Utilizarea Inteligenței Artificiale de către autoritățile fiscale: avantaje, riscuri și provocări
- OMV Petrom finalizează tranzacția cu Jantzen Renewables pentru achiziționarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Libra Internet Bank finanțează cu 7,5 milioane de euro construcția unui parc fotovoltaic de 23,1 MW în Teleorman