Presedintele Volkswagen critica planul francez pentru industria auto, acuzandu-i protectionismul
Data publicarii: 16-02-2009 | InternationalMartin Winterkorn, presedintele celui mai important concern european de automobile, Volkswagen, se arata ingrijorat, intr-un interviu citat de AFP, de caracterul "protectionist" al planului in sprijinul constructorilor francezi prezentat de guvernul presedintelui Nicolas Sarkozy.
"Nu foloseste nimanui, nici salariatilor, nici intreprinderilor, nici clientilor, daca protectionismul politicii agricole franceze este transpus acum in sectorul auto", a declarat Martin Winterkorn intr-un interviu pentru publicatia germana Der Spiegel, care urmeaza sa fie publicat integral in editia de luni a revistei.
Observand ca principiul liberului schimb de bunuri si servicii a adus pana acum un bun profit economiei europene, Winterkorn subliniaza ca "orice alta evolutie este un mare pas inapoi, avand consecinte fatale".
Parisul si-a atras criticile Comisiei Europene si ale unor parteneri europeni dupa ce a anuntat luni ca ofera celor doi producatori francezi de automobile, Renault si PSA Peugeot Citroën, peste sase miliarde de euro, sub forma unui imprumut pe cinci ani cu dobanda scazuta, in schimbul angajamentului de mentinere a productiei in Franta.
Pe de alta parte, seful Volkswagen (VW) mai are un motiv sa isi faca griji, intrucat masurile de ajutorare pentru industria auto din Germania nu numai ca par sa nu aiba efectele scontate, ci chiar efecte inverse. Potrivit publicatiei germane Wirtschaftswoche, care citeaza un studiu al companiei de consiliere Simon-Kucher&Partners, programul de tip "Rabla", prin care se ofera o prima de casare de 2.500 de euro, pare sa ajute intr-o parte si sa dauneze in alta parte, impunand preturi foarte scazute pe piata si obligand dealerii auto sa scada preturile nejustificat. "Este foarte putin probabil ca dupa terminarea programului, prin care masinile se cumpara la preturi foarte scazute, nivelul preturilor sa poata reveni la normal. Experienta din alte domenii si din alte tari arata cu claritate ca acest lucuru nu va fi posibil", se arata in raport.
Mai mult, Financial Times Deutschland scria vineri ca programul de tip "Rabla" din Germania avantajeaza producatori straini precum Dacia - ale carui vanzari au crescut de 12 ori - in detrimentul celor autohtoni. "Vanzarile marcii romanesti a Renault, Dacia, au explodat de cand a fost introdus programul in Germania, chiar in tara in care inainte era atat de greu sa vinzi o masina care nu beneficia de o anumita imagine", a scris publicatia. Explicatia este simpla. La o masina ca Dacia, care costa numai 7.500 de euro, o reducere de 2.500 de euro - cat e prima de casare - se simte mult mai semnificativ decat la un Mercedes.
In Germania a fost lansat in urma cu o luna un program prin care se acorda o prima de casare de 2.500 de euro pentru fiecare masina mai veche de noua ani care este dusa la casat pentru cumpararea uneia noi. Fondul alocat este de 1,5 miliarde de euro, care ar ajunge pentru aproximativ 600.000 de masini.
Franta se apara
Aflata la Roma, la reuniunea G7, ministrul francez al economiei, Christine Lagarde, a dat asigurari sambata ca planul pentru industria auto a Frantei "nu este protectionist", iar Franta "nu se simte vizata in mod deosebit" de criticile mai multor partneri europeni.
"Sincer, Franta nu se simte vizata in mod special (...), pentru ca planul pe care l-am instituit pentru sectorul auto nu este un plan protectionist", a spus ministrul intr-un interviu la TF1, acordat in direct de la Roma. "Este un plan destinat sa sustina o industrie, care este deschis tuturor jucatorilor care au nevoie de acest tip de finantare si care nu este insotit de conditii de natura sa antreneze un protectionsim", a declarat Lagarde.
De altfel, in comunicatul final al reuniunii statelor membre G7 (Statele Unite, Canada, Japonia, Marea Britanie, Germania, Franta si Italia), participantii la reuniunea de la Roma s-au angajat sa "nu lase protectionismul sa se instaleze ca un instrument politic clasic in domeniul bancar, financiar sau economic".
NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- DAN AIR a transportat 206.000 de pasageri în primul an de operare în Bacău
- DefCamp 2024: Peste 2000 de specialisti s-au reunit pentru a aborda provocarile cibernetice tot mai complexe
- Studiu EY: Lipsa de abilități și legislație împiedică adoptarea extinsă a GenAI de serviciile financiare din Europa
- SigurantaOnline: Cum să evitați capcanele digitale în sezonul cadourilor
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Studiu Deloitte: sapte din zece multinationale se asteapta la inmultirea obligatiilor de raportare fiscala, ca urmare a reglementarilor din ultimii ani
- Studiu EY: Profesia de control financiar va suferi modificări radicale în următorii 5 ani