Criza reala experimentata cu un an in urma in Second Life

Data publicarii: 04-12-2008 | Diverse

Alan Greenspan, fost presedinte al Federal Reserve si unul dintre cei mai impatimiti adepti ai neinterventiei statului in economie, a fost nevoit sa recunoasca cu o luna in urma ca nu intotdeuna pietele se pot autoregla. Concluzia la care a ajuns Greenspan era de mai bine de un an cunoscuta de "rezidentii" din Second Life, acestia experimentand inca din 2007 falimentul banci virtuale, Ginko Financial, total nereglementata.

Formele economice dezvoltate prin interactiunea jucatorilor in astfel de platforme virtuale pot fi rudimentare, insa pot furniza o serie de lectii perfect valabile in lumea reala, mai ales in studiul dinamicii pietelor libere si capitalismului nereglementat. O serie de cercetatori si asa numiti economisti virtuali au observat cum antreprenorii virtuali se raporteaza unul la altul, cum isi cladesc afacerile si, intr-o masura chiar mai insemnata, consecintele pe care le are absenta regulilor.

"Nu vad Second Life ca pe un joc, ci ca pe o piata economica", spune Robert Bloomfield, cercetator la Cornell University. El a observat cum o banca fondata pe un principiu aberant, dar creditat de investitorii atrasi de castiguri cu mult peste medie, are o finaliate dezastroasa.

Ginko Financial le-a promis deponentilor rate astronomice, de 40%. In schimb, doritorii de imprumuturi puteau obtine sume cu o dobanda foarte avantajoasa. Mii de jucatori si-au deschis conturi in banca. Totul s-a sfarsit cand investitorii panicati au inceput sa isi retraga Linden-dolarii, banii virtuali din Second Life.

Trebuie spus ca Linden-dolarii sunt doar pe jumatate bani virtuali, deoarece ei pot fi transformati in dolari reali la un curs de 250/1. Ginko nu a avut suficiente lichiditati pentru a face fata retragerilor si si-a declarat falimentul. Deponentii au pierdut o suma impresionanta care a aratat ca Second Life nu mai este demult un simplu joc: 750.000 dolari.

"Piata financiara din Second Life este aproape complet lipsita de reguli. Oamenii pot face orice, si de multe ori comportamentul lor este total imoral si cu o puternica inclinatie spre frauda", Spune Bloomfield.

In ciuda paralelelor imperfecte cu economia reala, economiile virtuale pot inca furniza o viziune nerestrictionata asupra a ceea ce s-ar putea intampla daca piata ar fi lasata sa se autoregleze. Colapsul Ginko a dus la impunerea unor reguli mai stricte in Second Life, cerute chiar de jucatori. Linden Lab, "institutia" financiara virtuala, a raspuns ca in viitor va bloca astfel de initiative. 

Masura dezvoltatorilor jocului nu a fost pe gustul lui Bloomfield, pentru care Second Life era un experiment fascinant al libertarianismului si al auto-reglementarii. "Acesta este cel mai mare avantaj al economiei virtuale. Aici scenariile economice pot fi desfasurate fara consecinte reale".

George Trifu

Ultimele stiri pe BankNews.ro: