Spatiile logistice - cand cererea depaseste oferta

Data publicarii: 30-03-2009 | Imobiliare

Intr-o piata in care relocarile mentin dinamica segmentului industrial-logistic, pretentiile potentialilor chiriasi sunt diferite de cele din anii anteriori. Multe din spatiile actuale nu indeplinesc conditiile impuse de normele europene. Stocul spatiilor industriale moderne este foarte limitat, de aceea, cautarile clientilor se intind pe o perioada mai lunga decat cea propusa initial.
 
Piata spatiilor logistice din Romania a cunoscut in ultimii ani un dezechilibru accentuat, cauzat de oferta redusa, raportata la cererea ridicata. Daca o mare parte din spatii sunt dezvoltate pentru ocupare proprie, referindu-ne aici la companii precum Parmalat, Jacobs sau Kraft, o atentie deosebita este acordata in acest moment spatiilor dezvoltate special pentru inchiriere. Luand in calcul piata concurentiala si solicitarile clientior, dezvoltatorii trebuie sa ofere in special flexibilitate si mobilitate, interesul concentrandu-se in zona de sud-est a Bucurestiului, avand in vedere costurile reduse si proximitatea de autostrada A2, precizeaza consultantii EuroMetropola.

Identificand oportunitatea creata de acest gen de spatii, unii jucatori au preferat constructia propriului centru logistic, un exemplu important fiind dat de grupul Mobexpert, care va investi 10 milioane de euro intr-un astfel de centru, situat la KM 21 pe autostrada Bucuresti-Pitesti.

Periferia capitalei a prezentat si prezinta in continuare interes pentru dezvoltarea de spatii logistice, fapt confirmat de cele 90 de procente acoperite din totalul spatiilor la nivel national. Preferintele dezvoltatorilor nu au cunoscut schimbari majore, avand in vedere existenta celor doua autostrazi A1 si A2, care au concetrat in jurul lor majoritatea centrelor logistice. Atractiva poate fi si zona de nord a Bucurestiului, dar, numai in concordanta cu finalizarea tronsonului de autostrada Bucuresti - Ploiesti. In schimb, pretul ridicat al terenului si problemele cauzate de infrastructura fac sa astepte investitiile de acest gen, conform declaratiilor reprezentantilor EuroMetropola.
           
"Un mare potential il au si alte mari orase, precum Brasov, Timisoara, Cluj, Oradea sau Constanta, care vor deveni tot mai atractive pentru clienti, avand in vedere costurile scazute ale chiriei si ale serviciilor de mentenanta. In schimb, nu trebuie sa scapam din vedere principala piedica in calea acestor dezvoltari, si anume infrastructura. Lipsa acesteia creeaza dificutati atat in extinderea spatiilor in orasele mentionate, cat si la nivelul Bucurestiului" precizeaza reprezentantii companiei imobiliare citate.

Cat despre preturile practicate pentru inchirierea spatiilor logistice, acestea se vor mentine la acelasi nivel cu anul precedent, avand in vedere cererea sustinuta de spatii moderne, dar si costurile mari de constructie.
           
"Previzionam ca stocul spatiilor logistice disponibil in actualul context se va micsora, in conditiile in care majoritatea dezvoltarilor sunt amanate, iar spatiile disponibile vor putea aparea doar prin eliberarea celor ocupate de catre clientii care isi vor restrange activitatea sau care se vor reloca. Astfel, spatiile ramase libere vor fi cele construite pe vechile complexe industriale, dar care necesita modernizari adaptate normelor europene in vigoare", precizeaza reprezentantii EuroMetropola

Redactia BankNews.ro

Ultimele stiri pe BankNews.ro: