Efectele forfetarului: cozile de la ONRC se vor muta la tribunal

Data publicarii: 30-04-2009 | Finante-Banci

Impozitul forfetar a bagat spaima in IMM-uri, in contextul in care cele 48 de ghisee ale Oficiului National al Registrului Comertului (ONRC) din Capitala abia faceau fata, cu doua zile inainte de intrarea in vigoare a noului impozit, avalansei de dosare de suspendare, dizolvare sau radiere, dupa cum reiese dintr-un reportaj realizat de Business Standard la sediul institutiei.

Numarul cererilor de suspendare depuse la ONRC de la inceputul lunii este de aproape 3,5 ori mai mare decat cel al dosarelor depuse in perioada similara din 2008. Aceeasi explozie s-a inregistrat si in ceea ce priveste numarul cererilor de dizolvare si al solicitarilor de radiere voluntara a firmelor, conform datelor facute publice. Ieri, ministrul Finantelor, Gheorghe Pogea, a iesit din nou in public, pentru a incerca sa dea asigurari ca impozitul forfetar nu va creste numarul de falimente in randul IMM-urilor, principalele vizate de noua masura fiscala. Interventia a generat o scindare la nivelul patronatelor, unele dintre acestea vazand-o ca pe o masura de curatare a economiei, altii, dimpotriva, ca pe un tavalug pentru afacerile mici, care oricum, intr-o perioada de criza, au probleme de lichiditate.

Liderii de business si consultantii fiscali, participanti in proiectul Guvernul Privat initiat de Business Standard, afirma ca normele de aplicare a ordonantei sunt lipsite de claritate si vor genera probleme legate de aplicarea legislatiei. Impactul maxim nu va fi legat de impozitul minim, ci de restrangerea deductibilitatii, precum si de eliminarea facilitatii privind impozitarea rezervelor din reevaluare. "Lipsa de claritate a normelor de aplicare va face ca disputele dintre contribuabili si Fisc sa fie mai multe si mai enervante. Inspectorii fiscali isi vor face de acum inainte de cap, ma astept la o crestere semnificativa a numarului de procese. Acestea vor fi rezolvate defectuos de catre instantele comerciale, pentru ca nu avem instante fiscale capabile sa rezolve situatiile neclare", explica Gabriel Sincu, consultant in cadrul Mazars Romania.

Micii intreprinzatori au luat cu asalt ghiseele Registrului Comertului in ultimele doua saptamani, pentru a-si suspenda sau radia firma sau firmele deschise in anii din urma, scapand astfel de plata impozitului minim pe profit. Peste 5.700 de solicitari de suspendare temporara a activitatii, dizolvare si radiere a unei firme au fost depuse luna aceasta la Registrul Comertului, de trei ori mai mult fata de intervalul 1-27 aprilie 2008. Trei sferturi dintre cereri vizeaza suspendarea activitatii in urmatorii trei ani, iar restul - radiere sau dizolvare, conform datelor transmise ieri de catre Oficiul National al Registrului Comertului.

Conform statisticilor ONRC, cele mai multe solicitari s-au inregistrat la nivelul Bucurestiului, cu aproape 1.000 de cereri, de opt ori mai mult decat in perioada 1-27 aprilie 2008. In Brasov au fost depuse 216 cereri, in Constanta - 152, in Cluj - 214, iar in Sibiu - 165. Majoritatea firmelor care au ales sa-si suspende activitatea provin din domenii precum comert cu ridicata si cu amanuntul (921), activitati profesionale, stiintifice si tehnice (408) si tranzactii imobiliare (345).

"Criza ne afecteaza pe toti, iar Guvernul nu face decat sa ne ceara tot mai multe taxe, de parca acesta este anul impozitelor", s-a plans Irinel Guramulte, care astepta ieri in fata unuia dintre cele 48 de ghisee ale ONRC, pentru a-si depune actele in vederea suspendarii. Irinel Guramulte este doar unul dintre cei peste 200 de mici intreprinzatori care s-au prezentat ieri la Registrul Comertului din Capitala. Acesta are doua firme infiintate in urma cu mai bine de zece ani, cu care desfasura activitati in domeniul comertului cu amanuntul. Alti patroni erau nemultumiti de faptul ca anuntul introducerii acestui impozit s-a facut intr-un timp foarte scurt si ca nu au timp sa-si rezolve situatia financiara pana la inceputul lunii mai.

"Ar fi putut sa gaseasca o alta solutie si sa nu fim nevoiti sa stam la cozi interminabile si sa alergam dupa acte in zeci de parti", a declarat Madalina Gata, care a solicitat suspendarea a cinci firme cu activitati in domeniile comert si constructii. "Am firmele din 2000, iar acum sunt nevoita sa le intrerup activitatea. Nu stiu ce o sa fie peste trei ani, dar nici nu pot sa le inchid. Ma costa prea mult", a mai spus aceasta. Pe langa rapiditatea cu care Executivul a aprobat introducerea noii taxe, patronii de IMM-uri acuza Guvernul ca, in loc sa ajute micii intreprinzatori in pe

rioada de criza, ii forteaza pe acestia sa-si inchida activitatea, prin introducerea de noi taxe. "Dureros este si faptul ca nici macar nu suntem lamuriti daca vom fi obligati sa platim impozitul, chiar daca ne suspendam activitatea", se plangea si Lidia Rusu, din Bucuresti, care voia sa-si lichideze firma de servicii infiintata acum cinci ani.

Statul nu iarta: si inchiderea costa

Intreprinzatorii care vor sa-si lichideze firma trebuie sa astepte cel putin o luna si jumatate pentru incheierea tuturor actelor, pentru care trebuie sa plateasca la Registrul Comertului taxe in valoare de aproximativ 520 lei. Procedura de inchidere a activitatii se desfasoara in trei etape. Prima etapa dureaza o saptamana si presupune depunerea deciziei de dizolvare pentru lichidare si cererea de mentiune.

Urmatoarea etapa incepe la 30 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial a deciziei din prima etapa, solicitantul trebuind sa depuna bilantul de lichidare avizat de un expert contabil, precum si raportul de gestiune, depunere si mentionare a actului. Cea de-a treia etapa incepe la 15 zile de la data publicarii pe site-ul Registrului Comertului a bilantului de lichidare a firmei. De asemenea, mai trebuie depuse: Codul Unic de Identificare si anexe, in original, copie dupa cererea de mentiune din prima etapa, cererea de radiere, precum si un certificat de atestare fiscala de la Administratia Financiara.

Pentru cei care aleg solutia suspendarii pe o perioada de trei ani, lucrurile sunt mai putin complicate si mai rapide decat in cazul lichidarii. Acestia vor trebui sa plateasca aproximativ 250 lei si vor avea situatia reglata in sapte zile de la data depunerii cererii de suspendare. Actele de care au nevoie sunt: copie dupa certificatul de inregistrare, anexa constatatoare in original, decizia de suspendare a activitatii si cererea de mentiune. Firma va fi suspendata de la data la care a fost facuta cererea.

Cum se poate deduce TVA-ul la masini

In timp ce sute de intreprinzatori asteptau sa-si depuna actele, ministrul Finantelor, Gheorghe Pogea, dadea inca o data asigurari publice ca impozitul forfetar nu va genera falimente. In plus, expertii Ministerului Finantelor au oferit detalii in privinta modului de deducere a TVA la masinile achizitionate pe firma. La Dacia papuc si la toate autovehiculele cu intrebuintare mixta, se aplica deducerea taxei pe valoarea adaugata doar in conditiile in care firma demonstreaza ca autovehiculul in cauza este folosit in concordanta cu obiectul de activitate al firmei", a explicat Mariana Vizoli, director in cadrul ministerului, expert in TVA.

Business Standard

Ultimele stiri pe BankNews.ro: