Injuraturile, supapa de criza
Data publicarii: 04-03-2009 | LifestyleUnul dintre cei mai apreciati cercetatori in domeniul studiului injuraturilor (da, exista si un astfel de domeniu stiintific, care imbina lingvistica, psihologia si sociologia) a ajuns la concluzia ca injuratul poate face bine sanatatii - mai ales atunci cand vezi ca economiile tale de-o viata se duc la dr... sa-i ia pe cei vinovati...
Expertul in imprecatii se numeste Timothy Jay si este canadian, dar afirmatia sa ca printre victimele crizei economice din tara sa se va numara si exprimarea decenta se aplica pretutindeni unde
loveste criza. In paginile editiei curente a revistei Perspectives on Psychological Science, Jay sustine ca limbajul colorat (ca sa folosim un eufemism) are functia de supapa pentru frustrarile personale, frustrari care neacumulandu-se, nu se transforma in agresiuni fizice. "In masura in care exista o corelatie intre stres si folosirea injuraturilor, legatura consta in aceea ca injuratul are o functie catartica" - scrie Timothy Jay, care de peste trei decenii studiaza tendintele in folosirea limbajului injurios. El adauga: "E de preferat ca oamenii sa injure la volan, decat sa apese pe accelerator si sa calce pietoni".
Unele limbi (si societatile in care sunt vorbite) beneficiaza de un vocabular de injuraturi mai bogat, in alte limbi se injura mai putin, dar si vorbitorii acestora din urma au impresia ca se folosesc, cand injura, de un evantai larg de cuvinte. Potrivit lui Timothy Jay, insa, 80 la suta din injuraturile proferate in public constau dintr-un inventar de doar zece cuvinte si expresii - o situatie care nu s-a mai schimbat dupa 1986.
In doua-treimi din cazuri, arata Jay, "marinarul din noi se trezeste in prezenta maniei pe care o incercam fata de noi insine sau fata de altii, iar injuraturile joaca rolul unui mecanism benefic de a face fata situatiilor dificile".
Timothy Jay, care este autorul cartii "A injura in America" si preda psihologia la Massachusetts College of Liberal Arts, mai spune ca "auzim vorbindu-se aproape exclusiv despre consecintele negative ale injuratului, dar nu se poate ca recursul la acest tip de limbaj sa nu aiba si un rol util - altminteri, nu ar fi evoluat, ar fi disparut cu totul".
Departe de a fi un act spontan, subliniaza Jay, injuratul este un comportament guvernat de reguli predictibile in functie de personalitate si de factorii contextuali. De exemplu, candidatii cei mai plauzibili la calitatea de "gura spurcata" sunt: soldatii, politistii, studentii, drogatii, sportivii, taranii, delincventii juvenili, pacientii institutiilor psihiatrice si detinutii.
Integral in Romania Libera
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- EY România: Războiul fiscal-tarifar între SUA și restul lumii - unde e România?
- Meta Estate Trust anunță un profit net de aproape 11 milioane de lei în 2024, creștere de 15%
- Studiu EY Vehicule Electrice: Încărcarea inteligentă și bidirecțională devin esențiale pentru reducerea costurilor, stabilitatea rețelei și integrarea de regenerabile
- Piata hoteliera din Romania atinge un nou maxim, inregistrand cel mai mare numar de turisti din ultimele 3 decenii
- Banca Transilvania - rezultate financiare 2024
- Grupul BCR, rezultate 2024
- Banca Transilvania și OTP Bank România au devenit o singură bancă
- Studiu Deloitte: utilizarea inteligenței artificiale generative va dubla consumul de energie electrică al centrelor de date la nivel global până în 2030
- Cushman & Wakefield Echinox a asistat Kinstellar pe parcursul întregului proces de relocare a biroului în Globalworth Tower
- Studiu Deloitte: companiile imobiliare din sectorul comercial estimeaza o crestere a veniturilor in 2025
- Deloitte România a asistat investitorul imobiliar M Core Group în preluarea unui portofoliu de șapte mall-uri de la MAS PLC
- Rating VEKTOR maxim pentru comunicarea BT din 2024 cu investitorii și acționarii
- Record: Utilizatorii Revolut din România au realizat peste un miliard de tranzacții, în 2024
- Polița de călătorie standard nu acoperă accidentele survenite în timpul practicării sporturilor de iarnă
- EY România - Regulamentul UE împotriva defrișărilor: riscuri mari și amenzi de 4% pentru companii