In cate moduri ti se poate spune ca esti concediat
Data publicarii: 17-11-2008 | HR/CariereUna dintre sarcinile cele mai grele ale managerilor sau patronilor de companii este sa-si anunte angajatii ca vor fi concediati. Acest lucru este cu atat mai greu, cu cat nu prestatia salariatului este cauza, ci situatia economica sau alte probleme independente de rezultatele individuale ale celor care trebuie sa paraseasca firma.
Vestea concedierii este de cele mai multe ori o lovitura serioasa pentru angajati. Cheltuielile zilnice, ratele pentru casa, pentru masina, pentru asigurarile de sanatate, pentru cresterea copiilor sunt puse sub semnul intrebarii. Pentru a atenua cat mai mult impactul vestii, patronii apeleaza la resursele vaste ale vocabularului inlocuind cuvantul "concediere" cu altele ce suna mai putin grav.
Acum doua saptamani cand directorul executiv al American Express, Kenneth Chenault, a anuntat intentia de a concedia 7.000 de salariati, a numit acest plan o "re-dinamizare" a afacerii. La cateva zile dupa, presedintele Fidelity Investment, Rodger Lawson, a descris concedierea a 1.300 angajati ca "plan de imbunatatire a costurilor".
Expertii spun ca executivii folosesc un jargon opac pentru a minimiza impactul public al concedierilor in masa. "Cand esti nevoit sa iei o decizie cu puternice implicatii emotionale, folosesti un limbaj sters pentru a atrage cat mai putin atentia", crede Robert Sutton, profesor de psihologie la Stanford University.
Termenii binevoitori ca "reducerea fortei", "rearanjare", "dinamizare", fac parte dintr-un mecanism de aparare. "Cand faci ceva rau altcuiva, ai tendinta sa folosesti un limbaj vag pentru a te distanta", observa Sutton.
Companiile din Silicon Valley s-au dovedit pana acum cele mai inventive la acest capitol. Luna trecuta, CEO Tesla Motors, Elon Musk, se referea intr-o nota postata pe un blog la o "filosofie a rearanjarii personalului" in contextul unei situatii economice speciale. De fapt, trimiterea lui era legata de intentia de a concedia 10% din forta de munca.
Ebay anunta in octombrie concedierea a 1.500 angajati, insa termentul folosit a fost "simplificare". Mai recent, un alt jucator important in industria internetului, Yahoo, isi anunta 10% dintre angajati printr-un e-mail trimis de CEO-ul Jerry Yang, ca firma trebuie sa "reintre in forma" prin micsorarea personalului.
Directorii vor sa creeze impresia ca au situatia sub control si ca fac alegeri rationale, mai ales in timpul recesiunilor. Ceea ce spera oamenii cel mai tare este ca nimeni nu are controlul unei situatii. "Cea mai complicata parte intr-o astfel de situatie este retinerea angajatilor talentati. Daca managerii nu au un plan de aratat, angajatii cei mai buni vor incepe sa se gandeasca la alte optiuni", spune Jennifer Chatman, profesor la Berkeley University.
George Trifu
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- DAN AIR a transportat 206.000 de pasageri în primul an de operare în Bacău
- DefCamp 2024: Peste 2000 de specialisti s-au reunit pentru a aborda provocarile cibernetice tot mai complexe
- Studiu EY: Lipsa de abilități și legislație împiedică adoptarea extinsă a GenAI de serviciile financiare din Europa
- SigurantaOnline: Cum să evitați capcanele digitale în sezonul cadourilor
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Studiu Deloitte: sapte din zece multinationale se asteapta la inmultirea obligatiilor de raportare fiscala, ca urmare a reglementarilor din ultimii ani
- Studiu EY: Profesia de control financiar va suferi modificări radicale în următorii 5 ani