De ce nu scade pretul benzinei in Romania?
Data publicarii: 06-11-2008 | AutoUna dintre consecintele crizei economice mondiale a fost prabusirea pretului la barilul de petrol. Recesiunea economica a determinat, in mod spectaculos, scaderea pretului acestei materii prime, chiar si in conditiile in care OPEC a redus productia de titei.
Desi la jumatatea acestui an pretul barilului de petrol ajunsese la 146 de dolari, inceputul lunii noiembrie a gasit petrolul in scadere dramatica, barilul coborand pana la 60 de dolari, minimul ultimelor 16 luni. Aceasta evolutie iesita din comun a cauzat efecte asupra pretului benzinei si a motorinei la pompa. Si totusi, in Romania, preturile combustibililor au scazut cu foarte putin in raport cu evolutia petrolului pe piata internationala. Automarket a investigat problema si va ofera raspunsul la intrebarea care sta pe buzele tuturor: De ce nu scade pretul benzinei la noi?
SUA AU DETERMINAT SCADEREA PRETULUI PETROLULUI
Recesiunea economica din SUA, cel mai mare consumator mondial de petrol, a cauzat o scadere a cererii pe piata de profil, motiv pentru care pretul a ajuns sa se injumatateasca. In ciuda acestui lucru, pretul la pompa a benzinei nu a tinut ritmul cu scaderea pretului la barilul de petrol. Spre exemplu, in SUA, costul galonului (3.7 litri) a scazut cu aproximativ un dolar fata de primavara acestui an, in timp ce, in Marea Britanie, litrul de benzina a scazut sub o lira.
IEFTINIREA NU TINE PASUL CU SCUMPIREA
Preste tot in lume, pretul la pompa al benzinei sau motorinei creste in conditiile in care pretul barilului la nivel mondial creste, dar niciodata nu scade in acelasi ritm cu care scade pretul mondial la baril. Comerciantii speculeaza de fiecare data scaderile de pret la barilul de petrol prin scaderi intarziate si niciodata raportate la nivelul scaderii materiei prime.
Acest lucru nu s-a intamplat nici in Statele Unite, nici in tari ca Romania, spre exemplu. Prabusirea pretului la petrol a cauzat o ieftinire a pretului la pompa peste tot in lume, dar nu a cauzat o scadere pe masura.
Spre exemplu, in SUA, pretul la galonul de benzina este mai mare decat acum un an, chiar daca pretul la barilul de petrol este mai mic decat in luna noiembrie 2007. Doar plangerile consumatorilor si implicarea autoritatilor ii fac pe comercianti sa reduca preturile la pompa. Acelasi lucru s-a intamplat si in Romania, unde pretul la pompa a scazut, dar nu a tinut ritmul cu scaderea pretului petrolului la nivel mondial.
CAZUL ROMANESC
In general, comerciantii de carburanti nu tin cont de evolutiile pietei mondiale si nu raspund decat nivelului de cerere-oferta existent pe piata interna. In acest conditii, pretul la benzina sau motorina nu scade daca nu scade cererea, chiar si in conditiile in care pretul barilului de petrol scade cu 50%.
In Romania, cei mai importanti furnizori de carburant, cum ar fi Rompetrol, Petrom, OMV sau Lukoil, au anuntat ieftiniri a pretului la pompa, mergand pe linia ieftinirilor intarziate si neraportate la nivelul pretului mondial al barilului de petrol. Guvernul roman nu a intervenit pe piata, iar preturile au inceput sa scada abia in momentul in care criza mondiala a cauzat o oarecare panica in economia interna, iar cererea a scazut.
O explicatie in aceasta politica o putem sustrage din declaratia unui oficial Rompetrol. "Criza va afecta consumul de carburanti in Romania si s-ar putea ca pretul acestora sa scada. S-ar putea sa consumam mai putin, chiar daca scade pretul la pompa, dar depinde de starea economiei. Scaderea pretului petrolului este intotdeauna o veste buna. Daca pretul scade, raman mai multi bani pentru investitii", a declarat vicepresedintele pe retail al Rompetrol, Eric Kish, consemneaza Mediafax.
Comerciantii romani au efectuat micsorari constante ale preturilor la carburanti, dar acestea nu au fost conforme cu realitatea. Tot mai multi analisti din Romania sugereaza ca un asemenea comportament pe piata carburantilor este un exemplu clar al faptului ca in Romania functioneaza un cartel, o intelegere asupra pretului la carburanti.
SORTIMENT | PRET 31.10.07 | PRET 20.10.08 | PRET ACTUAL |
BARILUL DE PETROL | 94 $ | 67.5 $ | 68.9 $ |
PETROM | |||
BENZINA | |||
Premium 95 | 3.33 | 3.62 | 3.31 |
Top Premium 99+ | 3.65 | 3.95 | 3.64 |
OMV Carrera 95 | 3.42 | 3.72 | 3.41 |
OMV Carrera 100 | 4.03 | 4.35 | 4.04 |
MOTORINA | |||
Top Euro Diesel 4 | 3.35 | 3.92 | 3.70 |
OMV Sprint Diesel | 3.42 | 3.97 | 3.75 |
Euro Diesel 4 | 3.28 | 3.84 | 3.62 |
OMV Premium Diesel | 3.69 | 4.25 | 4.03 |
ROMPETROL | |||
BENZINA | |||
Premium Euro 4 | 3.38 | 3.80 | 3.53 |
Efix 95 | 3.37 | 3.80 | 3.58 |
Euro Super 98 | 3.97 | 4.48 | 4.21 |
MOTORINA | |||
Efix Diesel | 3.36 | 4.12 | 3.90 |
Super Euro 5 | 3.65 | 4.41 | 4.19 |
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- DAN AIR a transportat 206.000 de pasageri în primul an de operare în Bacău
- DefCamp 2024: Peste 2000 de specialisti s-au reunit pentru a aborda provocarile cibernetice tot mai complexe
- Studiu EY: Lipsa de abilități și legislație împiedică adoptarea extinsă a GenAI de serviciile financiare din Europa
- SigurantaOnline: Cum să evitați capcanele digitale în sezonul cadourilor
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Studiu Deloitte: sapte din zece multinationale se asteapta la inmultirea obligatiilor de raportare fiscala, ca urmare a reglementarilor din ultimii ani
- Studiu EY: Profesia de control financiar va suferi modificări radicale în următorii 5 ani