Unele banci aproape invita infractorii sa le jefuiasca
Data publicarii: 20-05-2009 | Finante-BanciIn incercarea de a-si diminua cheltuielile, tot mai multe unitati bancare renunta la paza umana a obiectivelor in care se detin valori. In urma verificarilor care s-au efectuat in primele patru luni, la nivel national, asupra a aproape 6.000 de unitati de credit (dintre care 5.654 unitati bancare, iar 305 locatii apartinand organizatiilor cooperatiste de credit) politistii din structurile de ordine publica au descoperit 2.083 unitati (circa 35%) care functioneaza fara personal de paza, masurile de securitate rezumandu-se la monitorizarea si interventia firmelor private in cazul receptionarii semnalelor de alarma la dispeceratele zonale.
"S-a constatat ca, in general, prevederile legale privind securitatea unitatilor bancare sunt respectate, dar exista o tendinta evidenta de minimalizare a potentialelor riscuri in scopul reducerii cheltuielilor alocate, in special pentru instituirea pazei umane", noteaza Inspectoratul General al Politiei Romane (IGPR) intr-un comunicat.
In majoritatea cazurilor, ca urmare a extinderii retelelor, unitatile bancare "au operationalizat unitati fara paza umana si pentru locatii in care se desfasoara operatiuni cu numerar in casierii amenajate in sistem deschis, fara a exista o delimitare fizica intre clienti si casieri".
Actiunea a reliefat faptul ca 35% dintre unitatile evaluate functioneaza fara paza, 55% sunt asigurate numai pe timpul programului de lucru cu publicul, iar 10% au paza permanenta. Exista, astfel, unitati bancare care au renuntat la paza umana in procent de peste 85% din totalul locatiilor detinute, conducerile centrale acceptand faptul ca atat angajatii, cat si clientii sunt expusi unor riscuri majore de a deveni victime ca urmare a lipsei personalului calificat care sa asigure un climat de ordine in spatiul destinat publicului.
Timpul de interventie ajunge de la 15 minute la 80
In ceea ce priveste sistemele de alarmare antiefractie, Politia Romana sustine ca doar 2% din totalul unitatilor evaluate sunt asigurate cu sisteme de alarmare impotriva efractiei neavizate de politie, la 17% dintre unitatile prevazute cu sisteme de alarmare impotriva efractiei nefiind efectuata receptia acestora cu participarea specialistului politiei, 7,6% din totalul obiectivelor evaluate nefiind dotate cu sisteme de televiziune cu circuit inchis (majoritatea locatiilor apartinand organizatiilor cooperatiste de credit).
Referitor la eficienta interventiei, Politia Romana a exemplificat cazul unei societati cu punct de lucru Pitesti, care are contracte de monitorizare si interventie pentru 40 de unitati bancare situate la distante de 10 - 80 km de municipiul Pitesti, pentru care si-a asumat un timp de interventie de 7 - 15 minute cu doua echipaje auto. Interventia la evenimente pentru bancile din mediul rural se efectueaza intr-un interval cuprins intre 30 - 80 minute, deoarece nu este posibila constituirea unei echipe de interventie in zona acestor obiective.
Casierii fara geam antiglont si seifuri nefixate in podea
In ceea ce priveste modalitatea de amenajare a casieriilor, s-au descoperit 675 de cazuri in care casieriile in sistem inchis nu erau amenajate cu geam antiglont si sertar de transfer valori sau casierii organizate in sistem deschis care nu erau dotate cu distribuitoare de numerar cu deschidere temporizata.
Cu privire la depozitarea numerarului pe timpul noptii s-au identificat mai multe deficiente in asigurarea sigurantei valorilor, fiind identificate 429 de locatii bancare (circa 7%) ale caror seifuri nu erau fixate in pardoseala sau zid in vederea evitarii sustragerii sau valorile monetare erau depozitate in conditii improprii. Referitor la transportul valorilor monetare, s-au constatat deficiente la 39 unitati bancare, care efectueaza transport de valori cu incalcarea anumitor prevederi legale, procentul acestora fiind mic, respectiv de 0, 65% din totalul unitatilor evaluate.
Integral in Curierul National
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Studiu EY Vehicule Electrice: Încărcarea inteligentă și bidirecțională devin esențiale pentru reducerea costurilor, stabilitatea rețelei și integrarea de regenerabile
- Piata hoteliera din Romania atinge un nou maxim, inregistrand cel mai mare numar de turisti din ultimele 3 decenii
- Banca Transilvania - rezultate financiare 2024
- Grupul BCR, rezultate 2024
- Banca Transilvania și OTP Bank România au devenit o singură bancă
- Studiu Deloitte: utilizarea inteligenței artificiale generative va dubla consumul de energie electrică al centrelor de date la nivel global până în 2030
- Cushman & Wakefield Echinox a asistat Kinstellar pe parcursul întregului proces de relocare a biroului în Globalworth Tower
- Studiu Deloitte: companiile imobiliare din sectorul comercial estimeaza o crestere a veniturilor in 2025
- Deloitte România a asistat investitorul imobiliar M Core Group în preluarea unui portofoliu de șapte mall-uri de la MAS PLC
- Rating VEKTOR maxim pentru comunicarea BT din 2024 cu investitorii și acționarii
- Record: Utilizatorii Revolut din România au realizat peste un miliard de tranzacții, în 2024
- Polița de călătorie standard nu acoperă accidentele survenite în timpul practicării sporturilor de iarnă
- EY România - Regulamentul UE împotriva defrișărilor: riscuri mari și amenzi de 4% pentru companii
- EY România - Directiva DEBRA încurajează companiile să-și finanțeze investițiile mai mult prin capitaluri proprii în detrimentul împrumuturilor la terți
- DAN AIR a transportat 206.000 de pasageri în primul an de operare în Bacău