Clientii bancilor, verificati impotriva terorismului
Data publicarii: 24-01-2009 | Finante-BanciDupa ce inregistrarea datelor legate de convorbirile telefonice si SMS-uri de catre operatorii de telefonie mobila s-a concretizat printr-o lege, care a intrat in vigoare marti si dupa ce numerele de mobil ale persoanelor ar putea fi accesate pe Internet de toata lumea, romanii vor mai trece printr-o verificare la nivel de stat, noteaza Antena3. Atunci cand isi vor deschide un cont sau vor solicita o cerere pentru emiterea unui card, clientii bancilor din Romania vor trebui sa completeze contractul cu informatii personale noi, astfel incat sa se previna spalarea banilor si finantarea terorismului.
In luna mai a anului trecut, printr-o ordonanta de urgenta, s-a transpus in Romania Directiva a III-a a Uniunii Europene, legata de prevenirea utilizarii sistemului financiar in scopul spalarii banilor si finantarii actelor de terorism.
Prevederile Directivei includ completarea unor formulare noi din cadrul contractului bancar si se aplica pentru toate tranzactiile efectuate de catre clientii bancilor, indiferent de modalitatea de efectuare a operatiunilor, adica deschiderea unui cont sau emiterea unui card.
Masurile s-au concretizat si in Regulmanetul Bancii Nationale a Romaniei (BNR) privind cunoasterea clientelei in scopul prevenirii banilor si finantarii terorismului si au fost adoptate de banci in toamna, in functie de reglementarile interne ale fiecarei institutii de credit.
Securitate impotriva terorismului si spalarii banilor
Fiecare banca, in functie de strategia interna adoptata cu privire la gestionarea riscului, are obligatia sa solicite clientilor sai un set minim de documente si informatii, astfel incat sa poata face dovada catre BNR ca administreaza in mod eficient riscul de spalare a banilor si de finantare a terorismului.
Radu Ghetea, presedintele Asociatiei Romane a Bancilor (ARB) spune pentru Antena3.ro ca "noile reglementari au in vedere atat abordarea pe baza de risc a clientilor pentru care banca presteaza servicii financiar-bancare, cat si gradul de risc al produselor sau serviciilor oferite".
"Astfel, prevederile directivei se aplica tuturor produselor si serviciilor bancare, inclusiv conturilor de card", explica pentru Antena3.ro Andreea Nicoleta Deliu, specialist la Departamentul Comunicare Externa din cadrul Bancii Comerciale Romane (BCR).
Ce si cum completam
In momentul in care clientii isi deschid un cont de orice natura, adica depozit, cont de economii sau daca vor sa solicite un card bancar, acestia trebuie sa completeze mai multe formulare si informatii personale, in functie de statutul pe care al au, adica de persoana fizica sau juridica.
"Procedurile prin care un client incheie un contract bancar nu s-au modificat, insa elementele noi stabilite de Directiva constau in introducerea calitatii de persoana expusa politic (PEP) a clientilor, autorizatiilor, asociatilor sau imputernicitilor, identificarea beneficiaurlui real, introducerea informatiei privind nationalitatea clientului si datele de contact, respectiv numar de telefon, fax sau email, dupa caz", explica pentru Antena3.ro Radu Ghetea, presedinte ARB si al CEC Bank.
Conform legii, persoanele expuse politic sunt persoanele fizice care exercita sau au exercitat functii publice importante, membrii directi ai familiilor acestora, precum si persoanele cunoscute public ca asociati apropiati ai persoanelor fizice care exercita functii publice importante. In aceste categorii intra sefii de stat, ai guvernelor, membrii parlamentelor, ambasadorii, mass-media, mediile de afaceri, etc.
Tot legea scrie ca persoana inceteaza sa mai fie considerata expusa politic dupa implinirea unui termen de un an de la data la care a incetat sa mai ocupe o functie publica importanta. De asemenea, beneficiarul real este orice persoana fizica care detine sau controleaza clientul si/ sau persoana fizica in numele ori in interesul caruia/ careia se realizeaza, direct sau indirect, o tranzactie sau o operatiune.
In afara de noile informatii care au fost introduse in contractele bancare, la semnarea lor se va aplica o procedura graduala de acceptare a clientilor in functie de incadrarea in categoria de risc asociat fiecarui client.
"In cazul clientilor persoane fizice, banca poate solicita si verifica urmatoarele informatii: numele si prenumele sau dupa caz, pseudonimul, dovedit printr-un act juridic, adresa de domiciliu si resedinta dovedita printr-un act de identitate, data si locul nasterii, CNP sau alt element unic de identificare, in cazul persoanelor nerezidente, numarul de telefon, fax, email, nationalitatea, ocupatia, numele sau denumirea angajatorii ori dupa caz, natura activitatii proprii si numele benficiarului real", detaliaza pentru Antena3.ro Andreea Nicoleta Deliu specialist in comunicare la BCR.
Deliu adauga pentru Antena3.ro informatiile care vor fi solicitate persoanelor juridice, respectiv denumirea, forma juridica, sediul social sau sediul unde se situeaza centrul de conducere si de gestiune a activitatii statutare, datele de contact ca si in cazul persoanelor fizice si tipul si natura activitatii desfasurate.
De asemenea, clientii persoane juridice vor trebui sa mai specifice identitatea persoanelor care, potrivit actelor constitutive si/ sau hotararii organelor statutare, sunt investite cu competenta de a conduce si reprezenta entitatea, precum si puterile acestora de angajare a entitatii, numele beneficiarului real sau informatii despre grupul de persoane care constituie beneficiarul real si date despre identitatea persoanei care actioneaza in numele clientului, precum si informatii pentru a stabili ca aceasta este autorizata/ imputernicit in acest sens.
Clientii cu conturi deja deschise, notificati despre noua legislatie
Institutiile bancare sunt obligate sa aplice masurile de cunoastere a clientelei tuturor clientilor existenti, cat mai curand posibil, "dar nu mai tarziu de un an de la aprobarea la nivelul organelor de conducere ale institutiei a normelor de cunoastere a clientelei, elaborate potrivit cerintelor Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei", dupa cum spune pentru Antena3.ro Tatiana Marin, de la departamentul Corporate Communication din cadrul ING Wholesale Banking.
Banca Comerciala Romana actualizarea informatiilor clientilor care au deja conturi deschise va consta in anunturi pe pagina web a BCR, mesaje inscrise pe extrasul de cont sau in notificarea clientilor in vederea prezentarii la banca pentru actualizarea datelor noi cerute de lege.
Radu Ghetea spune pentru Antena3.ro ca noile reglementari interne ale CEC Bank au fost aprobate la sfarsitul lunii septembrie 2008, iar in cazul Unicredit Tiriac Bank, masurile au fost implementare incepand cu 20 octombrie 2008.
Clientii, verificati prin orice metoda de catre banci
Procesul de acceptare si identificare a clientelei presupune stabilirea si verificarea identitatii clientilor de catre banca, atat la initierea, cat si pe parcursul desfasurarii relatiei de afaceri cu acestia.
"Verificarea informatiilor furnizate de client se realizeaza prin orice metoda corespunzatoare, astfel incat institutia sa se asigure de veridicitatea informatiilor", declara pentru Antena3.ro Radu Ghetea, presesintele Asociatiei Romane a Bancilor (ARB).
Ghetea adauga pentru Antena3.ro ca, dupa cum precizeaza legislatia, verificarea identitatii clientului se realizeaza pe baza documentelor din categoria celor mai greu de falsificat sau de obtinut pe cale ilicita sub un nume fals, cum sunt documentele emise de o Autoritate oficiala, care sa includa o forografie a titularului.
Legea mai scrie ca verificarea informatiilor care nu se pot proba cu aceste documente, se va realiza prin orice metoda corespunzatoare, cum ar fi observarea directa a locatiei la adrsa indicata, prin schimb de corespondenta si/ sau accesarea numarului de telefon furnizat de client, prin verificarea informatiilor furnizate de client cu cele inscrise pe diverse facturi remise la plata clientului, fise fiscale sau extrase de cont ori prin accesarea informatiilor publice.
"Pentru persoanele juridice se verifica existenta legala a entitatii, precum si informatiile si documentele corespunzatoare cu privire la identitatea persoanei care actioneaza in numele clientulu, dar si si cele referitoare la natura si limitele imputernicirii", explica Ghetea pentru Antena3.ro.
De asemenea, la anumite intervale de timp, banca reactualizeaza informatiile furnizate de client, acesta avand obligatia sa puna la dispozitia institutiei de credit orice modificari intervenite in informatiile furnizate initial, dupa cum precizeaza pentru Antena3.ro Ioana Roescu, PR Officer Unicredit Tiriac Bank.
Integral pe Antena3
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- DAN AIR a transportat 206.000 de pasageri în primul an de operare în Bacău
- DefCamp 2024: Peste 2000 de specialisti s-au reunit pentru a aborda provocarile cibernetice tot mai complexe
- Studiu EY: Lipsa de abilități și legislație împiedică adoptarea extinsă a GenAI de serviciile financiare din Europa
- SigurantaOnline: Cum să evitați capcanele digitale în sezonul cadourilor
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Studiu Deloitte: sapte din zece multinationale se asteapta la inmultirea obligatiilor de raportare fiscala, ca urmare a reglementarilor din ultimii ani
- Studiu EY: Profesia de control financiar va suferi modificări radicale în următorii 5 ani