Tarile nordice au devenit ultima reduta a capitalismului clasic
Data publicarii: 24-03-2009 | InternationalUltimul an si jumatate, in mod cert, nu a fost unul reprezentativ pentru sistemul economic bazat pe relatii capitaliste. Dupa ce am asistat la transformarea Statelor Unite ale Americii intr-o tara semi-socialista, in care principiul protectionismului a devenit noua norma in transarea treburilor economice, asistam acum la fenomenul opus: schimbarea tarilor nordice, cunoscute prin lunga guvernare a stangii, in adevarate redute ale capitalismului clasic.
Saab Automobile, care, alaturi de Volvo si Ikea este unul dintre simbolurile globale ale succesului suedez, a ajuns, la fel ca si alti mari constructori de automobile, intr-o situatie critica din care nu mai poate iesi fara o interventie sustinuta a statului.
Suedia, tara cu o economie construita dupa principii paternaliste, nu s-a aratat insa dornica sa urmeze modelul altor state cu industrii auto puternice, precum SUA, Germania sau Franta. Raspunsul guvernului a fost transant si s-a facut auzit prin declaratia ministrului industriei, Maud Olofsson: "Statul suedez nu este pregatit sa detina fabrici auto".
In urma cu un deceniu, un astfel de raspuns ar fi fost de neimaginat intr-o tara care intrigase la acea vreme simtul capitalist al Statelor Unite, ai caror economisti nu-si puteau crede ochilor cum suedezii rezolva criza din sistemul financiar: prin nationalizarea bancilor, recapitalizarea lor si apoi, vanzarea lor.
Socialismul nordic a fost, pana in 2008, o bizarerie pentru Occident. Acum acesta este folosit drept model in majoritatea tarilor vestice si, in doar cateva luni, bizar a devenit raspunsul scandinav in rezolvarea crizei.
George Trifu
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- EY România - Regulamentul UE împotriva defrișărilor: riscuri mari și amenzi de 4% pentru companii
- EY România - Directiva DEBRA încurajează companiile să-și finanțeze investițiile mai mult prin capitaluri proprii în detrimentul împrumuturilor la terți
- DAN AIR a transportat 206.000 de pasageri în primul an de operare în Bacău
- DefCamp 2024: Peste 2000 de specialisti s-au reunit pentru a aborda provocarile cibernetice tot mai complexe
- Studiu EY: Lipsa de abilități și legislație împiedică adoptarea extinsă a GenAI de serviciile financiare din Europa
- SigurantaOnline: Cum să evitați capcanele digitale în sezonul cadourilor
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice