Raiffeisen: Daca BNR reduce rezerva, banii fug a doua zi afara
Data publicarii: 17-02-2009 | Finante-BanciSeful Raiffeisen Bank Romania, situata in topul celor mai mari jucatori de pe piata locala dupa active, afirma ca banca pe care o conduce are suficienta marja de manevra, fara injectia de lichiditate, pe care o asteapta institutiile de credit austriece de la Comisia Europeana.
Olandezul Steven van Groningen, unul dintre cei mai vechi bancheri straini activi la nivel local, afirma, intr-un interviu acordat in exclusivitate Business Standard, ca numai o imbunatatire a ratingului Romaniei, singura economie din Uniunea Europeana scoasa din clasa investitionala, ar ieftini finantarea in euro, de care depinde acum viitorul multor firme romanesti.
De altfel, Van Groningen se intreaba cat va rezista sectorul IMM-urilor, care tine circa 70% din Produsul Intern Brut, in conditiile in care bancile, inclusiv Raiffeisen, se concentreaza doar pe clientii existenti si, mai ales, pe cei cu un profil de risc scazut. "Trebuie sa imbunatatim ratingul si sa ne asiguram ca avem acces la euro la un cost mult mai mic decat cel actual. Trebuie sa evitam acum, cand firmele nu au lichiditate si oamenii devin someri, sa distrugem capacitatea de productie", spune Van Groningen.
Presedintele Raiffeisen Bank Romania este de parere ca iesirea din criza este o problema care poate fi rezolvata sub coordonarea bancii centrale si a unei institutii internationale. Chiar daca bancile austriece si reprezentantii guvernului de la Viena au trimis direct sau indirect spre BNR semnale ca ar dori o reducere a rezervelor minime obligatorii pentru a creste nivelul lichiditatii in piata, Steven Van Groningen afirma ca "intelege" reticenta bancii centrale privind reducerea RMO.
"Daca micsorezi un Pic rezervele, sa zicem cu un miliard de euro, a doua zi suma a plecat din tara... BNR trebuie sa ia masuri pentru ca lichiditatea sa ramana in tara", explica seful subsidiarei locale a Raiffeisen. Steven van Groningen propune pentru cresterea lichiditatii in piata trecerea rezervelor minime pe finantari, in functie de destinatia creditului.
"Acum rezervele sunt strict legate de depozite. Parerea mea este sa incepem sa ne gandim sa nu mai facem rezerve pentru finantari pe termen lung, pentru ca acum orice finantare in valuta pana in doi-trei ani are 40% rezerva si asta nu e bine pentru lichiditate. Ar trebui sa se aplice o rezerva mai mica pentru creditele ipotecare. Daca vrei sa dai credite in euro pentru consum, rezerva sa fie de 80%", explica bancherul.
Integral in Business Standard
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Studiu EY Vehicule Electrice: Încărcarea inteligentă și bidirecțională devin esențiale pentru reducerea costurilor, stabilitatea rețelei și integrarea de regenerabile
- Piata hoteliera din Romania atinge un nou maxim, inregistrand cel mai mare numar de turisti din ultimele 3 decenii
- Banca Transilvania - rezultate financiare 2024
- Grupul BCR, rezultate 2024
- Banca Transilvania și OTP Bank România au devenit o singură bancă
- Studiu Deloitte: utilizarea inteligenței artificiale generative va dubla consumul de energie electrică al centrelor de date la nivel global până în 2030
- Cushman & Wakefield Echinox a asistat Kinstellar pe parcursul întregului proces de relocare a biroului în Globalworth Tower
- Studiu Deloitte: companiile imobiliare din sectorul comercial estimeaza o crestere a veniturilor in 2025
- Deloitte România a asistat investitorul imobiliar M Core Group în preluarea unui portofoliu de șapte mall-uri de la MAS PLC
- Rating VEKTOR maxim pentru comunicarea BT din 2024 cu investitorii și acționarii
- Record: Utilizatorii Revolut din România au realizat peste un miliard de tranzacții, în 2024
- Polița de călătorie standard nu acoperă accidentele survenite în timpul practicării sporturilor de iarnă
- EY România - Regulamentul UE împotriva defrișărilor: riscuri mari și amenzi de 4% pentru companii
- EY România - Directiva DEBRA încurajează companiile să-și finanțeze investițiile mai mult prin capitaluri proprii în detrimentul împrumuturilor la terți
- DAN AIR a transportat 206.000 de pasageri în primul an de operare în Bacău